Menu toggle

Welkom

Motor

De krukas: structuur, functie en defecten

De krukas is een van de centrale onderdelen van de verbrandingsmotor. Dit onderdeel is echter niet direct zichtbaar in een automotor. In ons artikel leer je alles over de structuur en functie van de krukas in de verbrandingsmotor.

Structuur en functie van de krukas

Een krukas in de motor brengt de kracht over die tijdens de verbranding wordt gegenereerd en op de zuigers werkt. Tegelijkertijd zet de as de lineaire beweging van de zuigers om in een roterende beweging. Elke zuiger in de motor is via een drijfstang verbonden met de krukas en de krukas brengt de draaiende beweging over op de koppeling via het vliegwiel. Van hieruit wordt de kracht overgebracht naar de versnellingsbak. De draaiende beweging wordt vervolgens overgebracht op de wielen van de auto. Naast het vliegwiel drijft de krukas ook de riemaandrijving voor de hulpaggregaten en de nokkenas aan.

Onderdelen van krukassen

Een krukas bestaat uit verschillende onderdelen. Dit geldt ook als de as uit één stuk is gesmeed en niet uit losse onderdelen bestaat. Dit type constructie is tegenwoordig gebruikelijk in automotoren om het optredende koppel beter te kunnen opvangen. De krukas is meestal gemaakt van gelegeerd staal, dat gehard en gedeeltelijk gepolijst is.

  • Astappen: De astappen vormen de draaias van de krukas. De krukas is op deze punten draaibaar gemonteerd in het motorblok. Krukaslagers verminderen de wrijving.
  • Krukpen: De krukas is verbonden met de individuele drijfstangen via de krukpen of drijfstangtappen. Tijdens bedrijf vormt dit onderdeel een cirkelvormig pad rond de as van de krukas.
  • Krukasbanen: Elke krukas bestaat uit twee krukassen. Deze delen van de krukas fungeren als krukarmen tussen de kruk- en astappen.
  • Contragewichten: Contragewichten in de krukas zorgen ervoor dat de motor soepel loopt en gelijkmatig draait. De gewichten bevinden zich tegenover de krukpennen.

Verschillende krukassen afhankelijk van de motor

Het ontwerp en de functie van de krukas verschillen afhankelijk van het motortype. De opstelling en het aantal krukken en lagerpunten variëren afhankelijk van het aantal cilinders. De krukassen zijn verschillend ontworpen afhankelijk van de uitgeoefende kracht en het uitgeoefende koppel. Het materiaal en ontwerp van de krukas kan ook variëren.

De functie van de krukas in verbrandingsmotoren

De energie die vrijkomt bij de verbranding van brandstof en lucht zet de zuiger in de cilinder in beweging. Deze kracht wordt via de drijfstang overgebracht op de krukas. De motorzuiger en de drijfstang bewegen in de richting van de krukas en het ontwerp van de krukas zorgt ervoor dat de lineaire bewegingen die optreden als koppel worden overgebracht. Tegelijkertijd zorgt de krukas ervoor dat de zuiger in de richting van de cilinder beweegt nadat het onderste dode punt is overschreden. Als de zuiger wordt teruggeduwd, comprimeert hij het mengsel dat nodig is voor de verbranding of stoot hij de verbrandingsgassen uit. Bij motoren met meerdere cilinders bepaalt het specifieke ontwerp van de krukas uiteindelijk de ontstekingsvolgorde van de motor.

Defecten aan de krukas

Een defect aan de krukas komt vrij zelden voor en kan verschillende oorzaken hebben. De diagnose van een defect aan de krukas is niet altijd eenvoudig. Na het verwijderen van de oliepan kan de toestand en werking van de krukas worden gecontroleerd. Soms is niet de krukas zelf defect, maar een of meer van de geïnstalleerde krukaslagers.

Oorzaken van krukasdefecten

De krukassen van moderne automotoren zijn ontworpen om robuust en duurzaam te zijn. Toch kan krukasslijtage optreden bij motoren die veel kilometers maken. Een veel voorkomende oorzaak van defecten is onvoldoende smering van krukassen. Een te hoog toerental komt zelden voor bij moderne motoren, maar kan de krukas ook beschadigen.

Typische symptomen van een defecte krukas

De symptomen van een defecte krukas kunnen uiteenlopend zijn. Er zijn vaak bonkende of rommelende geluiden als de motor draait. Ook rammelende of kloppende geluiden, bijvoorbeeld bij het accelereren, komen af en toe voor. Daarnaast kunnen ongewoon sterke trillingen of een over het algemeen ongelijkmatige motorloop wijzen op defecte krukassen.

Reparatie en vervanging van defecte krukassen

Het vervangen of repareren van een krukas brengt meestal veel werk met zich mee. In de regel moet de motor uit de auto worden gehaald om de as te kunnen demonteren. Alle lagerpunten op het motorblok en de drijfstanglagers op de krukas moeten dan worden losgemaakt. Hetzelfde geldt voor de verbindingen met het vliegwiel, de riemaandrijving en de kleppentrein.

De krukas laten repareren

In principe is het mogelijk om een defecte krukas te repareren. Gespecialiseerde bedrijven reviseren krukassen vaak als onderdeel van een motorrevisie. Het is mogelijk om de uit de motor verwijderde krukas te balanceren of te slijpen. Vooraf wordt de as grondig gecontroleerd op schade en gemeten. Vervolgens wordt de krukas bewerkt, wat meestal een complex proces is.

De krukas repareren of de motor vervangen

Een motor repareren is altijd mogelijk, maar lijkt niet altijd economisch. Vooral bij oudere voertuigen kunnen de reparatiekosten soms hoger zijn dan de waarde van het voertuig. In dat geval kan het de moeite waard zijn om de hele motor te vervangen door een gebruikte motor.