Menu toggle

Welkom

Gebruikte rembekrachtiger van autosloper

zoek de nu:

Zoeken via: Kenteken | Origineel nummer (OEM code) | Automerken

Welk model zoek je?

Audi

Audi

Onderdelen te koop: 592

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Onderdelen te koop: 777

BMW

BMW

Onderdelen te koop: 608

Citroën

Citroën

Onderdelen te koop: 583

Ford

Ford

Onderdelen te koop: 836

Hyundai

Hyundai

Onderdelen te koop: 445

Mazda

Mazda

Onderdelen te koop: 270

Nissan

Nissan

Onderdelen te koop: 425

Opel

Opel

Onderdelen te koop: 623

Peugeot

Peugeot

Onderdelen te koop: 827

Seat

Seat

Onderdelen te koop: 161

Skoda

Skoda

Onderdelen te koop: 325

Toyota

Toyota

Onderdelen te koop: 720

Volvo

Volvo

Onderdelen te koop: 678

VW

VW

Onderdelen te koop: 1.206

Rembekrachtigers

Wat is een rembekrachtiger en wat doet hij?

Een rembekrachtiger, ook wel ‘remservo’ of ‘vacuümbekrachtiger’ genoemd, doet wat de naam aangeeft: hij helpt de remprestaties te ‘verhogen’. Een rembekrachtiger vereenvoudigt het remmen voor de bestuurder door de uitgeoefende kracht te vergroten zonder dat de bestuurder extra kracht op het voetpedaal hoeft uit te oefenen.

Onderdelen van een rembekrachtiger

Een rembekrachtiger bestaat uit vijf delen: het lichaam, de boosterzuiger, de boosterretour, de regelklep, de reactieklep en de veer. Hij bestaat uit twee componenten, gescheiden door een membraan, waarvan de ene een constante druk in de kamer handhaaft, terwijl de andere de hoeveelheid druk varieert.

Types rembekrachtigers

Vacuümrembekrachtiger

Het meest voorkomende type is de vacuümrembekrachtiger. Deze maakt gebruik van het motorvacuüm in benzinemotoren met natuurlijke aanzuiging om de hoeveelheid druk op het rempedaal te verhogen.

Vacuümpomp

Sommige wegvoertuigen vervangen het inlaatspruitstuk van de motor door een vacuümpomp.

Dit zijn enkele voorbeelden:

  • Auto’s met turbomotoren
  • Dieselauto’s
  • Elektrisch aangedreven auto’s
  • Hybride auto’s

Vacuümpompen kunnen mechanisch (via de motor) of elektrisch (elektrische rembekrachtiger) worden aangedreven. De vacuümpomp wordt ook gebruikt op grote hoogten waar voertuigen met natuurlijke aanzuiging niet genoeg vacuüm kunnen genereren voor de rembekrachtiger.

Hydraulische rembekrachtigers

In plaats van te vertrouwen op vacuümdruk, gebruikt deze rembekrachtiger directe hydraulische druk die wordt gegenereerd door de stuurbekrachtigingspomp.

Kan ik mijn eigen rembekrachtiger vervangen?

Het is niet aan te raden om dit onderdeel zelf te vervangen als je geen gekwalificeerde monteur bent. Je moet de bekrachtiger goed aan de firewall-beugel bevestigen, op de hoofdcilinder aansluiten, omgaan met de vacuümleiding en het inlaatspruitstuk en ervoor zorgen dat elke bout en slangklem goed vastzit. En dat is nog maar een fractie van wat er komt kijken bij het verwijderen en vervangen van een bekrachtiger!

Het remsysteem is niet iets dat je je kunt veroorloven om zelf te repareren om geld te besparen. Er is geen ruimte voor fouten, en zelfs de kleinste fout kan je veel meer kosten dan je bereid bent te betalen. Om dit te voorkomen, breng je je voertuig naar een vertrouwde monteur voor reparatie.

Problemen met een rembekrachtiger oplossen

Een rembekrachtiger kan verschillende problemen veroorzaken. Zet de motor af en druk het rempedaal meerdere keren in en laat het los om de staat ervan te controleren. Dit voorkomt dat er een vacuüm ontstaat in de bekrachtiger. Start vervolgens de motor terwijl je je voet stevig op het rempedaal houdt. De voet moet licht gebogen zijn wanneer de motor start, wat aangeeft dat de bekrachtiger goed werkt.

Levensduur rembekrachtiger

Een rembekrachtiger moet minimaal 150.000 kilometer mee kunnen gaan. Er is geen reden waarom een goed onderhouden auto niet veel meer kilometers uit zijn rembekrachtiger kan halen.

Als je symptomen van een defecte rembekrachtiger ervaart, moet je je auto zo snel mogelijk door een monteur laten nakijken. Dit is de enige manier om te weten of je rembekrachtiger gerepareerd of vervangen moet worden, aangezien er geen specifieke levensduur is voor dit onderdeel.

Wat zijn de symptomen van een slechte rembekrachtiger?

Hardnekkige rempedaalactie

Een stijf rempedaal is vaak een veelbetekenend teken van een defect aan de rembekrachtiger. Een rembekrachtiger met een storing verliest zijn vermogen om de kracht die door je voet wordt gegenereerd te versterken, waardoor je extra inspanning moet leveren bij het indrukken van het rempedaal.

Deze verminderde kracht op de hoofdcilinder verlaagt de hydraulische druk in de remvloeistof, waardoor remmen moeilijker wordt.

Aanzienlijk langere remafstand

Als je merkt dat je auto niet zo snel stopt als voorheen, heb je mogelijk een probleem met de rembekrachtiger.

Hoger rempedaal

Het rempedaal kan meer bewegen dan normaal (d.w.z het is “hoog”), of het kan langer duren om terug te keren naar zijn oorspronkelijke positie nadat je het hebt losgelaten. Elk van deze omstandigheden kan optreden als gevolg van een onbalans in de vacuümkamer in een defecte vacuümrembekrachtiger.

Hoorbaar sissend

Heb je ooit een sissend geluid gehoord als je remt? Dit kan een vacuümbooster zijn die lekt door het membraan of de behuizing, of het kan een lek in de vacuümslang zijn.

Waarschuwingslichten knipperen

Als je auto is uitgerust met een elektronische rembekrachtiger, kan deze het antiblokkeersysteem (ABS) schaden. Als gevolg hiervan gaan je remwaarschuwingslampjes, zoals het antiblokkeersysteem, branden.

Vloeistoflekkage

Vloeistoflekken kunnen wijzen op verschillende problemen met je voertuig. Als je auto is uitgerust met hydraulische bekrachtigers en stuurbekrachtigingsvloeistof lekt, is de kans groot dat je hydrobekrachtigingsassemblage binnenkort defect raakt.

Elektronische rembekrachtigers die in de hoofdcilinder zijn geïntegreerd, kunnen ook vloeistoflekken ontwikkelen, waardoor hun prestaties afnemen.

Kun je rijden met een defecte rembekrachtiger?

De meest voorkomende indicator van een defecte rembekrachtiger is een pedaal dat extreem moeilijk in te trappen is. Storingen aan de rembekrachtiger moeten snel worden verholpen, aangezien er niet veilig met een voertuig met een defecte kan worden gereden.

Wat zorgt ervoor dat een rembekrachtiger defect raakt?

Onvoldoende vacuümdruk

Een van de meest voorkomende oorzaken van een defecte rembekrachtiger is een vacuümlek in de motor. Dit is meestal het gevolg van een blootgestelde of gebroken slang. Als gevolg hiervan komt er lucht in het systeem, wat gemakkelijk te herkennen is omdat de motor slecht stationair draait en niet sneller wil bewegen dan normaal.

Interne lekkage

De rembekrachtiger is uitgerust met een ongelooflijk intern diafragma dat kan lekken of uitharden. Deze toestand komt het vaakst voor in gebieden met hoge temperaturen, d.w.z koude of soms droge gebieden, waardoor het diafragmamateriaal in een ongewenste positie komt. Over het algemeen is het membraan niet als afzonderlijk onderdeel verkrijgbaar.

Als het gaat om interne lekkage, zijn er slechts twee mogelijke scenario’s. Ofwel is er een lek in de slang waardoor lucht kan ontsnappen, ofwel is het membraan van slechte kwaliteit.

Problemen met de stoterstang

Een stoterstang is een onderdeel van het remsysteem dat de remmen verbindt met de rembekrachtiger. Als je onlangs je hoofdcilinder hebt vervangen of gerepareerd en nu ontdekt dat je remmen niet goed werken, is de stoterstang mogelijk niet goed uitgelijnd tijdens de reparatie.

Kleppen

Net als bij de poorten kunnen de veren in de bekrachtigers na een tijdje verslijten of breken. Controleer of golven onafhankelijk kunnen openen en sluiten, als de rembekrachtiging niet werkt. Deze storing is gemakkelijk te herkennen aan de fluitende geluiden.

Werken remmen nog steeds zonder bekrachtigers?

Ja, hoewel je aanzienlijk meer druk moet uitoefenen om de auto volledig tot stilstand te brengen. Zelfs als de bekrachtiging wegvalt, blijft er een mechanische verbinding binnen de bekrachtiger. Bovendien kan men het remsysteem van een voertuig aanpassen om de bekrachtiger te elimineren.

Kun je een gebruikte rembekrachtiger gebruiken?

Niets houd je tegen om een gebruikte rembekrachtiger aan te schaffen en te installeren. Het is mogelijk om een gebruikte te vinden die al is herbouwd of vervangen. Je moet echter altijd klaar staan om de gebruikte voor een nieuwe te ruilen in geval van storing.

Hoeveel kost een rembekrachtiger?

De gemiddelde kosten voor het vervangen van een rembekrachtiger liggen tussen de € 288 en € 1107. Arbeidskosten liggen doorgaans tussen € 88 en € 177, terwijl auto-onderdelen slechts € 88 of wel € 797 (of meer) kunnen kosten. De kosten variëren afhankelijk van het merk en model van je auto en de arbeidskosten van de monteur.

Hoeveel kost een gebruikte rembekrachtiger?

Een gebruikte rembekrachtiger kost ongeveer € 113 tot € 204, afhankelijk van je automodel.

De rembekrachtiger is een essentieel onderdeel van het remsysteem in je voertuig. Daarom is het altijd verstandig om de staat van je rembekrachtiger te controleren. Zorg voor een consistent onderhoudsschema om je veiligheid op de weg te garanderen.

Als je een van de besproken symptomen opmerkt, neem dan contact op met Autoparts24 voor advies en hulp bij het vinden van de juiste rembekrachtiger voor je auto.

Nieuwste producten

: