Automerken
Lynk & Co
Lynk & Co
Onderdelen te koop: 3
Abarth
Abarth
Onderdelen te koop: 3
Cadillac
Cadillac
Onderdelen te koop: 4
Cupra
Cupra
Onderdelen te koop: 3
Daihatsu
Daihatsu
Onderdelen te koop: 1
Dodge
Dodge
Onderdelen te koop: 8
DS
DS
Onderdelen te koop: 1
Ford Usa
Ford Usa
Onderdelen te koop: 6
Lancia
Lancia
Onderdelen te koop: 8
Lexus
Lexus
Onderdelen te koop: 5
Rover
Rover
Onderdelen te koop: 10
Turbocompressor: functie, defecten en vervanging van de turbo in het voertuig
Een turbocompressor helpt de verbrandingsmotor van de auto om meer vermogen te produceren. Daartoe comprimeren uitlaatgasturboladers de inlaatlucht en voeren die naar de motor. Tegenwoordig worden steeds meer dieselmotoren, maar ook benzinemotoren, uitgerust met een turbocompressor. Door verschillende oorzaken kan schade aan de uitlaatgasturbocompressor gemakkelijk ontstaan, vooral bij hoge kilometerstanden. Het is niet altijd de moeite waard een defecte turbocompressor te repareren. In dit geval kan voor veel motoren tegen een gunstige prijs een gebruikte turbocompressor worden gekocht.
Wat is een turbocompressor?
Een turbocompressor comprimeert de verbrandingslucht die aan de motor wordt toegevoerd. Het samenpersen van de lucht verbetert de vulling van de cilinders en verhoogt ook het vermogen van de motor. De turbocompressor gebruikt de door de motor uitgestoten uitlaatgassen om een turbinewiel aan te drijven. Daarom wordt de turbocompressor ook wel een uitlaatgasturbocompressor of kortweg ATL genoemd.
Als hulpaggregaat op de motor is de turbocompressor in twee delen opgebouwd. Aan de ene kant bevindt zich de turbine, die wordt aangedreven door de uitlaatgasstroom van de motor. Aan de andere kant van de turbocompressor bevindt zich een compressor. Beide componenten zijn stevig met elkaar verbonden via een as van de turbocompressor. Als de turbine beweegt, wordt deze aandrijving doorgegeven aan de compressor.
Werking van de turbolader in het voertuig
Om de uitlatenergie van de motor te kunnen gebruiken, worden de turbines van turboladers aangesloten op de uitlaat van de motor. De uitlaatgassen stromen door de turbine en drijven het turbinewiel aan. De turbine-uitlaat is op zijn beurt verbonden met het uitlaatsysteem van het betrokken voertuig, zodat de uitlaatgassen uiteindelijk via de uitlaat kunnen ontsnappen.
De compressor die met de turbine is verbonden, zuigt zijn lucht daarentegen aan via het luchtfilter van het voertuig. Deze lucht wordt samengeperst en als verbrandingslucht aan het inlaatkanaal van de motor toegevoerd. Dankzij deze techniek wordt meer lucht in de cilinders gepompt, en wordt de cilindervulling verbeterd. Het motorvermogen en het koppel nemen ook toe in het lagere toerentalbereik.
De turbo biedt vele voordelen
Turbomotoren gebruiken de energie van de uitlaatgassen die anders voor een groot deel nutteloos verloren zou gaan. In vergelijking met de motor met natuurlijke aanzuiging, hoeven de cilinders in de turbo niet zelf de verbrandingslucht aan te zuigen door hun neerwaartse beweging. Vooral bij hoge toerentallen kunnen anders problemen ontstaan door de korte openingstijd van de inlaatkleppen, die door de turbo wordt gecompenseerd.
Tegenwoordig zijn turboladers bijna standaard in dieselmotoren. Uitlaatgasturbocompressie is ook populair bij downsizing om hoge motorprestaties te bereiken met een kleine cilinderinhoud en een laag verbruik. Vergeleken met natuurlijk aangezogen motoren met dezelfde cilinderinhoud, bieden motoren met een turbocompressor vaak een hoger koppel en betere prestaties. Het gebruik van de turbocompressor vermindert ook de uitstoot van verontreinigende stoffen.
5 veel voorkomende oorzaken van defecte turbo’s
- Slijtage van compressor of turbinewiel bij hoge kilometrage
- Schade door binnendringend vuil of vreemde voorwerpen
- Motor was niet voldoende opgewarmd
- Motorolie van slechte kwaliteit of de verkeerde olie werd bijgevuld
- Olie verversen werd niet uitgevoerd
Als de turbolader in het voertuig defect is
Turboladers bereiken hoge toerentallen tijdens de werking en worden ook thermisch belast door de hete uitlaatgassen. Wanneer de automotor draait, is de turbocompressor ook in beweging. Daarom kunnen uitlaatgasturboladers stuk gaan door slijtage, vooral bij hogere kilometrages. Er zijn echter ook andere oorzaken mogelijk als de turbocompressor defect is.
Moderne turboladers zijn aangesloten op het oliecircuit van de motor om een perfecte smering van de turbo te verkrijgen. Een gebrek aan olietoevoer kan de turbo gemakkelijk beschadigen en defecten veroorzaken. Niet alle defecten aan de turbolader worden echter onmiddellijk opgemerkt door de gebruiker van de auto. Vaak is de schade al verder gevorderd wanneer duidelijke tekenen wijzen op een kapotte turbolader.
Typische symptomen van een defecte turbo
- Turbocompressor veroorzaakt ratelende of fluitende geluiden
- Zichtbaar lekkende olie uit de turbolader
- Motor vertoont duidelijk vermogensverlies
- Boostdrukweergave levert ongebruikelijke waarden
- Rookontwikkeling uit de uitlaat
- Het olieverbruik is ongewoon hoog
Hoe de turbolader te vervangen
Als de turbolader van de auto beschadigd is, is het meestal een goed idee om het hele onderdeel te vervangen. De kosten en de procedure voor het vervangen van de turbocompressor zijn afhankelijk van het model. Ervaren monteurs met een goed uitgeruste hobby-werkplaats kunnen soms zelf de turbolader vervangen.
Terwijl bij sommige voertuigmodellen de turbolader van bovenaf via de motorruimte kan worden vervangen, kan bij andere modellen de ATL alleen van onderaf worden vervangen. In dat geval kan het, afhankelijk van het voertuig, nodig zijn de aandrijfassen of een dwarsbalk te demonteren om bij de turbo te kunnen komen.
Vervanging van een defecte turbolader door een geschikt reserveonderdeel
Om de turbolader te vervangen, moet de defecte turbolader worden gedemonteerd. Het oliecircuit, het uitlaatsysteem en de verbrandingsluchttoevoer moeten in ieder geval worden gedemonteerd. De nieuwe turbolader wordt in omgekeerde volgorde geïnstalleerd. Professionals gebruiken nieuwe schroeven en vervangen alle afdichtingen bij de installatie van de turbolader. De motorolie wordt ook vervangen door nieuwe olie.
Nieuwe of gebruikte turboladers zijn niet altijd uitgerust met de bijbehorende hulpstukken. Onderdelen zoals het montageframe of de olietoevoer- en -afvoerleidingen kunnen echter vaak worden overgenomen van de oude turbolader. Zorg er bij de montage van de turbolader voor dat er geen kleine onderdelen of vuil in de turbo kunnen komen.
De prijzen voor het vervangen van de turbocompressor in een gespecialiseerde werkplaats kunnen variëren naargelang het voertuigmodel, het merk en het type verbrandingsmotor. Naast de prijs voor de onderdelen moeten ook de prestaties van de monteur dienovereenkomstig worden beloond. Naast de variabele kosten in het uurtarief bieden workshops soms ook een gunstige vaste prijs.
Koop de juiste gebruikte turbolader
Turboladers voor diesel- en benzinemotoren kunnen vaak goedkoop tweedehands worden gekocht. Dit is niet alleen gemakkelijk voor de portemonnee, maar ook minder schadelijk voor het milieu. Gebruikte reserveonderdelen zoals turbocompressoren zijn vaak afkomstig van milieuvriendelijke autorecycling. Hierbij worden de nog intacte delen van auto’s gedemonteerd, geïnspecteerd en vervolgens te koop aangeboden.
Bij Autoparts24.eu vindt u een grote keuze aan auto-onderdelen voor vele voertuigmodellen. Als u een turbocompressor wilt kopen, is het belangrijk dat u de exacte turbo voor het desbetreffende model kiest. Voor OEM-onderdelen kunt u gewoon het originele nummer vergelijken. Bijpassende turboladers voor benzine- of dieselmotoren kunnen samen met de bijbehorende prijzen worden gevonden met behulp van de handige zoekfunctie.
Turbo / G-lader
Turbo / G-lader (17.585 stk.)
We hebben 17.585 onderdelen te koop nu.De getoonde prijzen zijn inclusief BTW en verzendkosten naar Nederland.
-
GOLF VI Estate (AJ5) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 0281002401,
BOSCH,0281002401
- Item nummer: F_0001_211600
- Origineel nummer: 0281002401,
-
80 Avant (8C5, B4) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 028129627D,
AUDI,028129627D
- Km: 349.000
- Jaar: 1993
- Item nummer: F_0001_355315
- Origineel nummer: 028129627D,
-
PASSAT (3C2) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 1K0145834AP,
VW,1K0145834AP
- Item nummer: F_0001_214198
- Origineel nummer: 1K0145834AP,
-
POLO (9N_) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 6R0145832
- Item nummer: F_0001_212982
-
GOLF PLUS (5M1, 521) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 1K0145762FC,
VW,1K0145762FC
- Item nummer: F_0001_211276
- Origineel nummer: 1K0145762FC,
-
C-CLASS (W203) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: A2035282082
- Item nummer: F_0001_318751
-
C-CLASS Coupe (CL203) - Turbo / G-lader
- Item nummer: F_0001_318750
-
MONDEO IV Saloon (BA7) - Turbo / G-lader
- Km: 128.092
- Jaar: 2009
- Item nummer: F_0001_342297
-
FOCUS (DAW, DBW) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: FORD,1S4Q9D4778B,
1S4Q9D4778B
- Km: 113.465
- Jaar: 2003
- Item nummer: F_0001_385394
- Origineel nummer: FORD,1S4Q9D4778B,
-
A6 Avant (4B5, C5) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: AUDI,4B145838PX,
4B145838PX
- Km: 287.811
- Jaar: 1998
- Item nummer: F_0001_334117
- Origineel nummer: AUDI,4B145838PX,
-
A4 Avant (8E5, B6) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 8E0145737E,
AUDI,8E0145737E
- Km: 188.050
- Jaar: 2003
- Item nummer: F_0001_339114
- Origineel nummer: 8E0145737E,
-
INSIGNIA A Country Tourer (G09) - Turbo / G-lader
- Km: 196.051
- Jaar: 2012
- Item nummer: F_0001_337290
-
DUCATO Box (230_) - Turbo / G-lader
- Item nummer: F_0001_349805
-
E-CLASS T-Model (S211) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: A2115280782
- Km: 241.102
- Jaar: 2003
- Item nummer: F_0001_368137
-
C-CLASS (W203) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: A2035281482
- Km: 168.036
- Jaar: 2003
- Item nummer: F_0001_368993
-
A4 Avant (8ED, B7) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 3C0145770B,
AUDI,3C0145770B
- Km: 153.354
- Jaar: 2006
- Item nummer: F_0001_355419
- Origineel nummer: 3C0145770B,
-
C-CLASS T-Model (S204) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: A2045286582
- Km: 161.815
- Jaar: 2012
- Item nummer: F_0001_335150
-
3 (E46) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: BMW,11.61-7788357,
11.61-7788357
- Km: 260.804
- Jaar: 2003
- Item nummer: F_0001_357242
- Origineel nummer: BMW,11.61-7788357,
-
OCTAVIA II Combi (1Z5) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 3C0145770B,
SKODA,3C0145770B
- Km: 233.000
- Jaar: 2006
- Item nummer: F_0001_295848
- Origineel nummer: 3C0145770B,
-
FABIA II (542) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 03F145140E,
SKODA,03F145140E
- Km: 242.175
- Jaar: 2011
- Item nummer: F_0001_377266
- Origineel nummer: 03F145140E,
-
ASTRA G Hatchback (T98) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 90500938,
OPEL,90500938
- Km: 182.432
- Jaar: 2001
- Item nummer: F_0001_254421
- Origineel nummer: 90500938,
-
A3 (8L1) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 1J0129654J,
AUDI,1J0129654J
- Jaar: 1998
- Item nummer: F_0001_244745
- Origineel nummer: 1J0129654J,
-
C-CLASS Coupe (CL203) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 2035281182,
MERCEDES-BENZ,2035281182
- Km: 103.493
- Jaar: 2001
- Item nummer: F_0001_241785
- Origineel nummer: 2035281182,
-
C1 (PM_, PN_) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: CITROEN,48683,
48683
- Km: 39.325
- Jaar: 2009
- Item nummer: F_0001_202003
- Origineel nummer: CITROEN,48683,
-
POLO (9N_) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 6Q0145770,
VW,6Q0145770
- Km: 126.400
- Jaar: 2008
- Item nummer: F_0001_187952
- Origineel nummer: 6Q0145770,
-
POLO Saloon (9A4, 9A2, 9N2, 9A6) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 6Q0145770,
VW,6Q0145770
- Km: 250.000
- Jaar: 2005
- Item nummer: F_0001_190529
- Origineel nummer: 6Q0145770,
-
C-CLASS T-Model (S203) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: A2035282082
- Km: 359.921
- Jaar: 2006
- Item nummer: F_0001_292603
-
LT Mk II Box (2DA, 2DD, 2DH) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 2D0145828D,
VW,2D0145828D
- Jaar: 1999
- Item nummer: F_0001_314852
- Origineel nummer: 2D0145828D,
-
FABIA I Combi (6Y5) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 6Q0145770G,
SKODA,6Q0145770G
- Km: 284.816
- Jaar: 2004
- Item nummer: F_0001_304889
- Origineel nummer: 6Q0145770G,
-
A4 Avant (8ED, B7) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 8E0145737F,
AUDI,8E0145737F
- Km: 188.645
- Jaar: 2006
- Item nummer: F_0001_327994
- Origineel nummer: 8E0145737F,
-
A3 Sportback (8PA) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 3C0145832D,
AUDI,3C0145832D
- Km: 143.692
- Jaar: 2006
- Item nummer: F_0001_269522
- Origineel nummer: 3C0145832D,
-
TOURAN (1T3) - Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 3C0145770B,
VW,3C0145770B
- Km: 121.435
- Jaar: 2006
- Item nummer: F_0001_289404
- Origineel nummer: 3C0145770B,
-
ALMERA II Hatchback (N16) - Turbo / G-lader
- Item nummer: F_0001_302243
-
- Turbo / G-lader
- Jaar: 2005
- Item nummer: A_0015_SN5554
-
- Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 15407-51020
- Jaar: 2008
- Item nummer: A_0020_B50136
-
- Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 15408-51010
- Jaar: 2008
- Item nummer: A_0020_B50135
-
- Turbo / G-lader
- Jaar: 2008
- Item nummer: A_0020_B50143
-
ALTEA (5P1) - Turbo / G-lader
- Jaar: 2005
- Item nummer: A_0047_SI8087
-
- Turbo / G-lader
- Origineel nummer: 9651785380D
- Jaar: 2005
- Item nummer: A_0015_CS899
-
207 (WA_, WC_) - Turbo / G-lader
- Km: 142.000
- Jaar: 2006
- Item nummer: A_0047_SI3506