Menu toggle

Welkom terug

Guides

Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto

Het cruisecontrolesysteem is een populair rijhulpsysteem dat de auto helpt om automatisch een ingestelde snelheid aan te houden. Afhankelijk van de fabrikant wordt het systeem cruise control of tempostat genoemd. Het assistentiesysteem ontlast de bestuurder in het verkeer en is een van de meest bestelde systemen in auto’s. Ontdek alles wat je moet weten over cruise control in je auto. Ook hoe je defecte onderdelen zelf kunt herkennen en vervangen.

Hoe cruisecontrol werkt in de auto

Al sinds de jaren zestig wordt cruisecontrol als rijhulpsysteem in auto’s ingebouwd. Het systeem, ook wel cruise control of tempostat genoemd, maakt het mogelijk om een bepaalde snelheid aan te houden. Hiervoor hoeft de bestuurder zijn voet niet op het gaspedaal te houden; in plaats daarvan regelt de cruise control de snelheid volledig automatisch. Een geïntegreerde snelheidsbegrenzer stelt de bestuurder ook in staat om de maximumsnelheid in te stellen. Dit verhoogt het rijcomfort voor bestuurders aanzienlijk, vooral wanneer ze op de snelweg rijden.

De bestuurder bepaalt de snelheid

De cruisecontrol wordt door de bestuurder zelf geactiveerd en naar wens ingesteld. Afhankelijk van het voertuig wordt de cruise control geactiveerd via een hendel op de stuurkolom of door op een knop op het stuurwiel te drukken. Daarnaast kan de maximumsnelheid worden geselecteerd via de snelheidsbegrenzer. De maximale afstand tot de voorligger kan ook worden ingesteld. Als de bestuurder een schakelaar indrukt of het gaspedaal, de koppeling of de rem intrapt, wordt de cruisecontrol uitgeschakeld.

Adaptieve cruisecontrol regelt de afstand

Al enkele decennia geleden werd cruise control als rijhulpsysteem uitgebreid met een praktische functie. Via sensoren aan de voorkant van de auto meten de systemen de afstand tot de voorligger en passen ze de snelheid overeenkomstig aan. Het systeem, bekend als adaptieve cruise control, verhoogt het comfort in stop-and-go verkeer. Het vermindert ook merkbaar de werkdruk van de bestuurder op de snelweg.

Cruisecontrol defect – dit zijn de oorzaken

Een cruisecontrolsysteem bestaat uit een complex systeem van verschillende componenten. Als een van de componenten defect of beschadigd is, functioneert de cruisecontrol niet meer zoals bedoeld of valt deze helemaal uit. De oorzaken van het defect kunnen divers zijn. Bovendien maakt het verschil of de cruisecontrol elektronisch wordt aangestuurd of dat de cruisecontrol een mechanische of pneumatische aansturing heeft.

Veel voorkomende oorzaken van een defecte cruisecontrol:

Cruisecontrol met elektronische regeling

Moderne voertuigen hebben een cruisecontrolsysteem dat volledig elektronisch geregeld is. Het systeem maakt gebruik van bestaande componenten zoals het elektronische gaspedaal of sensoren die in het voertuig zijn geïnstalleerd. Alle gegevens worden gecombineerd en doorgestuurd in de regeleenheid van de cruisecontrol. Bij dit type systeem zijn een defecte regeleenheid of defecte sensoren vaak de oorzaak van een defect. Defecte kabels en schakelaars kunnen er ook voor zorgen dat het systeem defect raakt.

Mechanische of pneumatische cruisecontrol

Oudere voertuigen hebben vaak een cruisecontrolsysteem dat mechanisch of pneumatisch werkt. Bij dit type cruisecontrol kunnen de oorzaken van defecten uiteenlopen: een defecte servomotor of lekkende slangen zijn ook mogelijke oorzaken van defecten bij oudere cruisecontrolesystemen. Net als bij de elektronische versie is hier, afhankelijk van het voertuigmodel, ook een besturingseenheid geïnstalleerd die ook defect kan raken.

Defecte cruisecontrol – deze symptomen treden op

Typische symptomen treden vaak op wanneer het cruisecontrolesysteem defect is. De gewenste snelheid wordt bijvoorbeeld vaak niet aangehouden als de cruisecontrol defect is. Zodra de bestuurder zijn of haar voet van het gaspedaal haalt, wordt de snelheid verlaagd ondanks dat de cruisecontrol is geactiveerd. Er kunnen ook andere symptomen optreden als het bestuurdersassistentiesysteem defect is.

Symptomen van een defect cruisecontrolesysteem:

  • Snelheid wordt niet aangehouden
  • Snelheidsbegrenzer werkt niet
  • Cruisecontrol kan niet worden geactiveerd
  • Snelheid varieert ondanks cruisecontrol
  • Snelheidsaanpassing blijft uit

Andere tekenen van defecte cruisecontrol

Een defect aan de cruisecontrol uit zich vaak in het feit dat het systeem niet meer geactiveerd kan worden. Hoewel de bestuurder de knop op het stuurwiel of de hendel op de stuurkolom indrukt, wordt de cruisecontrol niet geactiveerd. Als de cruisecontrol defect is, kan de snelheidsbegrenzer defect raken, waardoor de snelheidsbegrenzer niet meer kan worden geactiveerd en de maximumsnelheid niet kan worden ingesteld. Soms schommelt de snelheid als de cruisecontrol defect is.

Reparatie of vervanging door geschikte reserveonderdelen

Een defecte cruisecontrol vermindert het rijcomfort aanzienlijk. Het is daarom raadzaam om het cruisecontrolesysteem zo snel mogelijk te repareren als het defect is. Reserveonderdelen voor cruisecontrolsystemen zijn gemakkelijk tweedehands verkrijgbaar en zijn meestal eenvoudig te vervangen.

Besturingseenheid en bedrading

Een veel voorkomende reden voor een defecte cruisecontrol is een defecte regeleenheid. Omdat de regeleenheid meestal niet eenvoudig te repareren is, kun je deze het beste vervangen door een reserveonderdeel. Een gebruikte cruisecontrolunit is meestal goedkoper dan reparatie door een specialist. Na het losdraaien van een paar pluggen en schroeven kan het defecte onderdeel eenvoudig worden vervangen door het reserveonderdeel. Controleer ook eerst de bedrading.

Cruisecontrol met mechanisch of vacuümsysteem

Bij cruisecontrol met mechanische besturing zijn onderdelen zoals de servomotor of de mechanische koppeling vaak defect. Als de cruisecontrol door vacuüm wordt geregeld, zijn lekkende vacuümslangen bij oudere voertuigen vaak de oorzaak van het defect. Defecte vacuümkleppen zijn ook een mogelijke oorzaak. De elektromotor voor de besturing kan meestal eenvoudig worden vervangen. Hetzelfde geldt voor de onderdelen van het vacuümsysteem.

Cruisecontrolschakelaar of stuurkolomhendel

Als de cruisecontrol niet kan worden ingeschakeld, is de oorzaak vaak een defecte schakelaar of een kapotte stuurkolomhendel. Een schakelaar op het stuurwiel of de hendel op de stuurkolom kan echter worden vervangen, hoewel de moeite varieert afhankelijk van het automodel. Soms moeten delen van de stuurkolomkap worden verwijderd of moet de stuurwielkap worden gedemonteerd. Daarna kunnen de schakelaars relatief eenvoudig worden vervangen door ze aan te sluiten.

Cruise control achteraf inbouwen in de auto

Als cruise control niet in de auto is geïnstalleerd, is er vaak de wens om dit bestuurdersassistentiesysteem achteraf in te bouwen. Achteraf inbouwen is over het algemeen mogelijk en haalbaar. Het is handig als de auto in kwestie werd aangeboden met cruise control. In dat geval moeten alleen de juiste onderdelen voor de cruise control worden gekocht en geïnstalleerd. Achteraf inbouwen is vooral goedkoop als er gebruikte onderdelen worden gebruikt.

Meest gelezen gidsen