Mazda motoren: Wat u moet weten over de Japanse motoren
.
Mazda Motor Corporation, gevestigd in Fuchū, is een van de bekendste Japanse autofabrikanten. Mazda is altijd beschouwd als een innovatief merk waarvan de voertuigen zich vaak onderscheiden van de massa van andere auto’s. Als het op motoren aankomt, slaan Mazda’s ontwerpers vaak speciale wegen in.
Terwijl andere autoconstructeurs vooral vertrouwen op downsizing om te voldoen aan steeds strengere emissievoorschriften zoals Euro 6d, staat Mazda daar ver van af. Hier worden andere technologieën nagestreefd om de CO2-uitstoot te verminderen en brandstof te besparen met moderne aandrijfeenheden. Zelfs turbocharging wordt bij Mazda slechts mondjesmaat toegepast.
Lange tijd vertrouwde Mazda op de Wankelmotor, maar naarmate de emissienormen stegen, werden andere motorconcepten populairder, zoals innovatieve benzinemotoren, zuinige diesels, elektrische aandrijvingen en hybride concepten. Mazda-motoren worden beschouwd als robuust, met slechts zelden een probleem met individuele onderdelen.
Mazda motoren en hun specifieke benamingen
- Mazda L-motor: De Mazda L-motor werd in verschillende cilinderinhoudsmaten ingebouwd in voertuigen zoals bijvoorbeeld de vroege Mazda 3. De motorenreeks is een ontwikkeling van Mazda en wordt nog steeds door Ford gebruikt als de Ecoboost-motor.
- Mazda Z-motor: Mazda Z-motoren zijn benzinemotoren die in verschillende variaties en met verschillende cilinderinhoud zijn ontwikkeld. Deze aandrijflijnen zijn te vinden in sommige Mazda MX-5 en zijn ook gemonteerd op modellen van Ford.
- Mazda 13B-motor: Legendarische Wankel-motor met sequentiële turbocompressor. De laatste versie, de 13B-REW, werd nog in de Mazda RX-7 ingebouwd tot het modeljaar 2002.
- Skyactiv G: Het Skyactiv G-motortype is een geavanceerde benzinemotor met een laag brandstofverbruik. Daarvoor zorgen innovatieve systemen zoals automatische cilinderuitschakeling, variabele timing en een verhoogde compressieverhouding. De Skyactiv G-motoren zijn geïnstalleerd in modellen zoals de Mazda 2, de Mazda 6 of de Mazda CX-3.
- E Skyactiv X: Dit Mazda-motorengamma omvat krachtige benzinemotoren met een hoog toerental die de voordelen van diesel- en benzinekracht combineren. Het principe van de compressieontsteking zorgt voor een bijzonder hoog rendement. In de verbrandingskamer wordt een brandstof-luchtmengsel dat slechts mager is verrijkt, in kleine hoeveelheden sterk samengeperst en pas daarna tot ontbranding gebracht. De resterende brandstof ontbrandt onder druk, zoals bij diesel. Dit zorgt voor een bijzonder efficiënte verbranding, bijvoorbeeld in de de Mazda 3-serie.
- Mazda M Hybrid: Het M Hybrid-systeem is een vertegenwoordiger van de mild hybridetechnologieën. In de Mazda gebruikt het systeem de energie die vrijkomt als de auto remt. De remenergie wordt via een geïntegreerde startgenerator geabsorbeerd en tijdelijk in het voertuig opgeslagen. Deze energie is dan beschikbaar voor de elektrische hybride aandrijving, wat de efficiëntie verhoogt. Het systeem is bijvoorbeeld geïnstalleerd in de Mazda CX-30.
- Skyactiv D: Mazda’s Skyactiv D-benaming omvat moderne diesels die voldoen aan de veeleisende Euro 6d TEMP-norm. De dieselmotoren hebben een verlaagde compressieverhouding, wat zorgt voor een schonere verbranding. Een variabele kleplift verbetert de prestaties bij een koude start. Afhankelijk van het model heeft de dieselmotor een eentraps- of meerfasenturbocompressor. Deze motoren zijn te vinden in combinatie met handgeschakelde transmissie of automatische transmissie, bijvoorbeeld in Mazda’s grote SUV CX-5.
- E Skyactiv: Mazda’s elektrische motor met een vermogen van 107 kW (145 pk) en een koppel van 271 Nm. De synchroon ontworpen motor is afkomstig van Hitachi en wordt ingebouwd in de elektrische auto’s van Mazda, zoals de MX-30. Een extra range extender kan het bereik nog vergroten.
10 moderne motoren van Mazda
- SKYACTIV-G 75: Euro 6d-benzinemotor met vier cilinders in lijn, gebruikt in de Mazda 2. De 1,5-liter motor heeft een vermogen van 75 pk.
- e-SKYACTIV G 90 M HYBRID: Viercilinder hybride benzinemotor met 1,5 liter en vier cilinders in lijn. Hybride aandrijving met 90 pk vermogen. Deze Euro 6d motor is te vinden in de Mazda 2.
- e-SKYACTIV G 2.0 M HYBRID 150: Tweeliter, zestienkleps, viercilinder-in-lijn Euro 6d hybride versie. Komt met een vermogen van 150 pk in de Mazda 3.
- e-SKYACTIV X 2.0 MAZDA M HYBRID: Hybride Skyactiv X-aandrijflijn met tweeliter benzinemotor. De hybride krachtbron is geïnstalleerd in de Mazda 3 met een vermogen van 186 pk.
- SKYACTIV-G 194: Viercilinder-in-lijn motor met 2,5 liter cilinderinhoud. Deze benzinemotor, ontworpen volgens het Skyactiv G-principe, heeft 194 pk en is onder meer ingebouwd in de Mazda 6.
- e-SKYACTIV G 2.0 M HYBRID 122: Viercilinder 2.0L Euro 6d benzinemotor met elektrische hulpmotor. De Skyactiv G hybride motor met een vermogen van 122 pk is bijvoorbeeld verkrijgbaar in de Mazda CX-30.
- SKYACTIV-G 1.5: Skyactiv G-benzinemotor met 1,5 liter en vier cilinders in lijn. Geïnstalleerd in voertuigen zoals de sportieve Mazda MX-5 met een vermogen van 132 pk.
- SKYACTIV-D 184 SKYACTIV-Drive AWD: Krachtige diesel als 4-cilinder-in-lijn regeling met Euro 6d. De cilinderinhoud van 2,5 liter helpt de Mazda CX-5 aan 184 pk aan vermogen via vierwielaandrijving.
- SKYACTIV-D 150: Moderne Skyactiv Euro 6d diesel met een vermogen van 150 pk. Lijnmotor met vier cilinders en 2,2 liter cilinderinhoud die beschikbaar is in de grote Mazda SUV CX-5.
- e-Skyactiv 145: Mazda-elektromotor met 107 kW, wat overeenkomt met een vermogen van 145 pk. De synchrone motor van Mazda is ingebouwd in modellen zoals de MX-30 elektrische auto.
Koop de juiste motor voor uw Mazda
Mazda motoren worden beschouwd als duurzaam, maar motorschade kan voorkomen, vooral bij hoge kilometerstanden. Bij veel Mazda’s is het dan de moeite waard om de defecte motor te vervangen door een vervangingsmotor in goede staat. Vervangende onderdelen zoals gebruikte Mazda motoren zijn vaak verkrijgbaar tegen een veel lagere prijs dan een gloednieuwe motor.
Aandrijfeenheden zijn niet langer als nieuwe onderdelen verkrijgbaar, vooral voor oudere modellen. De gebruikte motor biedt ook veel voordelen. Het is goedkoper dan een omslachtige revisie van de oude motor, en het is ook gemakkelijk verkrijgbaar voor Mazda-modellen. De installatie daarentegen vereist een zekere deskundigheid en een goed uitgeruste werkplaats.
Een grote selectie van Mazda krachtbronnen in goede staat van meer dan 100 auto recycling bedrijven vindt u overzichtelijk op autoparts24.eu. Voor elke motor worden belangrijke informatie en gegevens verstrekt, zoals het individuele onderdeelnummer. Bij de keuze van reserveonderdelen moet de informatie exact worden vergeleken met de motor die in de auto is geïnstalleerd.