Hyundai motoren: Dit zijn de motoren die Hyundai in zijn auto’s gebruikt
.
De Zuid-Koreaanse Hyundai Motor Company is een van de grootste autofabrikanten ter wereld. De groep biedt verschillende personenauto’s en ook minibussen met verschillende aandrijfconcepten aan. In het begin gebruikte het bedrijf, dat in 1967 werd opgericht, ingekochte motoren, maar tegenwoordig worden alle Hyundai-motoren in eigen beheer ontwikkeld.
Hyundai rust zijn voertuigen uit met verschillende benzine- en dieselmotoren, die als robuust en veerkrachtig worden beschouwd. Om het brandstofverbruik te verminderen, zijn ook diverse alternatieve aandrijfsystemen ontwikkeld, zoals hybriden. Auto’s met elektrische aandrijving worden door Hyundai aangeboden via het eigen submerk van de groep, de Ioniq.
Verschillende types van Hyundai automotoren
Hyundai benzinemotoren
Driecilinder-in-lijn motoren:
- Hyundai Epsilon 3-cilindermotor:Driecilinder benzinemotor met bovenliggende nokkenas, drie kleppen per cilinder, gietijzeren motorblok met lichtmetalen cilinderkop. Dit type motor werd bijvoorbeeld gebruikt in de Hyundai Eon.
- Hyundai Kappa 3-cilindermotor: Driecilinder-in-lijn motor met twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, met en zonder turbolading. Deze motorenserie is onder andere te vinden in de Hyundai i30 en in sommige Hyundai i10.
Viercilinder-in-lijn motoren:
- Hyundai Epsilon 4-cilindermotor: Viercilinder-in-lijn benzinemotor, bovenliggende nokkenas aangedreven via distributieriem, drie kleppen per cilinder. Deze Hyundai-motoren zijn in verschillende stadia van opbouw te vinden in de Hyundai i10 of in de Hyundai Getz.
- Hyundai Kappa 4-cilindermotor: 4-cilinder-in-lijn motor met aluminium motorblok en cilinderkop, dubbele bovenliggende nokkenassen via een distributieketting, vier kleppen per cilinder. Deze reeks motoren wordt met en zonder turbo ingebouwd in modellen als de i10, i20 en i30.
- Hyundai Alpha-motor: Hyundai-motorserie met één of twee bovenliggende nokkenassen, gietijzeren motorblok met lichtmetalen cilinderkop. Eerste motorserie ontwikkeld in Korea voor de Hyundai Getz of Hyundai Elantra modellen.
- Hyundai Gamma-motor: Viercilinder-in-lijn benzinemotor met dubbele bovenliggende nokkenas, motorblok en cilinderkop van aluminium. Opvolger van de Alpha-motorserie, die is ingebouwd in de Hyundai Accent, het i20-model en de Hyundai i30.
- Hyundai Beta-motor: Hyundai-motoren met vier cilinders in lijn, die bedoeld waren als aanvulling op de Alpha-motor met grotere cilinderinhoud. Motor met gietijzeren blok en lichtmetalen cilinderkop, met dubbele bovenliggende nokkenassen in de Elantra of Hyundai Tucson.
.
- Hyundai Theta-motor: Viercilindermotoren met aluminium motorblok en cilinderkop, dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Gezamenlijk ontwikkelde motor door Daimler-Chrysler, Hyundai en Mitsubishi, die onder meer te vinden is in de Hyundai Santa Fe.
- Hyundai Ny-motor: Hyundai-motoren zijn viercilinder-in-lijnmotoren met bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Variabele nokkenasverstelling voor inlaat en uitlaat, elektronisch gaspedaal. Bijvoorbeeld te vinden in de Hyundai Elantra of Hyundai i40.
Hyundai V6 motoren:.
- Hyundai Delta-motor: Zescilinder benzinemotoren in V-constructie, aluminium motorblok en cilinderkop. Vier bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Eerste zelfontwikkelde Hyundai V6 motor voor voertuigen als Santa Fe of Tucson.
- Hyundai Lambda-motor: Zescilinder Hyundai-motoren met 60-graden V6-opstelling. Motorblok en cilinderkop van aluminium, kleppen worden bediend met mechanische klepstoters, bediening door middel van elektronisch gaspedaal. Te vinden in de modellen Hyundai Genesis of Hyundai Santa Fe.
- Hyundai My-motor: Zescilindermotor voor benzine, aluminium motorblok en cilinderkop, vier bovenliggende nokkenassen. Vier kleppen per cilinder, bediend door mechanische klepstoters. Deze Hyundai-motorserie is onder andere te vinden in de Hyundai Santa Fe.
Hyundai dieselmotoren
- Hyundai S-motor: Dieselmotoren als 6-cilinder in V-opstelling, met gietijzeren motorblok en lichtmetalen cilinderkop. Deze Hyundai-motoren werden ingebouwd als V6-diesels voor personenauto’s, bijvoorbeeld in de Hyundai ix55.
- Hyundai U-motor: Drie- en viercilinder-in-lijn dieselmotoren met turbocompressor en dubbele bovenliggende nokkenassen. De motorserie wordt bijvoorbeeld ingebouwd in de Hyundai i40 of i30. De Hyundai Type U motoren hebben common rail injectie. Bij dit type directe injectie wordt de brandstof onder hoge druk rechtstreeks aan de injectoren geleverd, waardoor de injectietiming en de brandstofhoeveelheid afzonderlijk kunnen worden geregeld.
Moderne aandrijvingsconcepten voor Hyundai-voertuigen
- 1.0 L 3-cilinder: benzinemotor met 1.0 liter cilinderinhoud en een vermogen van 67 pk. De kleine driecilinder-in-lijnmotor vormt het instapmodel voor de derde generatie van de Hyundai i10.
- 1.0 T-GDI: Moderne 1.0-liter turbobenzinemotor met een vermogen van 100 pk en een maximumkoppel van 172 Nm. Driecilinder-in-lijn met handgeschakelde 5-versnellingsbak voor de Hyundai i10.
- 1.0 T-GDi 48V Hybrid: 1.0 driecilinder benzinemotor met mild hybridetechnologie en ondersteuning door een elektromotor. Hybride systeem met keuze uit motorvermogen van 100 pk of 120 pk voor de Hyundai i20.
- 1.5 L DPi: Viercilinder-in-lijn benzinemotor met meerpuntsinspuiting, een vermogen van 110 pk en 144 Nm bij 3500 tpm. Gebruikt met handgeschakelde 6-versnellingsbak in de Hyundai i30.
- 1.5 T-GDI 48V hybrid: Hyundai motorconcept als mild hybride systeem met 1.5 liter GDi benzinemotor en 48V hybride technologie. Motor met maximaal 159 pk bij 253 Nm voor de Hyundai i30 Fastback
.
- 2.0 T-GDI: Prestatiemotor met 280 pk uit 2,0 liter cilinderinhoud. Viercilinder-in-lijn benzinemotor met turbolading. Geïnstalleerd met handgeschakelde 6-versnellingsbak of 8-traps automaat in de Hyundai i30 Fastback N.
- 1.6 T-GDI: Turbocharged 1.6 liter Hyundai motor met 198 pk en maximaal 265 Nm. Viercilinder-in-lijn benzinemotor, die is geïnstalleerd met 7-traps dual-clutch transmissie in de Hyundai Kona.
- 2.2 CRDi: Hyundai dieselmotor met 202 pk bij 440 Nm uit 2,2 liter cilinderinhoud. Viercilinder-in-lijn dieselmotor met common rail-technologie, die is ingebouwd in de vierde generatie van de Hyundai Santa Fe met vierwiel- of voorwielaandrijving.
- 1.6 T-GDi Plug-in: Moderne hybride aandrijving met turbogeladen 1,6-liter 4-cilinder benzineverbrandingsmotor en 66,9 kW elektromotor. Bereikt 265 pk systeemvermogen in de Hyundai SANTA FE Plug-in Hybrid.
- FCEV-aandrijving: Innovatieve brandstofcelaandrijving voor waterstof die in de Hyundai Nexo wordt gebruikt. Het brandstofcelsysteem voedt een 120 kW of 163 pk sterke elektromotor, waarvan het vermogen wordt overgebracht op de voorwielen.
Hier vindt u gebruikte Hyundai motoren voor alle personenauto’s
.
Na een motorstoring is het een goed idee om een gebruikte Hyundai-motor te kopen. In vergelijking met een reparatie van een defecte Hyundai-motor, kunt u op deze manier veel geld besparen.
Autoparts24.eu biedt een grote selectie van Hyundai onderdelen zoals Hyundai complete motoren, die gemakkelijk kunnen worden geselecteerd. Als u een gebruikte Hyundai-motor wilt kopen, hoeft u alleen maar de fabrikant en het model van het voertuig op te geven. Geschikte motoren worden duidelijk weergegeven voor een snel overzicht, inclusief alle belangrijke informatie.