Peugeot versnellingsbakken: Wat u moet weten over PEUGEOT versnellingsbakken
De Franse autofabrikant Peugeot biedt zijn modellen aan met verschillende soorten transmissies. Naast handgeschakelde transmissies vertrouwen de Fransen al lang op automatische transmissies, die bij Peugeot meestal als koppelomvormerautomaten worden ingebouwd. Naast zijn eigen ontwikkelingsafdeling doet Peugeot ook een beroep op de Japanse fabrikant Aisin. Peugeot automatische transmissies veroorzaken slechts zelden problemen, die zich kunnen uiten in de vorm van moeilijk schakelen, slechte krachtoverbrenging of ongewone geluiden. Veel Peugeot versnellingsbakken kunnen gebruikt als vervangingsversnellingsbak worden gekocht, zodat geschikte reserveonderdelen beschikbaar zijn.
Peugeot handgeschakelde versnellingsbak
Lange tijd werden handgeschakelde transmissies door Peugeot gebruikt als 5-versnellingsbakken, later ook als 6-versnellingsversies. Net als andere fabrikanten maakt Peugeot steeds meer gebruik van automatische transmissies, die betere prestaties en een lager brandstofverbruik beloven.
Vanaf 2022 vermeldt Peugeot slechts enkele voertuigtypes die in Europa nog met handgeschakelde versnellingsbak verkrijgbaar zijn. Daartoe behoren de kleine Peugeot 208 en de SUV’s Peugeot 2008 en Peugeot 5008. Handgeschakelde 6-versnellingsbakken worden in alle voertuigtypes gebruikt.
Peugeot automatische versnellingsbak
- Peugeot EAT8 automatische versnellingsbakken: Peugeot versnellingsbakken met de aanduiding EAT8 zijn 8-traps automatische versnellingsbakken die in talrijke modellen worden ingebouwd. In vergelijking met de eerder geïnstalleerde transmissies heeft de fabrikant het brandstofverbruik in combinatie met de automaat merkbaar kunnen verlagen. De 8-traps versie van de efficiënte automatische transmissie heeft een start-stopsysteem en een ECO-modus met vrijloop. De brandstofbesparende en comfortabele automatische EAT8-transmissies zijn onder meer ingebouwd in de Peugeot 208, het 2008-model en de Peugeot SUV 5008.
- Peugeot e-EAT8 automatische transmissie: De Peugeot e-EAT8 transmissie is een geëlektrificeerde 8-traps automatische transmissie van de nieuwste generatie. Hybride auto’s worden door Peugeot standaard uitgerust met dit type automatische transmissie. De e-EAT8-transmissie werd speciaal ontwikkeld voor gebruik in hybride voertuigen en beschikt over een elektrische motor die rechtstreeks in de automatische transmissie is geïntegreerd. Het systeem, dat Electric Efficient Automatic Transmission wordt genoemd, belooft een doeltreffende combinatie van de verschillende aandrijfvormen en geoptimaliseerde prestaties. Daartoe is de geëlektrificeerde transmissie uitgerust met een natte meervoudige plaatkoppeling die de koppelomvormer vervangt. De e-EAT8-transmissie is onder meer ingebouwd in de Peugeot 3008 en de Peugeot 308.
- Peugeot EAT6 automatische versnellingsbakken: Peugeot versnellingsbakken met de aanduiding EAT6 zijn automatische versnellingsbakken met 6 versnellingen die voorzien zijn van een koppelomvormer. In vergelijking met eerdere automatische transmissies scoorden voertuigen met een EAT6-transmissie bij hun introductie bijzonder goed op een lager brandstofverbruik. Bovendien beschikken Peugeot-voertuigen met EAT6-automaat over twee afzonderlijk selecteerbare rijmodi voor sportief rijden of meer tractie. EAT6 automatische transmissies zijn bijvoorbeeld te vinden in oudere Peugeot 508, Peugeot 2008 of Peugeot Traveller.
- Peugeot 2-Tronic Transmissie: De Peugeot 2-Tronic transmissie is een geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen. Bij deze transmissie geschiedt het schakelen volautomatisch, maar kan desgewenst ook door de bestuurder worden geïnitieerd. Het koppelingsproces en het schakelen van de versnellingen worden elektrisch uitgevoerd, waarbij de automatische transmissie gebruik maakt van diverse gegevens die in de transmissiecontrole-eenheid worden verwerkt. Dit type versnellingsbak werd bijvoorbeeld ingebouwd in de Peugeot 1007 en de Peugeot 107.
Versnellingsbak in de Peugeot elektrische auto
Peugeot is ook aanwezig op de markt van volledig elektrische auto’s met de modellen e-208, e-2008, e-Rifter en e-Traveller. Alle modellen van elektrische voertuigen van de Groep hebben een reductiekast met één versnelling, gecombineerd met de elektrische motor.
Peugeot versnellingsbak kopen
Als een Peugeot al een hoge kilometerstand op de toerenteller heeft, kan de versnellingsbak defect zijn. Geschikte Peugeot-vervangingsversnellingsbakken en vele andere auto-onderdelen van gecertificeerde autorecycling vindt u bij Autoparts24 tegen een gunstige prijs. Informatie zoals de motorcode of de versnellingsbakcode die op het versnellingsbakhuis is gestempeld, is een grote hulp bij de selectie van de juiste onderdelen, en de verzending is altijd gratis.
Selecteer het jaar/model om het juiste tweedehands auto-onderdeel voor uw te vinden Peugeot
2013 - Now
308 II (LB_, Lp_, Lw_, Lh_, L3_)
2007 - 2014
308 SW I (4E_, 4h_)
2008 - 2012
308 SW I Box Body/estate (4E_)
2014 - Now
308 SW II (LC_, Lj_, Lr_, Lx_, L4_)
2007 - 2013
4007 (VU_, Vv_)
1996 - 2005
106 Mk II (1A_, 1c_)
2014 - Now
308 SW II Box Body/estate (LC_)
1996 - 2001
106 Van II Box Body / Hatchback (1S_)
2021 - Now
308 SW III (FC_, Fj_, Fr_, F4_)
1991 - 1996
106 Van I Box Body / Hatchback (1S_)
1985 - 1993
309 Box Body / Hatchback (10S, 3S)
2005 - 2014
107 (PM_, Pn_)
2009 - 2017
5008 (0U_, 0e_)
1989 - 1993
309 Mk II (3C, 3A)
1989 - 1992
405 I Box Body/estate (15_)
1994 - 2005
Boxer Box (230L)
2001 - Now
Boxer Box (244)
1992 - 1999
405 Mk II (4B)
1992 - 1995
405 II Box Body/estate (4E_)
1986 - 1995
205 Convertible (741B, 20d)
1992 - 1998
405 Mk II Estate (4E)
1987 - 2000
205 Mk II (20A/C)
2001 - Now
Boxer Platform/chassis (244)
1996 - 2004
406 Estate (8E/F)
2006 - Now
Boxer Platform/chassis
1998 - 2012
206 Hatchback (2A/C)
1997 - 2005
406 Coupe (8C)
1994 - 2002
Boxer Platform/chassis (ZCT_)
1995 - 2006
Expert (224_)
2009 - 2013
206+ (2L_, 2m_)
2005 - Now
407 Coupe (6C_)
1995 - 2008
Expert Van (222)
2004 - 2010
407 SW Box Body/estate (6E_)
2016 - Now
Expert Box (V_)
2007 - Now
Expert Box (VF3A_, Vf3u_, Vf3x_)
1995 - 2006
Expert Platform/chassis (223)
2007 - 2012
207 SW Box Body/estate (WK_)
2016 - Now
Expert Platform/chassis (V_)
2006 - Now
207 Van (WA_, Wc_)
2007 - Now
Expert Tepee (VF3X_)
2006 - 2015
207 (WA_, Wc_)
2012 - Now
208 I (CA_, Cc_)
2019 - Now
208 II (UB_, Up_, Uw_, Uj_)
1982 - 1995
505 Break (551D)
1981 - 1990
J5 Platform/chassis (280L)
1990 - 1994
J5 Platform/chassis (290L)
2018 - Now
508 II (FB_, Fh_, F3_)
2010 - 2018
508 SW I (8E_)
2011 - Now
508 SW Box Body/estate (8E_)
1982 - 1988
305 Box Body/estate (581S)
2018 - Now
508 SW II (FC_, Fj_, F4_)
1996 - Now
Partner Van (5_, G_)
1993 - 2003
306 (7B, N3, N5)
2018 - Now
Partner Box (K9)
1994 - 2002
306 Break (7E, N3, N5)
1996 - 2015
Partner (5_, G_)
1994 - 2002
306 Convertible (7D, N3, N5)
1993 - 2003
306 Hatchback (7A, 7C, N3, N5)
2008 - 2013
Partner Origin Combispace (G_)
1993 - 2002
306 Box Body/estate (N_, 7_)
1997 - 2008
Partner Platform/chassis (5_, G_)
2009 - Now
Partner Platform/chassis
2002 - 2009
307 Estate (3E)
2002 - 2009
307 SW Box Body/estate (3E_, 3h_)
2007 - 2016
308 I (4A_, 4c_)
2016 - Now
Traveller Bus (V_)
2015 - Now
308 Box Body / Hatchback (LB_)
2009 - 2017
3008 MPV (0U_)