Welk model zoek je?
Abarth
Abarth
Onderdelen te koop: 2
Buick
Buick
Onderdelen te koop: 1
Cupra
Cupra
Onderdelen te koop: 7
Daewoo
Daewoo
Onderdelen te koop: 1
Daihatsu
Daihatsu
Onderdelen te koop: 1
DS
DS
Onderdelen te koop: 2
Ferrari
Ferrari
Onderdelen te koop: 1
Hella
Hella
Onderdelen te koop: 1
Hongqi
Hongqi
Onderdelen te koop: 1
Hummer
Hummer
Onderdelen te koop: 2
Infiniti
Infiniti
Onderdelen te koop: 1
Lotus
Lotus
Onderdelen te koop: 1
MAN
MAN
Onderdelen te koop: 1
Maserati
Maserati
Onderdelen te koop: 1
Maxus
Maxus
Onderdelen te koop: 4
MG
MG
Onderdelen te koop: 9
Polestar
Polestar
Onderdelen te koop: 6
Pontiac
Pontiac
Onderdelen te koop: 1
Rover
Rover
Onderdelen te koop: 4
Smart
Smart
Onderdelen te koop: 4
Tesla
Tesla
Onderdelen te koop: 9
Aircobox: wat het doet en hoe problemen oplossen
Wat is een aircobox?
Een aircobox, afgekort als AC-box, is een systeem in de auto dat wordt gebruikt om de temperatuur in het voertuig af te koelen. De AC-box kan dit bereiken door de bestaande warmte en vochtigheid uit het voertuig te verwijderen, waardoor het systeem koele, droge lucht afgeeft. De AC-box zit voor de radiator en krijgt daarom de naam mini-radiator.
Wat doet een alternator?
Bij warm weer zorgt de ac-box voor een koele omgeving in uw voertuig door warmte en vochtigheid te elimineren. Alle moderne voertuigen zijn namelijk met een standaard airconditioningsysteem uitgerust. Het typische AC-systeem bestaat uit een compressor, condensor en verdamper.
De werking van het AC-systeem vereist een koelmiddel. Het koelproces begint wanneer de compressor, aangedreven door de V-riem, het koelmiddel tot vloeibare vorm comprimeert. Hierdoor ontstaat er een hogedruktoestand op de vloeistof, die wordt gebruikt om de vloeistof van de compressor door de slangen naar de condensor te drijven.
De werking van de condensor is analoog aan die van de radiator. In de condensor komen de AC-slangen in contact met de koelere buitenlucht, waardoor warmte aan de vloeistof wordt onttrokken. Later passeert het koudemiddel het AC-inlinefilter dat eventuele stofdeeltjes verwijdert die mogelijk uit de buitenlucht worden geabsorbeerd. Het koude koelmiddel wordt vervolgens via een expansieklep of een doorstroombuis naar het verdampergedeelte geleid.
In de verdamper wordt het koelmiddel op lage druk omgezet in gasvorm. Hierdoor kan het koelmiddel warmte opnemen uit de lucht die door de verdampervinnen gaat. De geabsorbeerde warmte zorgt ervoor dat de koele lucht teruggaat naar het interieur van het voertuig, terwijl het koelmiddel heet blijft en teruggaat naar de compressor, waar het cyclische proces doorgaat.
Kun je die zelf vervangen?
Zelf een defecte Ac-box vervangen is een betere en kosteneffectievere optie dan een professional zoeken. Je moet echter enige basiskennis hebben over het functioneren en repareren van AC-boxen. Hieronder vind je een handleiding voor het vervangen van een defecte AC-box;
Open de motorkap en zoek de AC-leidingen
Koppel de accupolen los
Leeg het wisselstroomsysteem om het aanwezige koelmiddel te verwijderen
Verwijder leidingen op de compressoren en ontkoppel de elektrische connectoren
Verwijder en vervang de beschadigde AC-leidingen, O-ringen, compressor, condensor of verdamper
Vul het AC-systeem bij met het koelmiddel. Controleer of de AC-leidingen niet lekken.
Sluit de accupolen weer aan
Schakel het AC-systeem in en controleer of er koude lucht uit het luchtkanaal komt terwijl de motor draait.
Wat je moet weten en onthouden bij het vervangen van een AC-box
Voordat je de AC-box vervangt, moet je er zeker van zijn dat deze een probleem vormt en niet een ander onderdeel van het koelsysteem. Daarom is het noodzakelijk om de cabinetemperatuur te meten wanneer de airco is ingeschakeld voordat deze wordt vervangen. De aanbevolen temperatuur moet variëren van 5°C tot 10°C.
Ten tweede moet je het niveau van het koelmiddel op het wisselstroomsysteem controleren. Bij een laag koelmiddelpeil kan het interieur van de auto niet effectief gekoeld worden. Dit geeft je een verkeerde perceptie dat de AC beschadigd is.
De AC-leidingen worden vervolgens gecontroleerd op lekken. Je kunt dit doen met een UV-kleurstof die gemakkelijk een lek identificeert. Het lek kan het gevolg zijn van een slechte afdichting of een beschadigd lager.
Verschillende types/generaties/modellen van het onderdeel
Het airconditioningsysteem voor auto’s is grofweg ingedeeld in het expansieklepsysteem en het doorstroombuissysteem. De twee systemen hebben een vergelijkbaar werkingsprincipe, maar verschillen alleen in het onderdeel dat wordt gebruikt om de druk van het koelmiddel te verlagen. Bij het expansieklepsysteem wordt de expansieklep gebruikt om de druk te verlagen, terwijl bij het andere AC-type de doorstroombuis wordt gebruikt.
Verschillende subonderdelen van de AC-box
De componenten van de AC-box zijn;
Compressor. De compressor wordt gebruikt om het koelmiddel onder druk te zetten om lucht te koelen, de uitgaande temperatuur te bewaken en te regelen en lucht naar de condensor te verplaatsen.
Condensor. De condensor wordt gebruikt om de temperatuur van het hete gecomprimeerde koelmiddel te verlagen.
Expansieklep of doorstroombuis. Dit onderdeel is afhankelijk van het merk van het voertuig. Sommige hebben een doorstroombuis, terwijl andere een expansieklep hebben, maar beide hebben hetzelfde doel. Ze worden beide gebruikt om de temperatuur en druk van het wisselstroomsysteem te bewaken en de hoeveelheid koelmiddel die naar de verdamper gaat te regelen.
Ontvanger/ droger/ of accumulator. Een ontvanger/droger wordt gebruikt met een expansieklep, terwijl een accumulator wordt gebruikt met een doorstroombuis. Dit onderdeel is gevuld met een droogmiddel dat vloeistoffen van gassen scheidt. Het wordt ook gebruikt als filter voor het systeem.
Verdamper. Deze zet het koelmiddel om van vloeibaar naar gasvormig en voert tegelijkertijd warmte af, waardoor het afkoelt.
Problemen of symptomen van storingen/problemen identificeren
Als de airco een storing vertoont, geeft de auto veel signalen. Om het probleem voor te zijn, moet je je bewust zijn van de storingssymptomen. Hieronder vind je enkele van de zichtbare tekens;
Onvoldoende koeling
Onaangename geur uit luchtkanalen
Olie lekt
Oververhitting van de motor
Er sijpelt water in de cabine
Vreemd geluid.
Vaak voorkomende problemen met het onderdeel
Als je met een defect AC-systeem te maken krijgt, zijn dit de mogelijke oorzaken van het probleem;
Een koelmiddellek veroorzaakt door een defecte 0-ring of slechte afdichting
Een verstopte expansieklep of doorstroombuis
Beschadigde condensor, verdamper of compressor
Defecte ventilatormotor of ventilatormotorweerstand.
Normale levensduur
Ook al is de AC-box ontworpen om een leven lang mee te gaan, hij kan voortijdig beschadigd raken. De geschatte levensduur is 10 tot 15 jaar.
Andere onderdelen om te vervangen of te repareren bij het vervangen van de aircobox
Voor optimale prestaties moet je meer dan de AC-box in het systeem vervangen. De andere componenten die mogelijk moeten worden vervangen, zijn de condensorventilatormotor, bedrijfscondensatoren en wisselstroomschakelaar (relais). Je kunt al deze onderdelen kopen bij autoparts24.nl.
Hoe je ervoor zorgt dat je het juiste onderdeel koopt voor jouw auto
Afhankelijk van je automodel kun je de juiste variant van de AC-box selecteren. Je hebt namelijk voor de doe-het-zelf-aanpak gekozen omdat je de vervangingskosten moest minimaliseren. Je kunt de gebruikskosten zelfs nog verder verlagen door een gebruikt onderdeel te kopen. Je moet echter een gebruikte AC-box van het betreffende automerk aanschaffen om zeker te zijn van de compatibiliteit. Alle gebruikte OEM-onderdelen zijn te vinden op autoparts24.nl
Conclusie
Een auto met een beschadigde AC-box gebruiken is bijna een onmogelijke taak. Daarom is het absoluut noodzakelijk om vervanging voor dit onderdeel te vinden. Rekening houdend met de prijs, is het kiezen van een gebruikte AC-box van het betreffende automerk de ideale optie om de vervangingskosten te verlagen. Gelukkig is dit specifieke onderdeel direct verkrijgbaar bij autoparts24.nl