Menu toggle

Welkom

Motor

Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?

Ongewone geluiden uit de motorruimte baren elke automobilist zorgen. Het is niet ongewoon dat een ongewoon geluid van de motor wijst op een ernstig probleem met de auto. In onze gids leggen we uit wat de oorzaak kan zijn van het kraken, piepen of ratelen van de motor. U komt ook te weten hoe u de ongewone geluiden van de auto zelf kunt achterhalen en wat u moet doen om motorschade te voorkomen.

Mogelijke oorzaken voor geluiden uit de motorruimte

Als de motor van de auto ongewone geluiden maakt, zijn er verschillende mogelijke oorzaken. Dit kan een probleem zijn met de klepaandrijving of met de hulpaggregaten. In het ergste geval kunnen er defecten in de zuigers en cilinders zijn die snelle actie vereisen om motorschade te voorkomen.

  • Klepspeling is aangepast
  • Hydraulische klepstoters werken niet goed
  • De olievoorziening is onvoldoende
  • Nokkenas en kleppen zijn versleten
  • Slijtage van de aandrijfriem
  • Defecte dynamo of aircocompressor
  • Onderdelen op de motor zitten los
  • Cilinder of zuiger zijn defect

Niet alle geluiden uit de buurt van de motor worden ook door de motor veroorzaakt. Bestuurders moeten erop letten of het geluid afhangt van het motortoerental of de snelheid. Ongewone geluiden afhankelijk van het toerental wijzen echter vaak op een motorprobleem.

Voertuigspecifieke geluiden van de motor

Bepaalde geluiden komen bij sommige voertuigmodellen of motoren vaker voor dan bij andere. Modelspecifieke geluiden zijn niet ongewoon. Zo maken bepaalde BMW’s soms huilende geluiden na het starten. Deze kunnen worden veroorzaakt door defecte poelies in de motor. Motoren van het Volkswagen-concern vallen daarentegen vaak op door een ratelend geluid dat wordt veroorzaakt door een uitgerekte distributieketting.

Als het hulpapparaat een geluid maakt

De aandrijving zelf is niet altijd de oorzaak van een ongewoon geluid. De talrijke hulpaggregaten van de motor kunnen ook geluiden maken als ze niet optimaal werken. Daartoe behoren de dynamo en de stuurbekrachtigingspomp, maar ook de aircocompressor of de waterpomp. Versleten aandrijfriemen van de hulpaggregaten, zoals V-riemen of V-ribben, zijn ook mogelijke oorzaken.

Andere onderdelen kunnen lawaai veroorzaken

In sommige gevallen klinkt een vervelend geluid alsof het van de motor komt, maar in werkelijkheid liggen de oorzaken heel ergens anders. Zo kunnen geluiden zoals een ratelend geluid in de vrijloop ook van de koppeling komen. Het geratel van kapotte koppelingsveren klinkt dan alsof de motor rammelt.

Soms zitten er losse onderdelen op de auto, zoals een hitteschild op de uitlaat, die alleen trillen bij bepaalde toerentallen en frequenties. Dit klinkt soms alsof het geluid uit de motor komt. Defecten in de versnellingsbak of de aandrijving kunnen ook de oorzaak zijn van de geluiden.

Ongewoon geluid op de motor – deze geluiden bestaan

Als de auto ongewone geluiden maakt, merken de meeste bestuurders die onmiddellijk op. Niet alle geluiden wijzen onmiddellijk op een defect. Zo kan een tikkende motor bij geopende motorkap ook worden veroorzaakt door het normale getik van de brandstofinjectie. Andere geluiden komen echter veel vaker voor en verdienen speciale aandacht.

  • Klapperen van de motor
  • Piepend geluid uit de motorruimte
  • Ratelende geluiden
  • Motor rammelt

Geluiden als klapperen, rammelen of piepen moeten in elke auto serieus worden genomen. Er kan een ernstig probleem met de motor zijn dat uiteindelijk tot motorpech kan leiden. De oorzaak van het geluid moet onmiddellijk worden onderzocht. Als u geen ervaren monteur bent, moet u zo snel mogelijk naar een werkplaats gaan.

Als de motor slaat

Als de motor een metaalachtig klapperend geluid maakt, is het niet altijd mogelijk om de oorzaak te achterhalen. Mogelijke oorzaken zijn versleten lagers van de dynamo, maar het geluid kan ook van binnenuit de motor komen. In dit geval kunnen de hydrostoters op de kleppen de oorzaak zijn.

Deze hydraulische klepstoters of -heffers zijn gemonteerd tussen de nokkenas en de klep, waar ze de klepspeling regelen. De hydraulische klepstoters zijn bijzonder gevoelig voor schommelingen in de olietoevoer. Indien het klepperen niet kort na het starten van de motor verdwijnt, moeten de kleppen en de hydraulische klepstoters nader worden onderzocht.

Piepend geluid uit de motorruimte

Een veel voorkomend geluid in verbrandingsmotoren is het piepen. Het geluid kan voortdurend optreden tijdens het rijden of is alleen waarneembaar bij het accelereren. Piepende geluiden worden vaak veroorzaakt door de aandrijfriemen. Als de hier gemonteerde riemen versleten en in slechte staat zijn, kunnen ze de hulpaggregaten zoals de dynamo niet meer goed aandrijven en slippen ze over de riemschijven.

Motor rammelt

Een ratelende motor komt vaak voor bij problemen met de distributieketting. Vaak is de distributieketting uitgerekt bij hogere kilometerstanden, waardoor het ratelende geluid te horen is. De spanner van de distributieketting kan echter ook versleten zijn, zodat hij niet meer goed gespannen is. Bepaalde motortypes zijn gevoeliger voor rammelende geluiden dan andere.

Ongewone geluiden van de motor – wat automobilisten kunnen doen

Alleen deskundige automonteurs mogen zelf diagnoses stellen of zelfs reparaties uitvoeren als de motor een ongewoon geluid maakt. Problemen oplossen is echter nooit verkeerd. Dit helpt niet alleen om de oorzaak van het geluid te vinden. De monteur in de werkplaats kan met deze informatie ook gemakkelijker de oorzaak van de storing opsporen.

  1. Maak een proefrit: Bij het rijden op een vlakke en rechte weg moeten de geluiden in de auto beter worden geanalyseerd. Is het geluid afhankelijk van het motortoerental? Komt het ook voor als de koppeling wordt ingetrapt? Als dat zo is, komt het waarschijnlijk eerder van de motor dan van de aandrijving. Als de motor echter niet alleen ongewoon klinkt, maar er ook waarschuwingslampjes in het dashboard gaan branden, is het beter de motor uit te zetten en de auto weg te slepen.
  2. Een blik onder de motorkap: Een blik in de motorruimte brengt niet alleen defecte motoronderdelen aan het licht. Het is soms ook gemakkelijker om de oorzaak van het geluid vast te stellen dan tijdens het rijden. Daartoe kan een tweede persoon in de auto het gaspedaal indrukken. Komt het geluid van de dynamo of rechtstreeks van de motor? Dit kan vaak op het gehoor worden gecontroleerd.
  3. Controleer de vloeistofniveaus: Als het oliepeil of het peil van de servovloeistof niet correct is, kan de motor of de servopomp geluiden maken. Het gebrek aan olietoevoer kan niet alleen de oorzaak zijn van een klepperende motor. In het ergste geval leidt het gebrek aan olie tot een vastgelopen zuiger en dus tot kapitale motorschade aan de auto. Als het oliepeil laag is, moet motorolie worden bijgevuld. Als de ongewone geluiden aanhouden, moet contact worden opgenomen met een werkplaats.
  4. Controleer de riem: Een versleten aandrijfriem is vaak de oorzaak van ongewone geluiden zoals piepen. Bij uitgeschakelde motor kunnen de V-snaren van de hulpaggregaten op slijtage worden gecontroleerd. Soms is het gewoon een kwestie van de nodige riemspanning. Bij oudere voertuigen kan de riem opnieuw worden gespannen; bij een nieuwere auto kan het nodig zijn de riemspanner te vervangen.
  5. Controleer de kleppen en de nokkenas: Ervaren automonteurs kunnen de kleppen en nokkenassen inspecteren na verwijdering van het kleppendeksel. Defecten en mogelijke oorzaken van motorgeluiden zijn hier soms te vinden. Indien nodig kunnen professionals zelf de klepspeling bijstellen of de klepstoters vervangen; alle anderen moeten de auto naar een werkplaats brengen.