Menu toggle

Welkom

Motor

Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen

Het motorcontrolelampje is een van de vele controlelampjes in de cockpit van elke moderne auto. Het controlelampje, ook bekend als de MKL, waarschuwt de bestuurder voor storingen in het motorbesturingssysteem, problemen met de ontsteking of storingen in de uitlaatgasnabehandeling van de motor. Een slechte verbranding van de motor of een gebrekkige reiniging van de uitlaatgassen moet onmiddellijk worden opgemerkt om defecte uitlaatgaswaarden te voorkomen.

Dit is de betekenis van het oplichten van het motorcontrolelampje.

Het motorcontrolelampje in de cockpit geeft een signaal aan de bestuurder dat er een probleem is met de uitlaatgasbehandeling of de motorregeling. Dit betekent dat de motor niet optimaal loopt of dat de uitlaatgassen niet worden gereinigd zoals de bedoeling is, wat een nadere diagnose in de werkplaats noodzakelijk maakt. Tegelijkertijd wordt de fout opgeslagen in het foutengeheugen van het voertuig.

In tegenstelling tot het knipperen van het rode olielampje, dat het voertuig onmiddellijk tot stilstand zou moeten brengen, kan met het voertuig meestal nog wel worden gereden als de MKL brandt. Een knipperend motorcontrolelampje daarentegen kan op ernstigere gebreken wijzen. Als het controlelampje knippert, is het beter om de motor bij de eerstvolgende gelegenheid uit te zetten of de auto naar een garage te brengen.

Motor controlelampje brandt bij het starten van de motor

Als het motorcontrolelampje gaat branden wanneer de auto wordt gestart, is dat niets ongewoons. Het controlelampje gaat standaard branden bij het inschakelen van het contact, en gaat enkele seconden na het starten van de motor weer uit. Hierdoor kan worden gecontroleerd of het systeem correct werkt. Als het controlelampje niet gaat branden wanneer de motor wordt gestart, is de MI zelf of het diagnosesysteem defect.

Motorcontrolelampje knippert of gaat branden – dit zijn mogelijke oorzaken

Er zijn veel mogelijke oorzaken voor het gaan branden van het motorlampje. Het defect kan zich in het inlaatsysteem, in het uitlaattraject of in de motor zelf bevinden. Een vuile bougie kan de oorzaak van de storing zijn, evenals een defecte bobine of een lek in het uitlaatspruitstuk.

  • Ontsteking defecten
  • Storing in het inlaatspruitstuk
  • Uitlaatsysteem is defect
  • Problemen met sensoren
  • Slangen zijn poreus
  • Contact defecten

Een moderne motor heeft steeds meer sensoren, leidingen en systemen die ook een rol kunnen spelen als mogelijke bron van fouten. Een veel voorkomende oorzaak voor het gloeien van de MKL in moderne motoren is een defect in de lambdasonde. Als de leidingen en slangen in het inlaatsysteem poreus zijn, kan luchtlekkage een probleem worden.

Dit is wat de bestuurder kan doen als het motorcontrolelampje gaat branden

Het oplichten of knipperen van de MKL geeft alleen een probleem aan zonder de precieze oorzaken te specificeren. In sommige gevallen treden problemen slechts tijdelijk of in bepaalde rijsituaties op, zodat het motorcontrolelampje flikkert of oplicht en dan vanzelf weer dooft. De bestuurder moet op ongewoon motorgedrag letten en het voertuig zo snel mogelijk naar een garage brengen. Het uitlezen van het foutgeheugen kan bijzonder nuttig zijn.

Uitlezen van het foutengeheugen met behulp van een diagnoseapparaat

Storingen in verband met de MKL worden als storingscode in het storingsgeheugen van het voertuig opgeslagen. Deze kan bijvoorbeeld door de ADAC of een werkplaats worden uitgelezen en dient om een betere diagnose van de storing te kunnen stellen. De gegevens en informatie van het diagnoseapparaat geven de monteur in de werkplaats een eerste overzicht van het probleem.

Zo kan de foutmelding „mengselafstelling te mager“ of de fout „signaal sondekat onwaarschijnlijk“ wijzen op een defecte slang in het inlaattraject. De foutmelding kan echter ook een andere oorzaak hebben. Uitgebreide probleemoplossing en een zekere mate van ervaring zijn daarom meestal noodzakelijk voor een nauwkeurige diagnose.

Motorcontrolelampje brandt – deze onderdelen kunnen defect zijn

Als het motorbesturingslampje gaat branden, zijn de onderdelen van de auto meestal defect en moeten ze zo snel mogelijk worden vervangen. Bijvoorbeeld alle onderdelen van het ontstekingssysteem, zoals bougies, bougiekabels of de bobine, alsmede onderdelen van het uitlaatsysteem, zoals de lambdasonde of de katalysator.

Een veelvoorkomende oorzaak van een brandend of knipperend controlelampje is een defecte EGR-klep. EGR staat voor uitlaatgasrecirculatie en deze klep helpt de uitstoot te verminderen en de motorprestaties in dieselvoertuigen te verbeteren. Het doet dit door een deel van de uitlaatgassen terug in de cilinders te leiden. Defecten aan de EGR-klep worden vaak veroorzaakt door een verstopping met deeltjes.

Onderdelen in het inlaattraject van de motor, zoals kapotte inlaatslangen, inlaatspruitstukken of massaluchtstroomsensoren, zijn ook vaak de oorzaak van problemen en het oplichten van het controlelampje. Sensoren zoals de nokkenassensor of de laaddruksensor kunnen ook de oorzaak zijn.

Bij Autoparts24 vindt u hoogwaardige gebruikte originele reserveonderdelen van gecertificeerde autorecyclingbedrijven. Hier hebt u de mogelijkheid om talrijke aanbiedingen van verschillende autorecyclingbedrijven te vergelijken en het juiste reserveonderdeel voor uw voertuig tegen een redelijke prijs te bestellen.