Menu toggle

Welkom

Motor

Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of vervangen?

Elektrische auto’s verschillen op veel gebieden van voertuigen met verbrandingsmotoren. Gezien de vele specifieke voertuigonderdelen zou het logisch zijn dat juist deze onderdelen het vaakst vervangen moeten worden. Of dit het geval is, kun je lezen in dit artikel. We onthullen ook welke onderdelen het vaakst defecten vertonen bij de APK en welke onderdelen volgens de ADAC vaak defect zijn.

Deze onderdelen zijn vaak defect bij elektrische auto’s

In vergelijking met auto’s met een verbrandingsmotor lijken elektrische auto’s een voordeel te hebben als het gaat om reparaties en het vervangen van onderdelen. Veel onderdelen zijn niet eens aanwezig op elektrische auto’s, zoals een handgeschakelde versnellingsbak of het oliecircuit van de motor. Toch zijn er een aantal onderdelen die bij elektrische voertuigen bijzonder vaak gerepareerd moeten worden. Dit zijn onder andere chassisonderdelen, remmen en soms de accu.

  • Chassis- en asophangingsonderdelen
  • Remonderdelen zoals remschijven
  • Accu met bijbehorende elektronica en kabelboom
  • Carrosseriedelen en bevestigingen na botsingen

De slijtage en levensduur van onderdelen op de elektrische auto zijn vaak gerelateerd aan individueel gebruik. De banden van sommige elektrische auto’s slijten bijvoorbeeld bijzonder snel omdat bestuurders graag genieten van de hoge acceleratiesnelheid van de voertuigen. Volgens bandenfabrikant Bridgestone slijt de band tot 30 procent sneller dan bij voertuigen met verbrandingsmotoren.

Defect chassis bij elektrische auto’s

Voertuigen met elektrische aandrijving worden opvallend vaak gekenmerkt door defecten aan het chassis en vooral aan de wielophanging. Defecte en versleten draagarmen of fusees zijn veelvoorkomende klachten bij elektrische auto’s. Verbindingen, lagers en bussen aan het chassis van elektrische auto’s zijn soms al defect of versleten bij een kilometerstand van minder dan 80.000 kilometer. De reden voor veelvuldige defecten en de daarmee gepaard gaande vervanging van chassisonderdelen bij elektrische auto’s is eenvoudig vast te stellen. Dit komt omdat het gewicht van elektrische auto’s vaak de belangrijkste reden is. Ze zijn vaak een derde zwaarder dan verbrandingsmotoren. De batterij van de VW ID.4 GTX weegt alleen al 500 kilogram. De Mercedes EQC heeft een accugewicht van 650 kilogram.

Defecte remmen op elektrische auto’s

Elektrische auto’s hebben vaker dan gemiddeld te maken met defecten en storingen aan de remmen. Dit wordt weerspiegeld in de regelmatige hoofdinspectie, die voor elektrische auto’s in Duitsland elke 24 maanden verplicht is. Roest op de remschijven, bijvoorbeeld, komt naar verluidt tot 50 procent vaker voor bij elektrische auto’s dan bij de gemiddelde auto. Defecte en verroeste remschijven kunnen geen volledige remkracht leveren en moeten bij elektrische auto’s vaak in een vroeg stadium worden vervangen. Zo kregen zelfs jonge elektrische auto’s negatieve aandacht tijdens algemene inspecties in 2023 vanwege verroeste remschijven. Een reden voor het hoge aantal defecten is dat de remmen in elektrische auto’s zelden worden gebruikt vanwege de recuperatie.

Defecte aandrijfbatterij in een elektrische auto

De aandrijfbatterij is een van de belangrijkste en duurste onderdelen in elektrische auto’s. Als de batterij defect is, kan dit leiden tot schade aan de batterij. Als de accu defect is, kunnen de vervangingskosten al snel oplopen tot meer dan €10.000. De tractiebatterij moet soms worden vervangen, vooral als hij lange tijd is gebruikt of na veel snellaadcycli. Veel fabrikanten bieden een garantie van 8 jaar of 100.000 tot 160.000 kilometer, en de gemiddelde levensduur van een batterij van een elektrische auto is meestal tussen de acht en tien jaar. De batterij slijt niet bij alle modellen even snel. De regeleenheden en de elektronica voor het batterijbeheer kunnen echter ook defect raken en moeten worden vervangen. De kabelboom van de elektrische auto, die tot 3000 euro kan kosten, wordt vaak het slachtoffer van marterbeten en moet worden vervangen.

Schade aan elektrische auto’s na ongevallen

Schade aan voertuigonderdelen is vooral problematisch wanneer elektrische auto’s betrokken zijn geweest bij ongevallen. Naast carrosseriedelen zoals deuren, motorkappen of vleugels, raken vaak ook onderdelen van het elektrische systeem beschadigd. Schade aan het hoogspanningssysteem van elektrische auto’s is bijzonder problematisch. In 2021 voerde de Duitse autoverzekeraar Allianz een onderzoek uit naar elektrische auto’s bij ongevallen. Hiervoor werden claims van 2018 tot 2020 gebruikt. De experts ontdekten dat de reparatie-inspanning groter is, waardoor de kosten met wel 40 procent stijgen. De accu moet bijvoorbeeld vaak volledig worden vervangen vanwege de specificaties van de fabrikant.

Wat de TÜV zegt over defecte onderdelen van elektrische auto’s

Testorganisaties zoals de Duitse TÜV hebben een goed overzicht van welke onderdelen van elektrische auto’s bijzonder vaak defect zijn. Elk jaar publiceert de TÜV-vereniging haar uitgebreide TÜV-rapport. Dit rapport geeft onder andere informatie over hoe goed of slecht een bepaald model presteerde tijdens de hoofdinspecties van het voorgaande jaar. Het TÜV-rapport 2024 bevatte de resultaten van meer dan tien miljoen hoofdinspecties in 2022 en 2023. Met het grote aantal elektrische voertuigen dat nu op de Duitse wegen rijdt, biedt het rapport ook betrouwbare cijfers voor veel elektrische modellen. Een van de populairste voertuigen komt zelfs achteraan in het rapport over 2024. De Tesla Model 3 viel hier negatief op.

TÜV bevestigt problemen met chassis en remmen

Andere elektrische auto’s deden het beter dan de Tesla op de 111e plaats met een defectpercentage van 14,7 procent in het TÜV-rapport. Hiertoe behoort de Volkswagen e-Golf, die op de vierde plaats staat met een defectpercentage van slechts 2,6 procent. De Renault Zoe staat op de 49e plaats met een defectpercentage van 5,6 procent. De TÜV-experts beschreven de remmen en chassisonderdelen van elektrische auto’s als bijzonder gevoelig voor problemen. Dit komt overeen met de ervaring van gespecialiseerde werkplaatsen. Ook hier trokken e-voertuigen over het algemeen de aandacht vanwege defecten in de chassisonderdelen, zoals versleten gewrichten in de fusees. Daarnaast had de TÜV vaak kritiek op de assen en de verlichting.

Elektrische auto’s zijn relatief jong

De meeste elektrische auto’s in Duitsland zijn relatief jong. Terwijl auto’s met verbrandingsmotoren vaak tien jaar of ouder zijn, zijn elektrische auto’s meestal maar twee tot drie jaar oud. Het is daarom moeilijk in te schatten welke onderdelen na een paar jaar daadwerkelijk vaak defect zullen raken. Schokdempers of stuurdelen slijten vaak later, en een gebrek aan onderhoud wordt ook gezien als de oorzaak van veel voorkomende defecten aan het chassis, de asophanging en het verlichtingssysteem van elektrische auto’s. De TÜV-experts wijzen erop dat onderhoud ook wordt verwaarloosd als er geen intervallen zijn tussen het verversen van vloeistoffen. In tegenstelling tot verbrandingsmotoren worden defecten aan onderdelen niet opgemerkt tijdens het verversen van olie of het controleren van koelvloeistof.

Startaccu is de meest voorkomende oorzaak van defecten volgens ADAC

Interessante informatie over welke onderdelen van elektrische auto’s het vaakst defect raken, is ook te vinden in het jaarlijkse pechrapport van de Duitse automobielclub ADAC. Elk jaar publiceert de club zijn statistieken over de meest voorkomende problemen waarvoor de pechmonteurs moesten worden opgeroepen. In de ADAC pechstatistieken voor 2023 worden elektrische auto’s apart vermeld. Volgens de statistieken is de meest voorkomende oorzaak van pech waarvoor monteurs worden opgeroepen problemen met de startaccu. Interessant genoeg treft dit zowel elektrische auto’s als verbrandingsmotoren, samen goed voor 43,2 procent van alle pechgevallen in 2022. 2,5 op elke 1.000 voertuigen die in 2020 voor het eerst werden geregistreerd, had een probleem met de startaccu, zowel voor elektrische auto’s als verbrandingsmotoren.