Dacia Motoren: Alles wat u moet weten over Dacia motoren
Dacia is de bekendste Roemeense autofabrikant en tegenwoordig een volledige dochteronderneming van de Franse autofabrikant Renault. Dacia-modellen worden beschouwd als robuust en staan bekend om hun redelijke prijzen. Ze zijn vaak gebaseerd op Renault-technologie.
Renault en dus ook Dacia behoren samen met Nissan en Mitsubishi tot een alliantie van autofabrikanten die ook gezamenlijke modellen en motoren ontwikkelen. Sommige Dacia-motoren staan bekend om hun lage brandstofverbruik, andere veroorzaken problemen met langgerekte distributiekettingen.
Dacia Motoren Overzicht
Afhankelijk van het voertuig worden de Dacia-motoren in verschillende varianten ingebouwd als diesel-, benzine- of elektromotor. De aanduiding van de motoren bevat vaak het vermogen van de betrokken motor bij benadering in pk. Zo levert de benzinemotor met de aanduiding TCe 150 precies 150 pk.
Dacia benzine motor
- Dacia SCe-motoren: Dacia-motoren met de aanduiding SCe zijn benzinemotoren die werken als zuiver natuurlijk aangezogen motoren zonder turbocompressor. De afkorting SCe staat voor Smart Control Efficiency. Dit type Dacia motor is geïnstalleerd als drie- en viercilinder motor. Hij wordt als robuust beschouwd en levert voldoende rijprestaties. Het is geïnstalleerd in de Dacia Sandero, Duster en Logan modellen.
- Dacia TCe motoren: Een Dacia TCe motor is een benzinemotor met een turbocharger. De term TCe staat voor Turbo Control Efficiency. De moderne turbomotoren worden ingebouwd in de Duster, Sandero, Lodgy of Logan met drie of vier cilinders en met inlaatspruitstukinspuiting of directe inspuiting.
- Dacia GPF-motoren: Als een Dacia-motor de aanduiding GPF draagt, is het een benzinemotor met een extra roetfilter. De term GPF is een afkorting voor Gasoline Particulate Filter. Net als bij de diesel zorgt de roetfilter voor betere uitlaatgaswaarden. Dit type Dacia motor is bijvoorbeeld te vinden als TCe 130 GPF in de Dacia Dokker.
Dacia dieselmotoren
- Dacia dCi motoren: De door Dacia gebruikte dieselmotoren zijn moderne turbodiesels met de aanduiding dCi. De drie letters dCi staan voor Diesel Common Rail Injection, waarmee dit type motor is uitgerust. De motoren met vier cilinders in serie hebben een uitlaatgasturbocompressor en zijn in verschillende versies in het Duster-model ingebouwd.
Alternatieve ritten van Dacia
- Dacia ECO-G-motoren: Dacia-motoren met de aanduiding ECO-G zijn bivalente motoren die op benzine of LPG kunnen lopen. De basis is een benzinemotor met drie cilinders en een turbocompressor. De LPG-motoren van Dacia zijn bijvoorbeeld ingebouwd in de Dacia Sandero of de Dacia Jogger.
- Dacia elektromotor: In het elektrische model Dacia Spring, installeert Dacia motoren als permanente magneet synchrone motoren. Het aandrijfconcept met vaste overbrengingsverhouding en voorwielaandrijving zorgt samen met een 26,8 kWh batterij voor een gecombineerde actieradius van 230 km volgens WLTP. Het verbruik volgens WLTP bedraagt 13,9 kWh per 100 km.
10 populaire Dacia-rijconcepten
- SCe 65 – driecilinder-in-lijn benzinemotor als motor met natuurlijke aanzuiging zonder turbo. De 1,0-liter Dacia-motor heeft een vermogen van 49 kW (67 pk) en wordt aangeboden als instapmodel in de Dacia Sandero.
- TCe 90 – Turbomotor als driecilinder-in-lijn voor benzine. De motor met een cilinderinhoud van 1,0 liter produceert 67 kW (91 pk) bij een koppel van 160 Nm en is ingebouwd in de Dacia Sandero.
- TCe 100 ECO-G – Aandrijfconcept voor LPG met driecilinder-in-lijn turbomotor. De motor met 1,0 liter cilinderinhoud en 81 kW (110 pk) is te vinden in de derde generatie van de Sandero.
- TCe 130 – Viercilinder-in-lijn benzinemotor met 1,3 liter cilinderinhoud. De turbomotor levert 96 kW (131 pk) en wordt gemonteerd in de tweede editie van de Duster.
- TCe 150 – Turbomotor voor benzine met vier cilinders in lijn en 1,3 liter cilinderinhoud. De motor met een vermogen van 110 kW (150 pk) en een koppel van 250 Nm is te vinden in de Dacia Duster.
- TCe 150 4×4 – Aandrijvingsconcept met vierwielaandrijving voor de Dacia Duster. Turbobenzinemotor met 1,3 liter cilinderinhoud en een motorvermogen van 110 kW (150 pk) in combinatie met een transmissie met vierwielaandrijving.
- Blue dCi 115 – Dieselmotor met vier cilinders en turbolading. De Dacia-motor met 1,5 liter cilinderinhoud en een vermogen van 85 kW (116 pk) bij 260 Nm is ingebouwd in de Dacia Duster Diesel.
- TCe 110 – benzinemotor met turbolading en een cilinderinhoud van 1,0 liter, die in de Jogger- en Sandero Stepway-modellen is ingebouwd. Drie cilinders produceren 81 kW (110 pk) bij 200 Nm.
- TCe 90 CVT – Aandrijfconcept met 1,0 liter turbo driecilinder lijnmotor en CVT automatische transmissie. De 67 kW (91 pk) aandrijving is te vinden in de Dacia Logan en Dacia Sandero.
- Electric 45 – Elektrisch aandrijfconcept van Dacia met permanent magneet synchrone motor en 33 kW (45 pk) vermogen. De elektrische motor is standaard ingebouwd in het Dacia Spring-model.
Tweedehands Dacia motoren kopen
Als de Dacia-motor in uw auto problemen heeft, biedt een vervangende motor tegen een gunstige prijs een snelle remedie. In plaats van een dure reparatie van de defecte motor, wordt een gebruikte originele motor van een autorecyclingcentrum in de Dacia geplaatst.
Met name een hoog olieverlies of een verlengde distributieketting kan bij bepaalde Dacia-motoren snel tot motorschade leiden. In vergelijking met een nieuwe motor kunnen Dacia-motoren in ruil punten scoren, voornamelijk door hun prijs.
Vind Dacia motoren en onderdelen bij Autoparts24
Bij Autoparts24 kunt u gebruikte Dacia-motoren en bijpassende reserveonderdelen krijgen. Dankzij de handige zoekfunctie vindt u in een mum van tijd het onderdeel dat u zoekt of een complete Dacia motor voor uw auto. Alle informatie en prijzen voor de motoren zijn duidelijk weergegeven.
Om de juiste eenheid tegen de juiste prijs te vinden, is de motorcode nuttig. Alle andere informatie over het voertuig, zoals de gegevens uit het kentekenbewijs en het exacte modeltype, moet ook beschikbaar zijn.