Menu toggle

Welkom

Gebruikte achterklep van autosloper

zoek de nu:

Zoeken via: Kenteken | Origineel nummer (OEM code) | Automerken

Welk model zoek je?

Audi

Audi

Onderdelen te koop: 470

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Onderdelen te koop: 324

BMW

BMW

Onderdelen te koop: 342

Citroën

Citroën

Onderdelen te koop: 112

Ford

Ford

Onderdelen te koop: 227

Hyundai

Hyundai

Onderdelen te koop: 94

Mazda

Mazda

Onderdelen te koop: 65

Nissan

Nissan

Onderdelen te koop: 138

Opel

Opel

Onderdelen te koop: 217

Peugeot

Peugeot

Onderdelen te koop: 214

Seat

Seat

Onderdelen te koop: 108

Skoda

Skoda

Onderdelen te koop: 43

Toyota

Toyota

Onderdelen te koop: 185

Volvo

Volvo

Onderdelen te koop: 462

VW

VW

Onderdelen te koop: 304

Achterklep: wat ze doet, hoe problemen op te lossen en ze te vervangen

Wat is een achterklep?

Een achterklep, ook wel kofferbak genoemd, is een ingebouwd compartiment dat vaak in het voertuig wordt gebruikt als hoofdopslagplaats van het voertuig. Bij andere automodellen bevindt de bagageruimte zich echter aan de voorkant. De deur die de kap opent, is scharniert aan de boven-, onder- of zijkant.

Wat doet ze?

Het is in de eerste plaats het hoofdcompartiment voor het opbergen van bagage tijdens het reizen. Bovendien kan het worden gebruikt om passief veiligheid te bieden aan de inzittenden van de auto. Een beladen kofferbak biedt het voertuig stabiliteit waardoor het bij extreme bochten moeilijk is om over de kop te slaan. Bij een ongeval zal een beladen koffer ook fungeren als een barrière voor projectielen die de inzittenden kunnen verwonden.

Kun je die zelf vervangen?

Theoretisch klinkt het vervangen als een overweldigende taak die alleen een carrosseriebedrijf aankan. Maar dit is niet het geval; het is een eenvoudige taak die je zelf kunt doen. Als de kofferbak beschadigd is door een aanrijding of als je een upgrade nodig hebt, is een gebruikte motorkap een ideale optie. Daarom moet je vóór de vervanging op autoparts-24.com een gebruikte achterklep vinden die vergelijkbaar en compatibel is met het ontwerp van je voertuig. Volg dan de volgende procedure voor een doe-het-zelf vervanging van een kap:

Het proces begint met het losdraaien van de schroeven die op de kap zijn bevestigd. Wrik langzaam de chromen lijst los. Dit kan in het begin moeilijk zijn vanwege de gebruikte lijm. Je bent het best voorzichtig om de lak niet te beschadigen. Verwijder de houders om toegang te krijgen tot de connector in het kofferdeksel en deze los te koppelen.

Gebruik een platte schroevendraaier om de clip naar buiten te schuiven. De kop van de schroevendraaier wordt tussen de clip en het kogelgewricht van de veerpoot geplaatst en naar buiten geduwd. Wanneer je voelt dat hij los genoeg zit, trek je zelf de steun uit. Monteer de gebruikte OEM en plaats deze op de veerpoot en zet hem vast. Breng de chromen lijst en connector terug aan. Draai de verbindingsbouten vast.

Dingen om te weten en te onthouden bij het vervangen van de onderdelen

Bij het vervangen van de motorkap van een auto moet je extra voorzichtig zijn om schade aan andere auto-onderdelen te voorkomen. De veerpoot van de motorkap zit bijvoorbeeld te dicht bij de voorruit. Let er daarom bij het losdraaien met de schroevendraaier op dat u de ruit niet breekt.

Voorzichtigheid is geboden bij het terugplaatsen van de chromen lijst. Voordat je hem tegen de achterklep drukt, moet je zeker weten dat hij recht staat. De connector wordt ook makkelijk vergeten, zorg ervoor dat je deze plaatst.

Bij het verwijderen van de oude achterklep is het van fundamenteel belang deze veilig op zijn plaats te houden om te voorkomen dat ze op jou valt. Bovendien is het het beste om voorzichtig te zijn, zodat de hoeken van de motorkap niet wegglijden en de voorruit raken.

Verschillende types/generaties/modellen van de autokap

De kappen variëren afhankelijk van hun ontwerp. Enkele van de meest voorkomende kaptypes zijn;

Achterklep. Een achterklep is een koffer waarvan de deur aan de onderkant scharniert en een neerklapbaar openingsmechanisme heeft. Deze kap wordt meestal gebruikt voor pick-up trucks, SUV’s en stationwagens.

Hatchback. Dit zijn kappen die aan de bovenkant scharnieren. Deze zijn gangbaar bij moderne SUV’s. Roll down the trunk. Dit type kofferbak heeft een naar de rest van de carrosserie terug te schuiven raam waar de bagage gemakkelijk kan worden ingeladen.

Open compartiment. Dit zijn koffers die geen fysieke scheiding hebben tussen het passagierscompartiment. Je kunt dit echter wijzigen door een deksel te plaatsen om de twee compartimenten te scheiden.

Gesloten compartiment. In deze categorie worden het passagierscompartiment en de kofferbak gescheiden door stijve carrosserie-elementen.

Bij autoparts24.nl zijn al deze types en uitvoeringen motorkappen verkrijgbaar.

Verschillende subonderdelen

De subonderdelen van de koffer zijn;

  • Vergrendeling
  • Slagpin
  • Ontgrendelingshendel
  • Houder

Problemen of symptomen van storingen/problemen identificeren

Onderstaande tips geven inzicht in het herkennen van een beschadigde kofferbak:

  • Waarschuwingslampje portier open op het instrumentenpaneel
  • Zichtbare buiging
  • Opent of sluit niet
  • Ongewone geluiden
  • Ongelijkmatig gevoel op het oppervlak van de kap.

Veel voorkomende problemen met het onderdeel

De achterklep is een van de moeilijkste onderdelen van de auto om schade te herstellen. Ze is echter niet 100% storingsvrij. Enkele veelvoorkomende problemen die tot een storing leiden zijn;

  • Kop-staartbotsing
  • Verkeerde uitlijning van de vergrendeling. Door een fysieke impact is het mogelijk dat de grendel niet op één lijn ligt met de slagpin, waardoor het deksel niet kan sluiten.
  • Leeftijd
  • Corrosie
  • Gebroken ontgrendelingshendel. Dit voorkomt dat de kofferklep opengaat.
  • Beschadigde plastic houder voor ontgrendelingskabel. Als gevolg van een beschadigde houder, wordt de kabel verkeerd uitgelijnd, wat tot een verkeerde trekrichting naar de ontgrendelingshendel leidt.
  • Beschadigde elektrische vergrendeling laat solenoïde los. Dit voorkomt dat de kofferbak opengaat via de ontgrendelknop.
  • Verkeerd uitgelijnde slagpin.

Normale levensduur

De motorkap van een auto is ontworpen om een leven lang mee te gaan. Er kan echter vroegtijdig schade ontstaan. Voor problemen met een koffer optreden, heb je hem al ongeveer 12 jaar gebruikt.

Andere onderdelen die moeten worden vervangen of gerepareerd bij het vervangen van de achterklep

De kans is groot dat ook andere delen van de auto door een beschadigde kofferbak kunnen worden aangetast. Enkele van de onderdelen die je moet veranderen, zijn de vergrendelingen, de slagpin, de ontgrendelingshendel en verfwerk dat vergelijkbaar is met de originele verf.

Hoe je ervoor zorgt dat je het juiste onderdeel koopt voor je auto’s?

De motorkap van de auto wordt geleverd met verschillende ontwerpen en openingsmechanismen. Daarom moet je bij het vervangen rekening houden met het merk, het model en het bouwjaar van je voertuig. Je koopt het best bij een OEM om er zeker van te zijn dat het geschikt is voor je auto’s. Het enige wat je hoeft te doen is het OEM-nummer in te voeren en de juiste keuze te maken. Zoek het uit op de website autoparts24.nl, zodat je gemakkelijker compatibele onderdelen van de achterklep vindt.

Slotgedachten

Door kop-staartbotsingen of andere onvermijdelijke omstandigheden kan je achterklep defect raken. Omdat het duur is om de kofferbak te vervangen door een nieuwe, kun je het beste een tweedehands motorkap gebruiken en deze zelf vervangen. De tweedehands achterklep moet echter van een OEM zijn, die je kunt gebruiken of zoeken op autoparts24.nl.

Nieuwste producten

: