Airco
Onderdelen te koop: 192.415
inhoud
1. Wat beïnvloedt de actieradius van elektrische auto’s?
De actieradius van elektrische auto’s is een van de doorslaggevende aankoopcriteria. De maximale actieradius van de voertuigen is sterk afhankelijk van de betreffende randvoorwaarden. Maar zelfs eenvoudige maatregelen kunnen de actieradius van een elektrische auto vergroten. In onze gids leggen we de verschillende opties uit en onthullen we de trucs die je kunt gebruiken om de actieradius te vergroten.
De actieradius van elektrische auto’s wordt beïnvloed door verschillende factoren. Deze omvatten ontwerpgerelateerde kenmerken, die variëren afhankelijk van het voertuigmodel. De maximale actieradius is voornamelijk afhankelijk van de capaciteit van de batterijen en het individuele energieverbruik van de voertuigen. De rijstijl heeft echter ook invloed op de waarden en tal van andere kenmerken van elektrische auto’s beïnvloeden de actieradius die kan worden gerealiseerd. Deze omvatten het ontwerp van de carrosserie en de specifieke luchtweerstand. Het gewicht van het voertuig kan ook een beslissende factor zijn in het verbruik en dus de actieradius beïnvloeden.
De capaciteit van de geïnstalleerde accu’s heeft een aanzienlijke invloed op de actieradius van de elektrische auto. Hoe groter de accucapaciteit, hoe meer energie er in de accu kan worden opgeslagen. Elektrische auto’s met grote batterijen bieden vaak een grotere actieradius volgens de WLTP. Grote accu’s wegen echter ook meer, waardoor het verbruik van de auto toeneemt. Een andere factor met betrekking tot elektrische auto en actieradius is het individuele stroomverbruik van de aandrijfmotoren tijdens het rijden. Extra stroomverbruikers zoals verwarming of airconditioning kunnen het verbruik ook verhogen. Als er veel verbruikers zijn ingeschakeld, wordt de acculading dienovereenkomstig verminderd. Dit vermindert de actieradius van elektrische auto’s, soms aanzienlijk.
Naast andere factoren heeft ook de heersende buitentemperatuur invloed op de prestaties van de batterij en dus op de actieradius van de elektrische auto. Accu’s van elektrische auto’s werken over het algemeen het effectiefst bij temperaturen tussen plus 15 graden Celsius en plus 25 graden Celsius. Als dit temperatuurbereik wordt overschreden, is de accu minder goed in staat om energie op te slaan en af te geven. De bestuurder zelf is ook een factor in de maximale actieradius van de elektrische auto. De rijstijl van de bestuurder heeft invloed op het energieverbruik. Mensen die graag snel optrekken of de voorkeur geven aan hoge snelheden zullen eerder naar het laadstation moeten rijden om op te laden. Daarentegen kan elektriciteit worden bespaard door rustig te starten en te accelereren.
De actieradius van een elektrische auto kan op veel verschillende manieren worden vergroot. Alleen al door je rijstijl aan te passen kun je vaak elektriciteit besparen en de accu minder belasten. Bestuurders moeten ook de technologieën van moderne voertuigen gebruiken om een grotere actieradius met de elektrische auto te realiseren. Hieronder vind je meer tips over hoe je zonder veel moeite het rijbereik van een elektrische auto kunt vergroten.
Het aanpassen van je rijstijl leidt al snel tot een vermindering van het stroomverbruik in een elektrische auto. Vaak is het voldoende om minder snel op te trekken en niet de maximaal beschikbare snelheid te benutten. Anticiperend rijden is ook nuttig. Op deze manier kunnen bestuurders de actieradius van hun elektrische auto gemakkelijk vergroten, terwijl de accu even groot blijft.
Bijna elke moderne elektrische auto heeft de mogelijkheid om terug te schakelen. Met deze technologie wint het voertuig energie terug tijdens het remmen. De elektriciteit wordt opgeslagen in de batterij en is beschikbaar voor de aandrijving. Terugwinnen is vooral gemakkelijk bij rijden met één pedaal, waarbij de bestuurder de auto kan afremmen met het gaspedaal.
Zoals alle moderne auto’s hebben elektrische auto’s ook airconditioning in het interieur. Verwarming en airconditioning in elektrische auto’s worden echter rechtstreeks aangedreven door elektriciteit uit de accu. Als je de accu wilt sparen en de actieradius wilt vergroten, vermijd dan onnodige verwarming en koeling van het interieur. De stoelverwarming en voorruitverwarming onttrekken ook stroom aan de accu’s.
Veel elektrische auto’s hebben een zogenaamde eco-modus. Als dit speciale rijprogramma is geactiveerd, verbruikt de auto bijzonder weinig elektriciteit. De auto past zich bijvoorbeeld aan de verkeerssituatie aan om elektriciteit te besparen. Het automatisch verminderde verbruik betekent dat zelfs onervaren bestuurders hun actieradius kunnen vergroten.
De batterijen van elektrische voertuigen werken alleen optimaal bij bepaalde temperaturen. Het is niet altijd mogelijk om de elektrische auto alleen in dit specifieke bereik te gebruiken. De prestaties en actieradius van de accu kunnen echter worden gemaximaliseerd als de elektrische auto niet bij extreme kou wordt gebruikt. Bij warm weer moeten de accu’s worden gekoeld, wat extra energie kost.
Een nauwkeurige planning vóór lange reizen is een van de beste tips als het gaat om elektrische auto’s. De elektrische auto kan dan worden verwarmd als het warm is. De elektrische auto kan dan van tevoren worden verwarmd via het thuislaadstation. Dit maximaliseert de actieradius en voorkomt oplaadstress. Als oplaadstations op snelwegen als tankstations worden gebruikt, moeten bestuurders zich vertrouwd maken met de compatibiliteit van de oplaadtechnologie.
Net als elke auto met een verbrandingsmotor moet ook een elektrische auto altijd met de optimale bandenspanning rijden. Vooral als de bandenspanning te laag is, neemt het stroomverbruik van de elektrische auto toe. Om het verbruik te verminderen en de actieradius te vergroten, moet de eigenaar de bandenspanning regelmatig aanpassen.
Het beladen van de elektrische auto verhoogt het gewicht en de energiebehoefte. Uiterlijk voor langere ritten over de snelweg moet de elektrische auto grondig worden opgeruimd en schoongemaakt. In het dagelijks leven is het ook de moeite waard om de auto niet te beladen met onnodige ballast. De actieradius van een elektrische auto kan ook worden vergroot door geen fietsenrek te gebruiken.
Sommige elektrische auto’s zijn uitgerust met een range extender. Dit technische apparaat is een andere manier om een grotere actieradius te bereiken met behoud van dezelfde accucapaciteit. De range extender bestaat meestal uit een kleine verbrandingsmotor die de batterij van het voertuig oplaadt via een generator. In Duitsland zijn voertuigen met dit type range extender eerder zeldzaam. Dat komt omdat er extra onderdelen zoals een kleine benzinetank en bijbehorende uitlaattechnologie nodig zijn om de actieradius te vergroten. Naast de over het algemeen hoge prijs voor de range extender, kost ook het onderhoud van de technologie extra geld.
Airco
Onderdelen te koop: 192.415
Brandstof
Onderdelen te koop: 45.836
Carrosserie-onderdelen / glas
Onderdelen te koop: 329.586
Chassis
Onderdelen te koop: 248.760
Elektronische onderdelen
Onderdelen te koop: 448.296
Interieur
Onderdelen te koop: 382.233
Koeling
Onderdelen te koop: 81.417
Lampen
Onderdelen te koop: 121.191
Motor / onderdelen
Onderdelen te koop: 333.656
Outils/dispositifs
Onderdelen te koop: 11.901
Radio / audio / infodivertissement
Onderdelen te koop: 70.866
Schakelaars
Onderdelen te koop: 249.681
Spiegels
Onderdelen te koop: 67.441
Stuurinrichting
Onderdelen te koop: 145.365
Système de verrouillage
Onderdelen te koop: 158.864
Transmissie / versnellingsbak
Onderdelen te koop: 239.637
Uitlaatinrichting
Onderdelen te koop: 94.557
Wielen / remonderdelen
Onderdelen te koop: 277.927
Wissers
Onderdelen te koop: 222.762