Airco
Onderdelen te koop: 192.415
inhoud
1. Functie van het koelsysteem – zo wordt de warmte van de motor afgevoerd
2. Motorkoeling in verschillende rijsituaties
3. Luchtkoeling versus waterkoeling
4. Overzicht van essentiële motorkoelingscomponenten
5. Deze fouten kunnen zich voordoen in het koelsysteem
6. Kopen en vervangen van reserveonderdelen voor het koelsysteem
Verbrandingsmotoren genereren tijdens de werking niet alleen energie in de vorm van aandrijfenergie, maar ook veel warmte. Deze moet door koeling worden afgevoerd, zodat de motoronderdelen niet door oververhitting worden beschadigd. Bovendien zorgt het koelsysteem ervoor dat de motor in het optimale temperatuurbereik werkt, zodat de uitstoot laag blijft. Alle belangrijke informatie over motorkoeling vindt u hier.
Voor een doeltreffende koeling is elke moderne verbrandingsmotor uitgerust met een koelsysteem voor de motor. Dit is bijna altijd een waterkoelsysteem. Koelwater wordt via fijne kanalen door het motorblok en de cilinderkop geleid om de warmte van de motor af te voeren en de temperatuur van de motor te verlagen. Nadat de koelvloeistof in de radiator is afgekoeld, wordt deze teruggevoerd naar de motor.
Het koelsysteem in de auto werkt verschillend afhankelijk van de rijsituatie en past het koelvermogen daarop aan. Hierdoor kan de motor altijd op de optimale bedrijfstemperatuur draaien. Bij hard rijden op landwegen of op de snelweg komt er veel lucht in de radiateur aan de voorzijde van de auto. Soms is deze luchtstroom al voldoende om de warmte te kunnen afvoeren.
Als de auto daarentegen vaststaat in een file of in stilstaand verkeer, zorgt een extra ventilator ervoor dat er voldoende lucht door de radiateur kan stromen. Hetzelfde geldt wanneer bijzonder veel warmte uit de motor moet worden afgevoerd. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn in de zomer, wanneer de temperatuur buiten stijgt. Ook bij bergop rijden kan de motortemperatuur ongewoon hoog oplopen.
Als daarentegen de temperatuur buiten het voertuig bijzonder laag is, bijvoorbeeld in de winter, wordt de ventilator niet gebruikt. Het koelcircuit naar de radiator wordt ook pas geactiveerd als de motor zijn bedrijfstemperatuur heeft bereikt. Als de motor onverwacht oververhit raakt, kan het nuttig zijn de verwarming in de auto in te schakelen en de ramen te openen. Zo wordt verdere warmte via de warmtewisselaar van de verwarming afgevoerd.
Naast motorkoeling door middel van een koelcircuit kan koeling ook worden gerealiseerd door middel van lucht. Waarschijnlijk de bekendste auto met luchtkoeling is de Volkswagen Kever. Ook Porsche heeft dit type motorkoeling lange tijd toegepast bij het model 911. Koeling door middel van luchtstroom heeft verschillende voordelen ten opzichte van motorkoeling met koelvloeistof. Er zijn onder andere aanzienlijk minder onderdelen nodig dan bij vloeistofkoeling.
Bij voertuigen met luchtkoeling wordt de omgevingslucht aangezogen door een mechanisch aangedreven koelventilator en over de te koelen motoronderdelen geleid. Voor een betere warmteoverdracht worden motorhuizen, cilinders of cilinderkoppen voorzien van koelribben.
Essentiële onderdelen van het waterkoelsysteem zoals de radiator, de waterpomp en de radiatorslangen ontbreken bij luchtgekoelde motoren. Daardoor kunnen deze onderdelen niet slijten of defect raken. Omdat er geen koelwater is, kan het water ook niet bevriezen. Luchtkoeling is echter minder effectief dan motorkoeling door middel van koelvloeistof. Motoren met lage emissies kunnen daarom alleen met vloeistofkoeling worden gerealiseerd.
Bij problemen met de motorkoeling zijn defecte onderdelen bijna altijd de oorzaak. Vaak is er een lek in het koelsysteem waaruit koelvloeistof ontsnapt. De radiatorslangen, de radiateur zelf of de waterpomp kunnen lekken. Het gevolg is een te laag koelvloeistofpeil.
Als de koelwatertemperatuur sterk stijgt, zijn een defecte thermostaat of een kapotte radiatorventilator mogelijke oorzaken. Als de motor traag op bedrijfstemperatuur komt, kan de thermostaat vastzitten. Een defecte cilinderkoppakking kan ook verantwoordelijk zijn voor het verlies van koelwater als het water in de verbrandingskamer komt.
Talrijke onderdelen van het motorkoelsysteem, zoals de radiator, de ventilator, het expansievat of de radiatorslangen zijn gemakkelijk te vervangen. Voor de waterpomp hangt de moeite af van de inbouwpositie en de aandrijving. Het is belangrijk het koelcircuit te ontluchten na het vervangen van onderdelen en de koelvloeistof dienovereenkomstig bij te vullen. Originele onderdelen zijn bijzonder nauwkeurig en kunnen eenvoudig bij Autoparts24 uitgezocht en tweedehands gekocht worden.
Airco
Onderdelen te koop: 192.415
Brandstof
Onderdelen te koop: 45.836
Carrosserie-onderdelen / glas
Onderdelen te koop: 329.586
Chassis
Onderdelen te koop: 248.760
Elektronische onderdelen
Onderdelen te koop: 448.296
Interieur
Onderdelen te koop: 382.233
Koeling
Onderdelen te koop: 81.417
Lampen
Onderdelen te koop: 121.191
Motor / onderdelen
Onderdelen te koop: 333.656
Outils/dispositifs
Onderdelen te koop: 11.901
Radio / audio / infodivertissement
Onderdelen te koop: 70.866
Schakelaars
Onderdelen te koop: 249.681
Spiegels
Onderdelen te koop: 67.441
Stuurinrichting
Onderdelen te koop: 145.365
Système de verrouillage
Onderdelen te koop: 158.864
Transmissie / versnellingsbak
Onderdelen te koop: 239.637
Uitlaatinrichting
Onderdelen te koop: 94.557
Wielen / remonderdelen
Onderdelen te koop: 277.927
Wissers
Onderdelen te koop: 222.762