Menu toggle

Welkom

Gebruikte motorregeleenheid van autosloper

zoek de nu:

Zoeken via: Kenteken | Origineel nummer (OEM code) | Automerken

Welk model zoek je?

Audi

Audi

Onderdelen te koop: 1.758

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Onderdelen te koop: 1.370

BMW

BMW

Onderdelen te koop: 1.290

Citroën

Citroën

Onderdelen te koop: 1.229

Ford

Ford

Onderdelen te koop: 1.396

Hyundai

Hyundai

Onderdelen te koop: 1.011

Mazda

Mazda

Onderdelen te koop: 536

Nissan

Nissan

Onderdelen te koop: 828

Opel

Opel

Onderdelen te koop: 1.326

Peugeot

Peugeot

Onderdelen te koop: 1.745

Seat

Seat

Onderdelen te koop: 732

Skoda

Skoda

Onderdelen te koop: 1.420

Toyota

Toyota

Onderdelen te koop: 1.811

Volvo

Volvo

Onderdelen te koop: 1.083

VW

VW

Onderdelen te koop: 4.208

Wat is een motorregeleenheid? (ook bekend als injectiecomputer)

Een elektronische regeleenheid (ECU), ook wel motorregeleenheid genoemd, is een elektronisch autosysteem dat een combinatie van sensoren aanstuurt om optimale motorprestaties te garanderen. In wezen fungeert het als de computer van het voertuig door de prestaties en het rijgedrag van de motor aan te geven. Tegenwoordig zijn vrijwel alle moderne auto’s uitgerust met een motorregeleenheid.

Wat doet de motorregeleenheid?

De motorregeleenheid (ECM) werkt door constant een uitgebreid netwerk van sensoren in de elektrische systemen van de auto te controleren om ervoor te zorgen dat ze normaal werken. In het geval van een storing in de werking, probeert de ECM deze aan te passen. Als deze buiten zijn controle ligt, stuurt de ECU een foutcode die als controlelampje op het dashboard van het voertuig wordt weergegeven. Idealiter beïnvloedt de ECM voornamelijk de elektronische brandstofinjectie van het voertuig door gebruik te maken van de gasklepstandsensor, die de basis vormt voor zijn functionaliteit. In wezen bewaakt de ECM vier onderdelen van de prestaties van het voertuig; lucht-brandstofmengsel, ontstekingstijdstip, variabele kleptiming en stationair toerental. Bovendien maakt de integratie van de ECU met de positiesensoren het mogelijk om het toerental (TPM) van de krukas te bepalen.

Kun je die zelf vervangen?

Vaker wel dan niet zal de motorregeleenheid niet werken. In het geval dat je een storing ervaart, is het eerste dat in je opkomt of je een doe-het-zelf-aanpak kiest of de hulp inroept van een specialist. Dit hangt allemaal af van de eenvoud van het vervangen ervan.

Een elektronische regeleenheid (ECU) vervang je eenvoudig zelf. Het vervangingsproces is vrij eenvoudig omdat de ECU op het motorcompartiment is geplaatst, een gemakkelijk toegankelijke ruimte. Het enige wat je hoeft te doen is een ECM kopen bij autoparts-24.com en de reparatie starten.

Dingen om te weten en te onthouden bij het vervangen van het onderdeel

Om de elektronische regeleenheid te vervangen, moet je beginnen met de defecte regeleenheid te vervangen. Het betreffende proces wordt hieronder uitgelicht;
Reiniging van alle contactpunten en blootgestelde terminals.
Onthaken en resetten van de connectoren om eventuele corrosie te verwijderen.
Controleer of alle connectoren intact en stevig zijn.
Gebruik spanningstesters om ervoor te zorgen dat de draden geen intermitterende kortsluiting hebben

Na het verwijderen van de beschadigde motorregeleenheid, volgt het vervangingsproces zoals hieronder beschreven,

Stap 1: Begin met het loskoppelen van de accu met een dopsleutel.

Stap 2: Zoek de elektronische regeleenheid. De locatie van de ECM varieert meestal met het model, het merk en het bouwjaar van het voertuig. De standaardlocatie is echter de motorruimte of onder een van de voorstoelen.

Stap 3: Het vergrendelingslipje optillen om de elektrische voeding naar de ECM af te sluiten.

Stap 4: de bouten losdraaien die de oude ECM vasthouden, het onderdeel verwijderen

en vervangen door de nieuwe.

Stap 5: schroef de ECM vast, sluit de elektrische draden aan en sluit de accukabels opnieuw aan.

Stap: Start de motor en laat deze ongeveer vijf minuten stationair draaien.

Het is ook noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de vervangen motorregeleenheid voor de installatie is voorgeprogrammeerd. Dit is van cruciaal belang om de benodigde software bij te werken en de auto optimale prestaties te geven.

Verschillende types/generaties/modellen van het onderdeel

De elektrische regeleenheid is een algemene term voor het elektrische systeem van de auto. Types van de motorregeleinheid omvatten de aandrijflijnregelmodule, transmissieregelmodule, remregelmodule, centrale regelmodule, een centrale timingmodule, carrosserieregelmodule, ophangingsregelmodule en algemene elektronische module.

Verschillende subonderdelen van de elektrische regeleenheid (ECU)

Centraal in het ontwerp van ECU staat de kern, die verantwoordelijk is voor de verwerking van alle signaaloverdrachten. Daarnaast is de ECU ingebed met Random Access Memory (RAM) om de informatie op te slaan. De overige componenten zijn onder meer ingangen (voedingsspanning), uitgangen zoals kleppen en injectoren, communicatieverbindingen en bijbehorende software.

Problemen of symptomen van storingen/problemen identificeren

Schade aan de ECU is onvermijdelijk. Als je de tekenen van een beschadigde ECM begrijpt, is het echter gemakkelijk om een oplossing voor het probleem te vinden. Enkele veelvoorkomende symptomen van een storing in de elektronische regeleenheid (ECU) zijn een knipperend controlelampje, hoog brandstofverbruik, overslaan of afslaan van de motor, slechte motorprestaties, niet starten van de motor. Als je dergelijke tekenen opmerkt, is het van fundamenteel belang dat je de oorzaak van de storing opspoort.

Veel voorkomende problemen met het onderdeel (probleemoplossing)

Door de oorzaak van de ECM-storing op te lossen, kun je latere schade aan het vervangen exemplaar voorkomen. In deze context zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van ECM-storingen thermische spanning, kortsluiting in de actuator of het solenoïdecircuit, trillingen en langdurige blootstelling van de eenheid aan water die corrosie veroorzaken. Dit veroorzaakt storingen.

Bovendien zijn de andere oorzaken van ECM-problemen lege batterijen, slechte starthulp, lage spanning en slechte starters. In wezen is de ECU afhankelijk van de spanning van de batterij; daarom leidt de constante toevoer van spanning onder de 6 volt cumulatief tot beschadiging van het onderdeel. Bovendien kan een slechte starthulp leiden tot kortsluiting van de elektrische cellen van de ECU.

Normale levensduur

Idealiter is de ECM bedoeld om de levensduur van het voertuig mee te gaan. Aangezien de gemiddelde levensduur van een auto 11 jaar is, wordt verondersteld dat de elektronische regeleenheid een vergelijkbare levensduur heeft. Dit is echter mogelijk niet het geval vanwege onvoorziene omstandigheden zoals extreme hitte.

Andere onderdelen die moeten worden vervangen of gerepareerd bij het vervangen van de motorregeleenheid (ECU)

In de meeste gevallen wordt de storing van de elektronische regeleenheid veroorzaakt door een andere onderliggende factor. Om te voorkomen dat de schade nogmaals optreedt, is het noodzakelijk om ook andere auto-onderdelen te vervangen. De auto-onderdelen die vervangen moeten worden zijn de accu, brandstofinjecties, systeembedrading, contactschakelaar en de zekeringen van de in- en uitgang van de ECU.

Hoe je ervoor zorgt dat je het juiste onderdeel voor uw auto koopt

De elektronische regeleenheid (ECU) heeft een enorme variatie, afhankelijk van het merk, het model en het bouwjaar van de auto. Daarom moet je er een vinden die compatibel is met je voertuig. Met name het vervangen van een elektronische regeleenheid door een nieuwe kan zeer duur zijn. Daarom is het beter om voor een gebruikte te kiezen. Ook al ga je voor een gebruikt onderdeel, het is essentieel om ervoor te zorgen dat het van een Original Equipment Manufacturer (OEM) is.

Door te kiezen voor een gebruikte ECU van een OEM, weet je zeker dat deze perfect past en integreert met het systeem van je auto. Dit biedt dezelfde kwaliteit van prestatie als de vorige. Bovendien hebben OEM’s meestal een garantiedekking in geval van schade. Zoek daarom niet verder naar een GEBRUIKTE OEM, autoparts-24.com heeft wat je nodig hebt.

Conclusie

De ECM speelt een integrale rol in het optimaal functioneren van een voertuig. Ze is verantwoordelijk voor het ontvangen en verzenden van signalen naar alle sensoren in de auto. Wanneer de elektronische regeleenheid defect raakt, verstoort dit de prestaties van de motor. Dit kan echter worden verholpen door vervanging door een gebruikte elektronische regeleenheid van een OEM.

Nieuwste producten

: