Airco
Onderdelen te koop: 192.415
De krukas is een van de centrale onderdelen van de verbrandingsmotor. Dit onderdeel is echter niet direct zichtbaar in een automotor. In ons artikel leer je alles over de structuur en functie van de krukas in de verbrandingsmotor.
Een krukas in de motor brengt de kracht over die tijdens de verbranding wordt gegenereerd en op de zuigers werkt. Tegelijkertijd zet de as de lineaire beweging van de zuigers om in een roterende beweging. Elke zuiger in de motor is via een drijfstang verbonden met de krukas en de krukas brengt de draaiende beweging over op de koppeling via het vliegwiel. Van hieruit wordt de kracht overgebracht naar de versnellingsbak. De draaiende beweging wordt vervolgens overgebracht op de wielen van de auto. Naast het vliegwiel drijft de krukas ook de riemaandrijving voor de hulpaggregaten en de nokkenas aan.
Een krukas bestaat uit verschillende onderdelen. Dit geldt ook als de as uit één stuk is gesmeed en niet uit losse onderdelen bestaat. Dit type constructie is tegenwoordig gebruikelijk in automotoren om het optredende koppel beter te kunnen opvangen. De krukas is meestal gemaakt van gelegeerd staal, dat gehard en gedeeltelijk gepolijst is.
Het ontwerp en de functie van de krukas verschillen afhankelijk van het motortype. De opstelling en het aantal krukken en lagerpunten variëren afhankelijk van het aantal cilinders. De krukassen zijn verschillend ontworpen afhankelijk van de uitgeoefende kracht en het uitgeoefende koppel. Het materiaal en ontwerp van de krukas kan ook variëren.
De energie die vrijkomt bij de verbranding van brandstof en lucht zet de zuiger in de cilinder in beweging. Deze kracht wordt via de drijfstang overgebracht op de krukas. De motorzuiger en de drijfstang bewegen in de richting van de krukas en het ontwerp van de krukas zorgt ervoor dat de lineaire bewegingen die optreden als koppel worden overgebracht. Tegelijkertijd zorgt de krukas ervoor dat de zuiger in de richting van de cilinder beweegt nadat het onderste dode punt is overschreden. Als de zuiger wordt teruggeduwd, comprimeert hij het mengsel dat nodig is voor de verbranding of stoot hij de verbrandingsgassen uit. Bij motoren met meerdere cilinders bepaalt het specifieke ontwerp van de krukas uiteindelijk de ontstekingsvolgorde van de motor.
Een defect aan de krukas komt vrij zelden voor en kan verschillende oorzaken hebben. De diagnose van een defect aan de krukas is niet altijd eenvoudig. Na het verwijderen van de oliepan kan de toestand en werking van de krukas worden gecontroleerd. Soms is niet de krukas zelf defect, maar een of meer van de geïnstalleerde krukaslagers.
De krukassen van moderne automotoren zijn ontworpen om robuust en duurzaam te zijn. Toch kan krukasslijtage optreden bij motoren die veel kilometers maken. Een veel voorkomende oorzaak van defecten is onvoldoende smering van krukassen. Een te hoog toerental komt zelden voor bij moderne motoren, maar kan de krukas ook beschadigen.
De symptomen van een defecte krukas kunnen uiteenlopend zijn. Er zijn vaak bonkende of rommelende geluiden als de motor draait. Ook rammelende of kloppende geluiden, bijvoorbeeld bij het accelereren, komen af en toe voor. Daarnaast kunnen ongewoon sterke trillingen of een over het algemeen ongelijkmatige motorloop wijzen op defecte krukassen.
Het vervangen of repareren van een krukas brengt meestal veel werk met zich mee. In de regel moet de motor uit de auto worden gehaald om de as te kunnen demonteren. Alle lagerpunten op het motorblok en de drijfstanglagers op de krukas moeten dan worden losgemaakt. Hetzelfde geldt voor de verbindingen met het vliegwiel, de riemaandrijving en de kleppentrein.
In principe is het mogelijk om een defecte krukas te repareren. Gespecialiseerde bedrijven reviseren krukassen vaak als onderdeel van een motorrevisie. Het is mogelijk om de uit de motor verwijderde krukas te balanceren of te slijpen. Vooraf wordt de as grondig gecontroleerd op schade en gemeten. Vervolgens wordt de krukas bewerkt, wat meestal een complex proces is.
Een motor repareren is altijd mogelijk, maar lijkt niet altijd economisch. Vooral bij oudere voertuigen kunnen de reparatiekosten soms hoger zijn dan de waarde van het voertuig. In dat geval kan het de moeite waard zijn om de hele motor te vervangen door een gebruikte motor.
Airco
Onderdelen te koop: 192.415
Brandstof
Onderdelen te koop: 45.836
Carrosserie-onderdelen / glas
Onderdelen te koop: 329.586
Chassis
Onderdelen te koop: 248.760
Elektronische onderdelen
Onderdelen te koop: 448.296
Interieur
Onderdelen te koop: 382.233
Koeling
Onderdelen te koop: 81.417
Lampen
Onderdelen te koop: 121.191
Motor / onderdelen
Onderdelen te koop: 333.656
Outils/dispositifs
Onderdelen te koop: 11.901
Radio / audio / infodivertissement
Onderdelen te koop: 70.866
Schakelaars
Onderdelen te koop: 249.681
Spiegels
Onderdelen te koop: 67.441
Stuurinrichting
Onderdelen te koop: 145.365
Système de verrouillage
Onderdelen te koop: 158.864
Transmissie / versnellingsbak
Onderdelen te koop: 239.637
Uitlaatinrichting
Onderdelen te koop: 94.557
Wielen / remonderdelen
Onderdelen te koop: 277.927
Wissers
Onderdelen te koop: 222.762