Menu toggle

Welkom

Motor

Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?

Veel eigenaren van elektrische auto’s vragen zich af of ze hun voertuig bij elke garage kunnen laten repareren. Deze vraag is terecht, want de hoogspanningstechnologie van de elektrische voertuigen van tegenwoordig brengt bepaalde gevaren met zich mee. In onze gids lees je welke werkzaamheden een garage mag uitvoeren aan een elektrische auto en welke eisen er gelden.

Welke reparaties mag mijn garage uitvoeren aan mijn elektrische auto?

Het soort reparaties dat een garage mag uitvoeren, hangt grotendeels af van de kwalificaties van de werknemers. Werkplaatsuitrusting is ook van bijzonder belang als het om elektrische auto’s gaat. Uit het uiterlijk van de werkplaats hoeven niet per se conclusies te worden getrokken. Kleinere garages kunnen ook bevoegd zijn om elektrische auto’s te repareren, dus als je niet zeker weet of je plaatselijke garage ook elektrische auto’s repareert, vraag het dan gewoon vrijblijvend. Garages zijn zich bewust van de veranderingen in de branche en hebben zich vaak dienovereenkomstig ontwikkeld. Heel wat garages hebben nu getraind personeel voor het repareren van elektrische auto’s en de nodige werkplaatsuitrusting.

Werken aan elektrische auto’s – situatie in Duitsland

De regelgeving voor het uitvoeren van werkzaamheden aan elektrische auto’s verschilt van land tot land. In Duitsland zijn de veiligheidsvoorschriften relatief streng. Zelfs voor eenvoudige werkzaamheden aan een elektrische auto zijn speciale kwalificaties vereist. Dit is zeker niet verkeerd, want het hoogspanningssysteem van elektrische voertuigen herbergt tal van gevaren.

Geen reparaties aan elektrische auto’s zonder kwalificaties

In Duitsland mogen werkplaatsen geen werkzaamheden aan elektrische auto’s uitvoeren zonder de juiste kwalificaties. Dit geldt zelfs voor het in ontvangst nemen van het voertuig met manoeuvreeractiviteiten op het bedrijfsterrein. Voor het vervangen van een defecte koplamp is een overeenkomstige kwalificatie voor werkzaamheden aan elektrische auto’s vereist. Hetzelfde geldt voor het vervangen van de wielen van een elektrische auto.

Gevaren bij onderhoud en reparatie van elektrische auto’s

Er zijn bijzondere gevaren bij het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden of het repareren van elektrische voertuigen. Dit zijn voornamelijk de risico’s van elektrische schokken. Deze worden veroorzaakt door het hoogspanningssysteem en kunnen snel leiden tot gezondheidsschade en zelfs de dood. De gevolgen variëren van hartritmestoornissen en brandwonden tot schade aan organen.

Kwalificatie in afzonderlijke fasen

In Duitsland zijn er verschillende kwalificatieniveaus voor het werken aan elektrische voertuigen. Een werknemer die is opgeleid tot automonteur mag niet zonder meer aan elektrische auto’s werken. Ze moeten de juiste aanvullende kwalificaties hebben. Zelfs het verwisselen van een band vereist het lagere kwalificatieniveau voor elektrische mobiliteit.

  1. Elektrotechnisch geïnstrueerd persoon: De elektrotechnisch of deskundig geïnstrueerde persoon is het eerste kwalificatieniveau om met elektrische auto’s te werken. Iedereen die deze opleiding heeft gevolgd, is bevoegd om als werkplaatsmedewerker niet-elektrisch werk aan elektrische voertuigen uit te voeren. Hieronder vallen carrosseriewerkzaamheden, het vervangen van vloeistoffen en manoeuvreren.
  2. Specialisten voor het werken aan HV intrinsiek veilige systemen: Het tweede kwalificatieniveau stelt werkplaatsmedewerkers in staat om uitgebreider werk aan elektrische auto’s uit te voeren. Na de juiste opleiding mag een monteur elektrische werkzaamheden aan spanningsloze auto’s uitvoeren. Bijvoorbeeld het vervangen van de aircocompressor of elektronische onderdelen.
  3. Specialist voor werkzaamheden aan niet-intrinsiek veilige voertuigen: Het derde kwalificatieniveau maakt de monteur na het behalen van de training expert voor niet-intrinsiek veilige voertuigen. Met deze kwalificatie is de medewerker bevoegd om storingen te verhelpen en reparaties uit te voeren aan onderdelen van het hoogspanningssysteem die onder spanning staan. Bijvoorbeeld op een ongevalsvoertuig.

De opleidingen en verschillende kwalificatieniveaus vereisen een verschillend aantal trainingseenheden. Ook de toelatingseisen verschillen. Niveau 1 staat bijvoorbeeld open voor alle werkplaatsmedewerkers die verzekeringsplichtig zijn. Niveau 2 vereist een afgeronde beroepskwalificatie, terwijl niveau 3 een medische keuring vereist.

Werkplaatsen vereisen speciale apparatuur

Naast speciale kwalificaties voor werknemers moeten er nog meer hindernissen worden genomen voordat een werkplaats met succes elektrische auto’s kan repareren. Dit omvat een speciaal ontwerp van de werkplekken en de uitrusting met de juiste gereedschappen. Alleen speciaal geschikt en goedgekeurd gereedschap mag worden gebruikt voor elektrische auto’s, en dit geldt ook voor meetapparatuur. Om werknemers te beschermen, moet voor het werk aan elektrische auto’s geschikte beschermende kleding worden verstrekt. Dit omvat bijvoorbeeld speciale isolerende handschoenen voor werk aan hoogspanningssystemen, evenals geschikte oogbescherming. Het werkgebied moet voldoende groot zijn en ruimte bieden voor veiligheidsuitrusting zoals barrières.

Speciale gevallen alleen voor specialisten

Sommige reparaties aan elektrische voertuigen vereisen gespecialiseerde kennis of speciale apparatuur. Dit werk kan vaak niet worden uitgevoerd door een lokale werkplaats, zelfs als deze gekwalificeerd is. Dit omvat bijvoorbeeld het vervangen van de aandrijfaccu onder de elektrische auto. Dit en vergelijkbaar complex werk wordt meestal uitgevoerd door gespecialiseerde werkplaatsen voor elektrische auto’s.

Reparaties soms alleen uitgevoerd door erkende werkplaatsen

In individuele gevallen kunnen sommige reparaties aan elektrische auto’s alleen worden uitgevoerd in erkende werkplaatsen van de autofabrikant. Dit heeft meestal te maken met de specificaties van de fabrikant. Reparaties die in een onafhankelijke werkplaats worden uitgevoerd, maken de garantie ongeldig. Dit geldt bijvoorbeeld voor reparaties aan de carrosserie van Tesla’s, die moeten worden uitgevoerd in de Tesla Body Shop.

Dit werk is toegestaan

Niet alle voertuigen met elektrische aandrijfcomponenten vallen onder de strenge regels voor reparaties aan e-auto’s. Hieronder vallen bijvoorbeeld mild hybrid aandrijvingen die werken met een spanning van 48 volt. Voertuigen met een boordspanning van 24 volt mogen ook door elke monteur in de werkplaats worden gerepareerd. De limiet voor gelijkspanning is 60 volt.