Skoda motoren: Wat u moet weten over de Skoda motor
Skoda bestaat als merk al sinds 1895 en is daarmee een van de oudste automobielbedrijven ter wereld. De autobouwer uit Tsjechië is sinds 2000 volledig in handen van de Volkswagen Groep. Tegenwoordig komen de meeste Skoda-motoren ook uit het VW-gamma.
Vaak wordt een Skoda-motor van identieke constructie ook in VW, Audi of Seat ingebouwd. Dit maakt het gemakkelijker om vervangende motoren te selecteren en informatie te verkrijgen. Skoda motoren voldoen aan dezelfde kwaliteitsnormen die gelden voor de gehele VW Groep. Evenzo kan het bekende probleem van de verlengde distributieketting zich voordoen bij afzonderlijke Skoda-motoren.
Alle info over Skoda motoren
Skoda motoren zijn verkrijgbaar in verschillende versies, afhankelijk van het model. Afhankelijk van de variant zijn de eenheden verkrijgbaar als dieselmotor, benzinemotor, aardgasmotor of ook in de vorm van alternatieve aandrijving zoals hybride systemen of elektromotoren.
Skoda benzinemotoren
- Skoda MPI motoren: Skoda motoren met MPI aanduiding zijn benzinemotoren zonder turbolader. Skoda werkt voortdurend aan de ontwikkeling van deze motorenserie om het brandstofverbruik te verlagen en tegelijkertijd de prestaties te verhogen. MPI-motoren met drie cilinders zijn bijvoorbeeld te vinden in de vierde generatie van de Skoda Fabia.
- Skoda TSI-motoren: Als een Skoda-motor de aanduiding TSI draagt, is het een benzinemotor met een turbocompressor. De moderne motoren uit het VW schap worden door Skoda in verschillende varianten ingebouwd in modellen als de Fabia, de Scala of ook de Kamiq, Karoq of Kodiaq.
Skoda dieselmotoren en gasaandrijvingen
- Skoda TDI-motoren: Skoda-motoren met de afkorting TDI zijn dieselmotoren met turbolading en common rail injectie, die reeds lang met succes in de VW-groep worden gebruikt. Skoda gebruikt deze motoren in voertuigen als de Karoq, de Kodiaq en de topklasse Skoda Superb.
- Skoda TGI motoren: Aandrijfmotoren voor werking op gas worden bij Skoda TGI genoemd. De moderne CNG-eenheden worden in de Skoda Scala-, Kamiq-, Octavia- en Octavia Combi-modellen ingebouwd als 3-cilinder- en 4-cilindereenheden met verschillende cilinderinhoud.
Skoda elektrische motoren en hybride concepten
- Skoda TSI e-TEC Hybrid: Skoda biedt motoren aan als mild hybride onder de naam TSI e-TEC. Hier wordt een turbobenzinemotor gecombineerd met een 48-volts systeem. De hybride aandrijving is geïnstalleerd in modellen zoals de Skoda Octavia of de Octavia Combi met 1,0 of 1,5 liter cilinderinhoud en 7-traps DSG.
- Skoda elektromotoren: De elektrische aandrijving van Skoda is ontworpen als een compact systeem op het gebied van de assen. De modellen Skoda Enyaq en Enyaq RS maken gebruik van synchrone machines met permanente magneten op de achteras, die worden aangevuld met een asynchrone machine op de vooras voor vierwielaandrijving, afhankelijk van de modelvariant.
10 moderne aandrijvingsconcepten van Skoda
- 1.0 MPI motor – De Skoda MPI benzinemotor met drie cilinders is een zuiver natuurlijk aangezogen motor. De MPI-motor, verkrijgbaar met een motorvermogen van 48 kW of 59 kW en een cilinderinhoud van 1,0 liter, wordt in de Skoda Fabia gemonteerd met een handgeschakelde 5-versnellingsbak.
- 1.0 TSI 70 kW – De 1.0 liter Skoda motor als TSI variant is een moderne driecilinder met turbocompressor. In combinatie met een handgeschakelde 5-versnellingsbak produceert hij 70 kW in de Fabia-, Scala- en Kamiq-modellen.
- 1.0 TSI 81 kW – Als variant met een motorvermogen van 81 kW uit een liter cilinderinhoud wordt de Skoda TSI als driecilinder turbobenzinemotor ingebouwd in de Skoda Fabia, Scala, Kamiq of Karoq. De Skoda-motor is hier te vinden met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een 7-traps DSG.
- 1.5 TSI 110 kW – De 1,5 liter versie van de Skoda TSI turbobenzinemotor heeft vier cilinders en een vermogen van 110 kW. De motor is uitgerust met een 6-versnellingsbak of een 7-traps DSG in tal van Skoda-modellen, van de Fabia tot de Kodiaq.
- 1.0 TGI 66 kW – De Skoda TGI motor kan op CNG rijden en heeft drie cilinders. Met een cilinderinhoud van 1,0 liter produceert de motor 66 kW met een maximumkoppel van 160 Nm. Hij wordt geïnstalleerd met een handgeschakelde 6-versnellingsbak in de Scala en Kamiq modellen.
- 2.0 TSI RS 180 kW – De Skoda TSI-motor met twee liter cilinderinhoud en 180 kW motorvermogen is een turbobenzinemotor als viercilinder. Hij is verkrijgbaar als handgeschakelde 6-versnellingsbak of met een directe 7-versnellingsbak in de Skoda Octavia RS en de Skoda Kodiaq RS.
- 2.0 TDI 4×4 147 kW – De dieselmotor met twee liter cilinderinhoud en vier cilinders zorgt voor een krachtige aandrijving in de Skoda Octavia RS en in het topmodel Skoda Superb. De turbodiesel wordt gecombineerd met een 7-traps DSG 4×4 transmissie als vierwielaandrijving.
- 2.0 TSI 4×4 140 kW – Skoda benzinemotor met vier cilinders en turbo-oplading. Met een cilinderinhoud van 2,0 liter produceert de motor 140 kW. Deze worden in de Skoda Octavia doorgegeven aan een 7-traps DSG 4×4 vierwielaandrijving transmissie.
- 1.5 TSI e-TEC 110 kW – Moderne mild hybride viercilinder en 48-volt systeem. Met een cilinderinhoud van 1,5 liter en elektrische ondersteuning levert de TSI e-TEC een motorvermogen van 110 kW en een maximumkoppel van 250 Nm. Het systeem is te vinden in de Skoda Octavia.
- 2.0 TSI 4×4 206 kW – Turbo benzinemotor met twee liter cilinderinhoud als viercilinder. De motor heeft een vermogen van 206 kW en wordt in de Skoda Superb gecombineerd met een 7-traps DSG 4×4 transmissie als vierwielaandrijving.
Koop gebruikte Skoda motoren als originele vervangingsmotoren
Als een Skoda motor stuk gaat met hoge kilometerstanden, zijn gebruikte Skoda motoren een goede optie als vervangingsmotor vanwege de gunstige prijzen. Gebruikte motoren uit de autorecycling vindt u bij Autoparts24.eu. Dankzij het grote aanbod en de zoekfunctie via motorcode, OEM-nummer, origineel nummer of voertuigmodel, kunt u gemakkelijk een originele gebruikte Skoda motor kopen.