Menu toggle

Welkom

Motor

Uw gids voor automotoronderdelen en functies

Niet elke automobilist kent de basisprincipes van de automotor die hem helpen om zijn auto goed te laten draaien. In deze gids vindt u de basisprincipes van de interne verbrandingsmotor en het belangrijkste verschil tussen benzine- en dieselmotoren en nog veel meer. Op deze manier krijgt u een veel beter begrip van onderdelen van automotoren en moderne motortechnologie.

Lees meer: Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen

Wat zijn de basisprincipes van motoren?

 

Online zoeken naar auto-onderdelen is nu de norm voor veel automobilisten in plaats van ze uit te zoeken bij individuele auto-onderdelenhandelaars, wat een tijdrovende zaak kan zijn. Wat u moet weten is dat veel motoronderdelen vrij gemakkelijk kunnen worden vervangen, zolang u de basis begrijpt en over enige rudimentaire mechanische know-how beschikt.

 

In wezen zijn alle motoren vergelijkbaar van aard. Zij mengen brandstof met lucht en geven energie af door verbranding. Hierdoor ontstaat een lineaire kracht die door meerdere zuigers wordt opgevangen, iets wat kan worden gebruikt om wielen te laten draaien en een voertuig voort te stuwen.

 

Wat zijn verbrandingsmotoren?

 

Er zijn twee soorten motoren, de interne verbrandingsmotor en de externe verbrandingsmotor. Beide maken gebruik van verbranding, wat eenvoudig het proces van het verbranden van iets betekent. Bij verbrandingsmotoren wordt een mengsel van lucht en brandstof in een verbrandingskamer gezogen, waar het wordt verbrand om een cilinder voort te stuwen.

 

Verbrandingsgassen zetten uit in de verbrandingskamer, wat de cilinders van de motor naar buiten stuwt, iets wat kan worden omgezet in roterende kracht om een voertuig vooruit te stuwen. Dit is hoe een automotor werkt. Ter vergelijking: externe verbranding berust op een extern ontstekingssysteem, zoals een kolenvuur om water te verwarmen. Dit is wat je zou vinden in een stoommachine.

 

Wat zijn de grondbeginselen van de werking van een motor?

 

Moderne motoren, of het nu gaat om een benzine- of een dieselmotor, hebben systemen voor directe brandstofinspuiting die in combinatie met een luchtinlaatsysteem een brandbaar lucht-brandstofmengsel creëren. Dit gaat in het hoofdgedeelte van het motorblok, ook wel cilinderblok genoemd, dat meestal uit één stuk metaal bestaat. In een motor met vonkontsteking bevatten de cilinderwanden in het blok de mini-explosie die bij elke krachtsinspanning van de motor optreedt.

 

Inlaatkleppen helpen de verbranding in het cilinderblok af te sluiten, zodat het gasreservoir niet ontbrandt. Het brandstof-luchtmengsel wordt ontstoken door bougies die werken op basis van een elektrische stroom. Hierdoor wordt een zuiger naar buiten gedwongen omdat het brandende gas probeert uit te zetten, maar wordt tegengehouden door de cilinderwand van het motorblok in een benzinemotor.

 

Wanneer de zuiger naar voren wordt geduwd, kan een draaiende beweging worden verkregen. Dit wordt de verbrandingsslag genoemd, maar er kan nog meer energie uit een slagmotor worden gehaald als ook de compressieslag, waarbij de zuiger naar zijn vroegere positie terugkeert, wordt opgevangen. Daartoe helpen klepveren de uitlaatkleppen te openen en te sluiten, afhankelijk van het feit of de zuiger zich in de inlaatslag dan wel in de uitlaatslag bevindt. In een vierslagmotor zijn er vier fasen:

 

  • De inlaatslag die effectief brandstof aanzuigt.
  • De compressieslag waarbij de kleppen worden gesloten om een tijdelijk afgesloten cilinder te creëren en de brandstof en lucht te persen, klaar voor de verbranding.
  • De vermogensslag die wordt veroorzaakt door het verbrandingsproces zelf.
  • De uitlaatslag waarbij de uitlaatklep in de cilinderkop wordt geopend. Wanneer de uitlaatkleppen opengaan, duwen zij de uitlaatgassen in het uitlaatsysteem en uiteindelijk in de uitlaatpijp.

 

Viercilindermotoren hebben twee zuigers die op een bepaald moment in tandem werken. Ze gebruiken een distributieriem om ervoor te zorgen dat de zuigers op één lijn blijven.

 

Wat zijn de onderdelen van de motor?

 

De cilinderkop bevat veel van de onderdelen die je nodig hebt om een automotor te laten draaien. Bijvoorbeeld, de cilinderkop bevat:

 

  • De koppakking
  • Bougies
  • Inlaat- en uitlaatkleppen

 

Andere veel voorkomende motoronderdelen die nodig zijn om de werking van automotoren te verbeteren, zodat het brandstofverbruik op peil kan worden gehouden, zijn onder meer de oliepan en de oliepomp. De olie van de motor is van essentieel belang, zodat de motor kan blijven presteren zonder oververhitting. Ook het oliefilter is in dit verband van cruciaal belang.

 

Naast motorolie hebben alle warmtemotoren ook zuigerveren nodig om ze koel te houden. Een startmotor is essentieel om het verbrandingsproces op gang te brengen, terwijl het toerental van de motor wordt gehandhaafd door een gasklephuis. Autofabrikanten gebruiken drijfstangen om de heen-en-weergaande beweging van een zuiger over te brengen op een krukas die via een nokkenas de wielen van het voertuig aandrijft. Veel moderne auto’s hebben tegenwoordig een dubbele bovenliggende nokkenas om de efficiëntie te verhogen.

 

Het zoeken naar de juiste soort auto-onderdelen is niet altijd gemakkelijk omdat fabrikanten verschillende gebruiken en ze zijn zelden onderling uitwisselbaar. Probeer te zoeken met het voertuigidentificatienummer van uw auto, zodat compatibele onderdelen gemakkelijker op te sporen zijn op plaatsen zoals Autoparts-24. Hier kunt u ook OEM auto-onderdelen vinden die door derden zijn gemaakt, evenals de originelen van de fabrikanten. Automobilisten kunnen ook motorcodes gebruiken om hen te helpen het juiste soort onderdeel voor hun motor te vinden. De meest voorkomende waar mensen tegenwoordig naar zoeken zijn hieronder opgesomd.

 

Motorblok

 

Dit is een enkel blok metaal, meestal van staal, dat de integrale structuur vormt waarin de bewegende delen van de motor werken.

 

Verbrandingskamer

 

Bestaat uit een cilinder, een zuiger en een cilinderkop. Hier wordt de brandstof met lucht vermengd en tot ontbranding gebracht.

 

Cilinderkop

 

Stukken metaal die over de cilinders van het motorblok zitten, cilinderkoppen creëren ruimte voor de verbranding aan de bovenkant van de kamer.

 

Zuiger

 

Zoals u hebt gelezen, bewegen de zuigers heen en weer in elke cilinder.

 

Krukas

 

Dit onderdeel stoot de heen-en-weergaande beweging van een zuiger af en zet deze om in roterende kracht.

 

Nokkenas

 

Samen met de krukas zorgt de nokkenas ervoor dat alle cilinders samenwerken, zodat de kleppen op een gecoördineerde manier werken.

 

Timingsysteem

 

Dit systeem maakt gebruik van een riem of iets dergelijks om de nokkenas synchroon te houden met de rest van de bewegende onderdelen van de motor.

 

Valvetrain

 

Dit onderdeel zorgt ervoor dat de kleppen van elke cilinder open en dicht gaan via een systeem van lifters, tuimelaars en stoterstangen.

 

Kleppen

 

De kleppen zorgen ervoor dat er bij de ontsteking niet meer brandstof en lucht in de verbrandingskamer terechtkomt. Zij helpen ook om schadelijke gassen op een veilige manier uit de motor te laten ontsnappen.

 

Tuimelaars

 

Dit zijn armen die worden ingedrukt wanneer de nokkenas ermee in aanraking komt, zodat ze op het juiste moment op en neer kunnen duwen op de kleppen, gezien het aantal omwentelingen dat de auto op een bepaald moment maakt.

 

Duwstangen en Lifters

 

Indien het ontwerp van de motor inhoudt dat de nokkenas niet rechtstreeks contact maakt met de tuimelaars, worden stoterstangen of lifters gebruikt om een fysieke verbinding tussen de twee tot stand te brengen.

 

Brandstof injectoren

 

Brandstofinjectiesystemen hebben tegenwoordig de ouderwetse carburateurs grotendeels vervangen. Deze onderdelen spuiten de brandstof rechtstreeks in elke cilinder, zodat telkens precies de juiste hoeveelheid wordt geleverd waar die nodig is.

 

Bougie

 

Dit is een elektrisch onderdeel dat bij elke nieuwe brandstofinjectie een vonk opwekt. Dit veroorzaakt de verbranding waarnaar verbrandingsmotoren worden genoemd.

 

Wat zijn de 3 hoofdonderdelen die nodig zijn om een motor te laten draaien?

 

Een kleppenaandrijving is een belangrijk mechanisch geheel van onderdelen dat de motor veilig laat draaien en bestaat uit de kleppen zelf, tuimelaars, een drijfstang en klepstoters.

 

Een ander cruciaal onderdeel voor een soepel draaiende motor is het inlaatspruitstuk. Dit wordt ook wel inlaatspruitstuk genoemd en zorgt ervoor dat de lucht en brandstof in de juiste hoeveelheden in de cilinders terechtkomen.

 

Een van de andere belangrijke onderdelen die wel eens fout kunnen gaan is de distributieriem, een onderdeel van het bredere timingsysteem van de motor. In wezen houdt deze de motor synchroon met zichzelf en helpt hij de nokkenas en de krukas op elkaar af te stemmen.

 

Wat zijn motoraccessoires?

 

Het is belangrijk op te merken dat sommige dingen onder de motorkap van een auto geen motoronderdelen zijn, maar accessoires die de motor helpen draaien. Een oliecarter bijvoorbeeld is een accessoire. Het verzamelt alleen maar gebruikte olie, zodat die kan worden gefilterd en opnieuw als motorolie kan worden gebruikt. Het luchtfilter van uw motor helpt op dezelfde manier. Dit accessoire verwijdert deeltjes in de lucht die anders in de verbrandingskamer terecht zouden kunnen komen.

 

Waar lopen automotoren op?

 

Er zijn tegenwoordig twee primaire brandstoffen beschikbaar, benzine en diesel. Beide hebben een soortgelijke theorie achter zich en enkele gemeenschappelijke onderdelen, zoals een brandstofinjector, een drijfstang of een spruitstuk. Het ontwerp van elk onderdeel verschilt echter sterk, afhankelijk van het type motor. Slechts weinigen zijn compatibel met elkaar.

 

De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?

Om automotoren duidelijk te kunnen identificeren, krijgen zij van de fabrikant een individuele motorcode. De code kan worden gebruikt om informatie vast te stellen, zoals de grootte van de motor of het type motor. Dit kan belangrijk zijn, bijvoorbeeld als…
Lees meer

Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen

De motor is een essentieel onderdeel van elke auto. Hij is verantwoordelijk voor de stroomvoorziening, van uw lichten tot het audiosysteem, en voor de werking van de meeste functies aan boord! Maar soms wordt dit vitale onderdeel beschadigd door problemen…
Lees meer

Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor

De verbrandingsmotor is een van de belangrijkste krachtbronnen voor auto’s. Door de verbranding van brandstof wordt hier vermogen opgewekt dat beschikbaar is om het voertuig aan te drijven. Door de verbranding van brandstof wordt hier vermogen opgewekt dat beschikbaar is…
Lees meer

Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen

Om te voorkomen dat de verbrandingsmotor in de auto oververhit raakt, is constante koeling noodzakelijk. De waterpomp zorgt voor een constante stroom in het koelsysteem en een lage motortemperatuur. De koelvloeistofpomp kan echter defect raken, vooral als de auto veel…
Lees meer