Airco
Onderdelen te koop: 192.415
inhoud
1. Elke regeleenheid is een kleine computer
2. Computer voor motorbesturing
3. Meer veiligheid door computers
Er zijn talloze computers in moderne auto’s, meestal geïntegreerd in besturingseenheden. Hier zorgen microprocessoren voor een geoptimaliseerde motorregeling of garanderen ze de veiligheid tijdens het rijden. In onze gids vind je waar computers in de auto verstopt zitten en welke functies ze vervullen.
Computers zijn op veel plaatsen in de auto te vinden. Microprocessors en controllers in de vorm van regeleenheden worden al tientallen jaren in voertuigen geïnstalleerd. Elke regeleenheid is een kleine computer op zichzelf. De afzonderlijke modules zijn via interfaces en elektronische systemen met elkaar verbonden en kunnen gegevens uitwisselen. De individuele structuur van de hardware varieert afhankelijk van de vereisten en het beoogde gebruik.
De software die in auto’s wordt gebruikt, verschilt afhankelijk van het systeem. Autofabrikanten specificeren in dit opzicht vaak bepaalde randvoorwaarden voor leveranciers. Dit zorgt ervoor dat de modules en systemen gemakkelijk kunnen worden geïntegreerd in verschillende voertuigen. Voor besturingssystemen vertrouwen ontwikkelaars vaak op beproefde industriële oplossingen.
In moderne auto’s worden de aandrijfmotoren in het voertuig puur elektronisch bestuurd. Hiervoor worden al lang elektronische regeleenheden gebruikt. De systemen hebben microprocessors of microcontrollers en zijn uitgerust met geïntegreerde interfaces. De motorbesturingscomputer ontvangt belangrijke gegevens via aangesloten sensoren.
Zonder uitzondering zijn moderne verbrandingsmotoren nu uitgerust met elektronische motorregeling. De motorbesturing die hiervoor nodig is, is al een kleine computer. Deze bepaalt de hoeveelheid ingespoten brandstof en het optimale ontstekingstijdstip. De software die hiervoor nodig is, is rechtstreeks opgeslagen op een chip in de regeleenheid.
De aandrijfmotoren van elektrische auto’s worden ook aangestuurd door regeleenheden waarin een computer is geïntegreerd. Op deze manier levert de aandrijfmotor bijvoorbeeld altijd het vereiste vermogen. Bovendien controleren overeenkomstige computersystemen de laadstatus van de batterijen en berekenen ze de resterende actieradius. Het laadproces van de batterij wordt ook bewaakt.
Talrijke veiligheidsrelevante functies in de auto worden ook bewaakt of geregeld door een computer. Hiertoe behoren veiligheidsvoorzieningen zoals ABS of noodremassistentie, die bescherming kunnen bieden tegen ongevallen. Computersystemen in de overeenkomstige regeleenheden analyseren de gegevens van verschillende sensoren en activeren de nodige acties.
De computer die in de motormanagementunit is geïntegreerd, zorgt niet alleen voor een optimale werking van de motor, maar vermindert ook de impact op het milieu. Hiertoe past het op een microcontroller gebaseerde systeem de brandstofhoeveelheid aan de rijomstandigheden en respectieve vereisten aan. De nabehandeling van uitlaatgassen via de katalysator wordt ook geanalyseerd en overeenkomstig positief beïnvloed.
Een van de meest verspreide en langst geïnstalleerde computers in auto’s is de zogenaamde boordcomputer. Dit onderdeel zit al sinds de jaren 1980 in voertuigen. De meeste bestuurders kennen de boordcomputer als een display in de cockpit van de auto. Hier toont de computer actuele gegevens en meetwaarden van het voertuig op een manier die duidelijk zichtbaar is voor de bestuurder.
De hedendaagse boordcomputers hebben vaak een complexe structuur en zijn in een netwerk opgenomen met talloze andere systemen in de auto. Ze vormen vaak een centraal besturingselement en dienen ook als display voor alle voertuigstatussen. Bovendien nemen boordcomputers in moderne voertuigen vaak nog andere taken op zich. Deze omvatten de bediening van comfortfuncties.
Het gebied van navigatie en multimedia wordt in moderne auto’s ook gedomineerd door computers. Gerichte satellietnavigatie in de vorm van een navigatiesysteem is nu standaard in de meeste modellen. Een computersysteem maakt routegeleiding mogelijk. Dit systeem verwerkt en analyseert gegevens van satellieten, voertuiggegevens en kaartgegevens.
Bijna geen enkele autofabrikant doet het tegenwoordig zonder een zogenaamd infotainmentsysteem. Dit geautomatiseerde systeem combineert vaak de autoradio en het audiosysteem met het navigatiesysteem en verschillende assistentiesystemen. De basis is een computer, die vaak talrijke interfaces heeft. Het wordt meestal bediend via een touchscreen in de middenconsole.
De software van moderne infotainmentsystemen voor in de auto is vaak veelzijdig en krachtig. Naast de grafische verwerking van voertuigstatussen of navigatiegegevens biedt het, afhankelijk van het model, tal van extra functies. Sommige voertuigen kunnen bijvoorbeeld punten scoren met computerspelletjes of andere programma’s. Een verbinding met de smartphone is nu standaard.
Er worden speciale eisen gesteld aan elektronische systemen en computers in auto’s. In tegenstelling tot een computer op kantoor, worden de systeemcomponenten in voertuigen blootgesteld aan verschillende zware belastingen. Hieronder vallen bijvoorbeeld trillingen tijdens het rijden. De componenten moeten ook bestand zijn tegen de effecten van hitte en kou.
Als het om computersystemen in auto’s gaat, is betrouwbaarheid van het grootste belang. Anders dan op andere gebieden worden daarom niet altijd de nieuwste chips gebruikt. Prestaties zijn ook niet de focus als het gaat om installatie in het voertuig. Wat belangrijk is voor autofabrikanten zijn systemen die permanent veerkrachtig en bijzonder duurzaam zijn.
Volgens veel autofabrikanten zullen de eisen voor computers in auto’s de komende jaren blijven veranderen. In de toekomst zullen computersystemen het steeds vaker mogelijk maken om auto’s veilig te besturen zonder bestuurder. Bovendien moet de software in auto’s gemakkelijker en vaker kunnen worden aangepast tijdens de levensduur van het voertuig.
Airco
Onderdelen te koop: 192.415
Brandstof
Onderdelen te koop: 45.836
Carrosserie-onderdelen / glas
Onderdelen te koop: 329.586
Chassis
Onderdelen te koop: 248.760
Elektronische onderdelen
Onderdelen te koop: 448.296
Interieur
Onderdelen te koop: 382.233
Koeling
Onderdelen te koop: 81.417
Lampen
Onderdelen te koop: 121.191
Motor / onderdelen
Onderdelen te koop: 333.656
Outils/dispositifs
Onderdelen te koop: 11.901
Radio / audio / infodivertissement
Onderdelen te koop: 70.866
Schakelaars
Onderdelen te koop: 249.681
Spiegels
Onderdelen te koop: 67.441
Stuurinrichting
Onderdelen te koop: 145.365
Système de verrouillage
Onderdelen te koop: 158.864
Transmissie / versnellingsbak
Onderdelen te koop: 239.637
Uitlaatinrichting
Onderdelen te koop: 94.557
Wielen / remonderdelen
Onderdelen te koop: 277.927
Wissers
Onderdelen te koop: 222.762