Welk model zoek je?
AC
AC
Onderdelen te koop: 8
Aston Martin
Aston Martin
Onderdelen te koop: 1
Austin
Austin
Onderdelen te koop: 3
Autobianchi
Autobianchi
Onderdelen te koop: 2
Bedford
Bedford
Onderdelen te koop: 5
Denso
Denso
Onderdelen te koop: 5
Glas
Glas
Onderdelen te koop: 2
GMC
GMC
Onderdelen te koop: 9
Hella
Hella
Onderdelen te koop: 10
NIO
NIO
Onderdelen te koop: 3
NSU
NSU
Onderdelen te koop: 3
Plymouth
Plymouth
Onderdelen te koop: 1
Tata
Tata
Onderdelen te koop: 2
Think
Think
Onderdelen te koop: 3
Trabant
Trabant
Onderdelen te koop: 9
Wartburg
Wartburg
Onderdelen te koop: 6
Zastava
Zastava
Onderdelen te koop: 2
Schokdemper: hoe het onderdeel trillingen dempt en hoe het te vervangen
De schokdempers van de auto dempen op doeltreffende wijze de trillingen en leveren aldus een belangrijke bijdrage tot de rijveiligheid. De doeltreffende trillingsdempers bevinden zich in de buurt van het chassis. Samen met de ophanging fungeren zij als verbindingselement tussen de wielophanging en de carrosserie. Als een schokdemper defect is, treden vaak symptomen op zoals sponzig rijgedrag of ongewone geluiden bij oneffenheden in het wegdek. Aangezien defecte schokdempers de rijveiligheid in gevaar brengen, moeten ze zo snel mogelijk worden vervangen.
Wat is een schokdemper?
Een schokdemper is een dempingselement in de buurt van het chassis, dat bij de meeste auto’s eenmaal per wiel aanwezig is. Het cilindervormige onderdeel wordt tussen de carrosserie en de wielophanging gemonteerd en zorgt samen met de voertuigveer voor een grotere rijstabiliteit. In veel auto’s vormt de schokdemper samen met een spiraalveer de veerpoot.
De schokdempers van de auto verminderen de trillingen die tijdens het rijden ontstaan, bijvoorbeeld bij het remmen of het rijden over oneffenheden in de weg. Strikt genomen is een schokdemper geen schokdemper maar eerder een trillingsdemper. De term schokdemper is echter algemeen gangbaar geworden voor de dempers van het chassis.
Hoe moderne schokdempers werken
Moderne schokdempers zijn hoogontwikkelde auto-onderdelen, die tegenwoordig meestal worden ingebouwd in de vorm van gasdrukdempers. Afhankelijk van het type schokdemper wordt het principe van de dubbele buis of dat van de enkele buis toegepast. Als telescopische schokdempers hebben de onderdelen een demperzuiger die in een cilinder op en neer beweegt en dienovereenkomstig wordt gedempt.
De bewegingen van het chassis worden doeltreffend gedempt naargelang de vering wordt ingetrapt of losgelaten. Hetzelfde geldt voor de trillingen die tijdens het rijden optreden. Door de zware belasting slijten schokdempers vaak sneller dan andere chassisonderdelen. Veel bestuurders merken de voortdurend afnemende demping niet op, maar passen onbewust hun rijstijl aan.
Hoe lang gaat een schokdemper mee?
Hoe lang een schokdemper meegaat voor hij kapot gaat, hangt af van talrijke factoren. Onder meer het ontwerp van de schokdemper, het gebruikelijke gebruik van de auto en het aantal afgelegde kilometers hebben een directe invloed op de duurzaamheid van de schokdempers. Een sportieve rijstijl of rijden met hoge snelheden verkorten bijvoorbeeld de levensduur van de schokdempers.
Als een auto vaak over slechte wegen met veel hobbels rijdt, slijten de schokdempers ook sneller. Veelvuldig rijden met een aanhangwagen kan ook de schokdempers belasten. Hetzelfde geldt als een voertuig regelmatig wordt gebruikt met een hoge lading. Last but not least kunnen weersinvloeden of belastingen zoals strooizout in de winter de levensduur van de schokdempers beïnvloeden.
Veel voorkomende symptomen van een defect in de schokdempers
- Voertuig valt op door sponzig rijgedrag
- Het stuur fladdert of trilt
- Geluiden zoals het rommelen van het onderstel
- Auto schommelt duidelijk na hobbels
- Banden slijten sneller of ongelijkmatig
- Lekkage van demperolie bij de schokdemper
Schokdempers van het voertuig vervangen
Als de schokdempers versleten of defect zijn, moeten zij door een geschikt reserveonderdeel worden vervangen. Deskundige automonteurs voeren deze werkzaamheden soms zelf uit. De precieze procedure en de benodigde tijd variëren naar gelang van het voertuig en zijn onder meer afhankelijk van de inbouwpositie en het type schokdemperbevestiging.
Afhankelijk van het voertuig kan het vervangen van de achterschokdempers veel gemakkelijker zijn dan het vervangen van de voorschokdempers. Dit komt omdat het chassis van moderne auto’s vaak is ontworpen als een onafhankelijke ophanging met een veerpoot. Aangezien de schokdemper en de veer gecombineerd zijn, moet de volledige veerpoot worden verwijderd om de schokdemper te vervangen.
Vervang voorste schokdemper
Soms moeten bijvoorbeeld delen van de stuurinrichting worden gedemonteerd om de voorste schokdemper te vervangen. Nadat de auto is opgekrikt, wordt het bijbehorende wiel verwijderd, zodat de onderdelen van de ophanging toegankelijk worden. Vervolgens moet, afhankelijk van het voertuig, de remklauw worden verwijderd en de aandrijfas worden losgemaakt.
Om de veerpoot met de schokdemper te kunnen verwijderen, is het vaak nodig de fusee van de draagarm te scheiden en ook de koppelstang te verwijderen. Tenslotte worden de schroeven op de veerpootbevestiging die de schokdemper met de carrosserie verbinden, losgedraaid. De schokbreker kan nu worden verwijderd om de voorste schokbreker te vervangen.
Nieuwe schokdempers installeren
Om de schokdemper te vervangen, moet de bijbehorende veerpoot worden gedemonteerd. Daartoe wordt de veer opgespannen met een veercompressor en wordt de schroefverbinding op de schokdemper losgemaakt. De schokdemper kan dan opnieuw worden gemonteerd met een intacte schokdemper en in omgekeerde volgorde in het voertuig worden gemonteerd.
Als de veer van het voertuig al versleten is, is het een goed idee om deze ook te vervangen. Hetzelfde geldt voor de bump-stop, aangezien dit onderdeel reeds beschikbaar is tegen een redelijke prijs. Als de schokdempers op de achteras worden vervangen, is het werk meestal minder omvangrijk. Door de manier waarop de schokdempers zijn bevestigd, hoeven slechts enkele boutverbindingen te worden losgemaakt en weer vastgedraaid.
Dit zijn de vijf grootste gevaren van defecte schokdempers
- Langere remweg: De remweg kan aanzienlijk langer worden als de demping afneemt.
- Zijwindgevoeligheid: De auto wordt gevoelig voor zijwind en kan gaan schommelen.
- Risico op slippen: Zonder de betrouwbare werking van de dempers kan het voertuig gemakkelijker slippen.
- Slechte wegligging: In bochten gedraagt de auto zich sponzig en kan hij gemakkelijker uitwijken.
- Gebrek aan grip: De auto verliest grip op oneffenheden en bij het overrijden van bergkammen.
Koop bijpassende telescopische schokdempers voor uw auto
Als de schokdempers van de auto defect zijn, moeten zij onmiddellijk worden vervangen door geschikte reserveonderdelen. Als u geen volledig nieuwe schokdempers wilt kopen, kunt u tegen een gunstige prijs gebruikte originele onderdelen gebruiken. Het is belangrijk dat het type schokdemper overeenkomt met de schokdempers die op het voertuig zijn gemonteerd.
Schokdempers voor de voorwielophanging hebben gewoonlijk een veerschotel die de overeenkomstige veer van de ophanging vasthoudt. Gebruikte schokdempers worden vaak samen met de bijpassende veer aangeboden. Als u beide schokdempers van een as wilt vervangen, is een complete schokdemperset met twee dempers de beste oplossing.
Bij Autoparts24.eu vindt u talrijke onderdelen van milieuvriendelijke autorecycling tegen een gunstige prijs. Als u gebruikte auto-onderdelen zoals schokdempers wilt kopen, kunt u gemakkelijk naar geschikte artikelen zoeken met behulp van het sleutelnummer uit het kentekenbewijs. Het OEM-nummer, dat op veel auto-onderdelen is gestempeld of gedrukt, is ook nuttig bij het zoeken. Dankzij extra productillustraties kunt u gemakkelijk het type schokdemper en de beoogde montagemethode voor de schokdemper identificeren.