Menu toggle

Welkom

Vergelijk prijzen van tweedehands dieselmotoren van sloperijen

zoek de nu:

Zoeken via: Kenteken | Origineel nummer (OEM code) | Automerken

Welk model zoek je?

Audi

Audi

Onderdelen te koop: 215.342

BMW

BMW

Onderdelen te koop: 162.062

Citroën

Citroën

Onderdelen te koop: 122.036

Ford

Ford

Onderdelen te koop: 179.810

Hyundai

Hyundai

Onderdelen te koop: 102.373

Mazda

Mazda

Onderdelen te koop: 68.149

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Onderdelen te koop: 165.309

Nissan

Nissan

Onderdelen te koop: 106.410

Opel

Opel

Onderdelen te koop: 129.359

Peugeot

Peugeot

Onderdelen te koop: 181.242

Seat

Seat

Onderdelen te koop: 51.852

Skoda

Skoda

Onderdelen te koop: 109.883

Toyota

Toyota

Onderdelen te koop: 208.976

Volvo

Volvo

Onderdelen te koop: 199.750

VW

VW

Onderdelen te koop: 388.037

Hoe werkt een dieselmotor? Structuur, onderdelen en vervanging

Als verbrandingsmotor werkt de dieselmotor geheel zonder bougies en ontwikkelt hij een hoog koppel. Dit wordt mogelijk gemaakt door het speciale ontwerp van de motor voor diesel. Hier leest u uit welke onderdelen motoren voor diesel bestaan, hoe de dieselmotor werkt en waar u op moet letten bij de aanschaf van een vervangingsmotor.

Belangrijkste onderdelen van de dieselmotor

Het belangrijkste onderdeel van de dieselmotor is het motorblok met de daarop gemonteerde onderdelen. Daartoe behoren de cilinders, waarin de zuigers bewegen, en de cilinderkoppen. Het motorblok bevat ook de krukas en het volledige krukmechanisme met de drijfstangen. In het blok van de dieselmotor zijn kanalen voor smering en koeling geïntegreerd.

Het krukmechanisme zet de door de zuigers geleverde energie om van een heen en weer gaande beweging in een draaiende beweging. Daartoe is elke zuiger die in de cilinder op en neer beweegt, via een drijfstang met de krukas verbonden. Eén uiteinde van de krukas steekt aan de versnellingsbakzijde uit het blok van de dieselmotor, waar het verbonden is met het vliegwiel. Van hieruit wordt de kracht van de motor als een roterende beweging overgebracht naar de versnellingsbak.

Klepaandrijving en injectie

Voor de werking van de dieselmotor is de kleppentrein met de kleppen onmisbaar. Een of meer nokkenassen in de cilinderkop worden rechtstreeks door de motor aangedreven. Hun functie is het openen en sluiten van de kleppen voor inlaat en uitlaat. Hierdoor kan op het juiste moment lucht in de cilinder stromen. Uitlaatgassen kunnen ook worden uitgestoten als restanten van het verbrandingsproces.

Het injectie- of inspuitsysteem voorziet de dieselmotor van dieselbrandstof. Deze wordt via inspuitstukken of injectoren in de verbrandingskamer van de motor gespoten. De hiervoor benodigde pompen of hogedrukpompen maken deel uit van het injectiesysteem, evenals de leidingen. In tegenstelling tot benzinemotoren hebben dieselmotoren geen ontstekingssysteem. In plaats daarvan vindt zelfontbranding plaats. Er is alleen een gloeisysteem aanwezig.

Hoe de motor van Rudolf Diesel werkt

De dieselmotor is, net als de bijbehorende brandstof, genoemd naar zijn uitvinder Rudolf Diesel. De Duitse uitvinder ontwikkelde de zuigermotor al aan het eind van de 19e eeuw. In tegenstelling tot benzinemotoren heeft de dieselmotor helemaal geen bougie nodig. In plaats daarvan werkt de dieselmotor volgens het principe van zelfontbranding.

Hierbij wordt een mengsel van lucht en brandstof door compressie tot verbranding aangezet. Als viertaktmotor en als tweetaktmotor bereikt de dieselmotor een goed rendement. Viertakt-dieselmotoren worden gewoonlijk gebruikt om auto’s aan te drijven.

  1. Inlaatslag
  2. Compressieslag
  3. Verbrandingscyclus
  4. Ontladingsslag

Hoe de diesel loopt in viertakt

Als viertaktmotor werkt de motor met compressieontsteking in de inlaatslag, de compressieslag, de verbrandingsslag en de uitlaatslag. In de eerste slag opent de nokkenas de bijbehorende inlaatklep in de cilinder. Zo kan er lucht in de cilinder stromen terwijl de zuiger daarin naar beneden beweegt. In de tweede slag wordt de lucht in de verbrandingskamer samengeperst met gesloten kleppen, en stijgt de temperatuur van de lucht sterk door de compressie.

In de derde slag wordt de juiste hoeveelheid diesel via een inspuitstuk in de lucht in de verbrandingskamer gespoten. Het mengsel van lucht en diesel ontbrandt door middel van compressieontsteking. De vonkontsteking veroorzaakt een neerwaartse beweging van de zuiger in de cilinder. In de vierde slag worden uitlaatgassen en warmte via de uitlaatklep uitgestoten.

De door de zuiger opgewekte energie wordt via de drijfstang overgebracht op de krukas, die de beweging omzet in een draaiende beweging. Naast het hoge rendement en het ongecompliceerde ontwerp scoort de dieselmotor vooral met zijn veiliger brandstof in vergelijking met benzine. In de tijd van Rudolf Diesel kon dieselolie veiliger worden opgeslagen en ontbrandt, in tegenstelling tot benzine, pas bij een temperatuur van 55 graden Celsius.

Dieselmotor kopen en vervangen

Dieselmotoren hebben een robuust ontwerp, maar ze kunnen toch stuk gaan, vooral als ze veel kilometers maken. Een dure reparatie van de oude dieselmotor is niet altijd de moeite waard. Gebruikte dieselmotoren in ruil kunnen hier een voordelig alternatief zijn. Dit zijn motoren die bij autosloop worden teruggewonnen en waarvan de techniek meestal nog volledig intact is.

Waarop letten bij de aankoop van een gebruikte dieselmotor

Om ervoor te zorgen dat de dieselmotor in de vervanger de auto jarenlang betrouwbaar blijft aandrijven, moet bij de aankoop met een aantal zaken rekening worden gehouden. Dit betreft zowel de staat van het apparaat als de omvang van de levering. Een verbrandingsmotor kan in ruil worden aangeboden met diverse aanbouwdelen of zelfs helemaal zonder aanbouwdelen. Zo kunnen bijvoorbeeld alleen het motorblok met de interne onderdelen en de cilinderkoppen een ruilmotor vormen.

  • Let op de toestand van de dieselmotor
  • Ontdek de kilometerstand
  • Kies het juiste motortype
  • Controleer de leveringsomvang
  • Gegevens van de motor vergelijken

Bij de aankoop van dieselmotoren moet derhalve worden nagegaan of de motor met of zonder aanbouwdelen en aggregaten wordt aangeboden. Bij dieselmotoren geldt dit met name voor het complexe brandstofinjectiesysteem en het voorverwarmingssysteem. Indien onderdelen ontbreken, moeten deze later worden aangeschaft of van de oude motor worden overgenomen.

De conditie van gebruikte motoren wordt vermeld door de leverancier of kan worden afgeleid uit foto’s en informatie in de aanbieding. Ook de kilometerstand van de dieselmotor kan een goede indicator zijn voor slijtage. Betrouwbare leveranciers van gebruikte motoren vermelden altijd de kilometerstand waarbij de motor uit het donorvoertuig is gehaald.

Let op motortype en motorgegevens

Let er bij de keuze van een dieselmotor op dat de juiste eenheid wordt gekozen. Vaak zijn dieselmotoren van één fabrikant verkrijgbaar met dezelfde cilinderinhoud en hetzelfde aantal cilinders. Deze passen echter niet willekeurig in elk voertuigmodel.

De eerste aanwijzingen voor het selecteren van de juiste motor zijn te vinden in het door de fabrikant toegekende motornummer en de exacte motoraanduiding. De motorcode staat meestal direct op de motor of wordt vermeld in de documentatie van de auto. Ook het chassisnummer kan vaak worden gebruikt om de gemonteerde motor te bepalen.

In Duitsland geregistreerde auto’s hebben ook kengetallen in de voertuigdocumenten, die behulpzaam zijn bij het zoeken naar een geschikte motor. Alvorens een specifieke dieselmotor in ruil te bestellen, moeten alle specificaties en de foto’s van de leverancier opnieuw worden vergeleken.