Airco
Onderdelen te koop: 192.415
inhoud
1. Welke reparaties mag mijn garage uitvoeren aan mijn elektrische auto?
2. Werken aan elektrische auto’s – situatie in Duitsland
Veel eigenaren van elektrische auto’s vragen zich af of ze hun voertuig bij elke garage kunnen laten repareren. Deze vraag is terecht, want de hoogspanningstechnologie van de elektrische voertuigen van tegenwoordig brengt bepaalde gevaren met zich mee. In onze gids lees je welke werkzaamheden een garage mag uitvoeren aan een elektrische auto en welke eisen er gelden.
Het soort reparaties dat een garage mag uitvoeren, hangt grotendeels af van de kwalificaties van de werknemers. Werkplaatsuitrusting is ook van bijzonder belang als het om elektrische auto’s gaat. Uit het uiterlijk van de werkplaats hoeven niet per se conclusies te worden getrokken. Kleinere garages kunnen ook bevoegd zijn om elektrische auto’s te repareren, dus als je niet zeker weet of je plaatselijke garage ook elektrische auto’s repareert, vraag het dan gewoon vrijblijvend. Garages zijn zich bewust van de veranderingen in de branche en hebben zich vaak dienovereenkomstig ontwikkeld. Heel wat garages hebben nu getraind personeel voor het repareren van elektrische auto’s en de nodige werkplaatsuitrusting.
De regelgeving voor het uitvoeren van werkzaamheden aan elektrische auto’s verschilt van land tot land. In Duitsland zijn de veiligheidsvoorschriften relatief streng. Zelfs voor eenvoudige werkzaamheden aan een elektrische auto zijn speciale kwalificaties vereist. Dit is zeker niet verkeerd, want het hoogspanningssysteem van elektrische voertuigen herbergt tal van gevaren.
In Duitsland mogen werkplaatsen geen werkzaamheden aan elektrische auto’s uitvoeren zonder de juiste kwalificaties. Dit geldt zelfs voor het in ontvangst nemen van het voertuig met manoeuvreeractiviteiten op het bedrijfsterrein. Voor het vervangen van een defecte koplamp is een overeenkomstige kwalificatie voor werkzaamheden aan elektrische auto’s vereist. Hetzelfde geldt voor het vervangen van de wielen van een elektrische auto.
Er zijn bijzondere gevaren bij het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden of het repareren van elektrische voertuigen. Dit zijn voornamelijk de risico’s van elektrische schokken. Deze worden veroorzaakt door het hoogspanningssysteem en kunnen snel leiden tot gezondheidsschade en zelfs de dood. De gevolgen variëren van hartritmestoornissen en brandwonden tot schade aan organen.
In Duitsland zijn er verschillende kwalificatieniveaus voor het werken aan elektrische voertuigen. Een werknemer die is opgeleid tot automonteur mag niet zonder meer aan elektrische auto’s werken. Ze moeten de juiste aanvullende kwalificaties hebben. Zelfs het verwisselen van een band vereist het lagere kwalificatieniveau voor elektrische mobiliteit.
De opleidingen en verschillende kwalificatieniveaus vereisen een verschillend aantal trainingseenheden. Ook de toelatingseisen verschillen. Niveau 1 staat bijvoorbeeld open voor alle werkplaatsmedewerkers die verzekeringsplichtig zijn. Niveau 2 vereist een afgeronde beroepskwalificatie, terwijl niveau 3 een medische keuring vereist.
Naast speciale kwalificaties voor werknemers moeten er nog meer hindernissen worden genomen voordat een werkplaats met succes elektrische auto’s kan repareren. Dit omvat een speciaal ontwerp van de werkplekken en de uitrusting met de juiste gereedschappen. Alleen speciaal geschikt en goedgekeurd gereedschap mag worden gebruikt voor elektrische auto’s, en dit geldt ook voor meetapparatuur. Om werknemers te beschermen, moet voor het werk aan elektrische auto’s geschikte beschermende kleding worden verstrekt. Dit omvat bijvoorbeeld speciale isolerende handschoenen voor werk aan hoogspanningssystemen, evenals geschikte oogbescherming. Het werkgebied moet voldoende groot zijn en ruimte bieden voor veiligheidsuitrusting zoals barrières.
Sommige reparaties aan elektrische voertuigen vereisen gespecialiseerde kennis of speciale apparatuur. Dit werk kan vaak niet worden uitgevoerd door een lokale werkplaats, zelfs als deze gekwalificeerd is. Dit omvat bijvoorbeeld het vervangen van de aandrijfaccu onder de elektrische auto. Dit en vergelijkbaar complex werk wordt meestal uitgevoerd door gespecialiseerde werkplaatsen voor elektrische auto’s.
In individuele gevallen kunnen sommige reparaties aan elektrische auto’s alleen worden uitgevoerd in erkende werkplaatsen van de autofabrikant. Dit heeft meestal te maken met de specificaties van de fabrikant. Reparaties die in een onafhankelijke werkplaats worden uitgevoerd, maken de garantie ongeldig. Dit geldt bijvoorbeeld voor reparaties aan de carrosserie van Tesla’s, die moeten worden uitgevoerd in de Tesla Body Shop.
Niet alle voertuigen met elektrische aandrijfcomponenten vallen onder de strenge regels voor reparaties aan e-auto’s. Hieronder vallen bijvoorbeeld mild hybrid aandrijvingen die werken met een spanning van 48 volt. Voertuigen met een boordspanning van 24 volt mogen ook door elke monteur in de werkplaats worden gerepareerd. De limiet voor gelijkspanning is 60 volt.
Airco
Onderdelen te koop: 192.415
Brandstof
Onderdelen te koop: 45.836
Carrosserie-onderdelen / glas
Onderdelen te koop: 329.586
Chassis
Onderdelen te koop: 248.760
Elektronische onderdelen
Onderdelen te koop: 448.296
Interieur
Onderdelen te koop: 382.233
Koeling
Onderdelen te koop: 81.417
Lampen
Onderdelen te koop: 121.191
Motor / onderdelen
Onderdelen te koop: 333.656
Outils/dispositifs
Onderdelen te koop: 11.901
Radio / audio / infodivertissement
Onderdelen te koop: 70.866
Schakelaars
Onderdelen te koop: 249.681
Spiegels
Onderdelen te koop: 67.441
Stuurinrichting
Onderdelen te koop: 145.365
Système de verrouillage
Onderdelen te koop: 158.864
Transmissie / versnellingsbak
Onderdelen te koop: 239.637
Uitlaatinrichting
Onderdelen te koop: 94.557
Wielen / remonderdelen
Onderdelen te koop: 277.927
Wissers
Onderdelen te koop: 222.762