Automerken
Alpina
Alpina
Onderdelen te koop: 1
Austin
Austin
Onderdelen te koop: 2
Bosch
Bosch
Onderdelen te koop: 9
Buick
Buick
Onderdelen te koop: 2
Cupra
Cupra
Onderdelen te koop: 4
DS
DS
Onderdelen te koop: 5
Ferrari
Ferrari
Onderdelen te koop: 1
Hummer
Hummer
Onderdelen te koop: 1
Infiniti
Infiniti
Onderdelen te koop: 1
Lada
Lada
Onderdelen te koop: 3
LDV
LDV
Onderdelen te koop: 2
Lexus
Lexus
Onderdelen te koop: 10
MAN
MAN
Onderdelen te koop: 9
Maserati
Maserati
Onderdelen te koop: 2
Mclaren
Mclaren
Onderdelen te koop: 1
MG
MG
Onderdelen te koop: 10
Morgan
Morgan
Onderdelen te koop: 1
Proton
Proton
Onderdelen te koop: 2
RAM
RAM
Onderdelen te koop: 1
Talbot
Talbot
Onderdelen te koop: 3
Trabant
Trabant
Onderdelen te koop: 2
Vauxhall
Vauxhall
Onderdelen te koop: 3
Alternator: wat hij doet en hoe problemen oplossen
Wat is een alternator?
Een alternator is de generator van een voertuig die wordt gebruikt om mechanische energie om te zetten in elektrische energie en deze naar de rest van de auto te verdelen. Samen met de accu en spanningsregelaar is de alternator een essentieel onderdeel van het laadsysteem van een voertuig. Alle auto’s met een verbrandingsmotor hebben een alternator, behalve moderne hybride auto’s. Hij bevindt zich voor de motor, in de buurt van de aandrijfriem.
Wat doet een alternator?
De alternator moet in de eerste plaats elektriciteit aan je auto leveren en de batterij opladen door mechanische energie om te zetten in elektrische energie. Bij oudere voertuigen is de alternator met een poelie verbonden met de krukas. De alternator wordt echter aangedreven door de krukas van de motor via een aandrijfriem in moderne auto’s.
Typisch is een alternator gemaakt van een stator (stationaire buitenwikkeling) en een rotator (roterende binnenwikkeling) omgeven door magneten. Stroom wordt via de spanningsregelaar geleverd aan de rotator, die begint te bewegen. Als gevolg hiervan creëren de magneten eromheen een elektromagnetisch veld dat een elektrische wisselstroom naar de stator induceert. Het elektrische systeem van het voertuig gebruikt echter gelijkstroom.
Daarom zet de diodegelijkrichter de wisselstroom om in gelijkstroom, die aan het elektrische systeem van het voertuig wordt geleverd. De opgewekte elektriciteit wordt ook door de ingebouwde spanningsregelaar geleid, die de hoeveelheid stroom regelt die wordt verdeeld naar de auto en het opladen van de batterij.
Kun je die zelf vervangen?
Het vervangen van een alternator is een vrij gemakkelijke taak die iedereen kan doen als je de juiste procedure volgt. Daarom kun je ervoor kiezen om het zelf te doen in plaats van veel geld uit te geven in een reparatiewerkplaats. Hieronder wordt beschreven hoe je je alternator efficiënt kunt vervangen;
Koppel de accu los. Er is een verbinding tussen een accu en de alternator. Als je de batterij dus niet loskoppelt, loop je het risico op elektrocutie.
Koppel de draden los. Zorg ervoor dat je bij het loskoppelen van de alternatorkabels deze op de juiste manier labelt om verwarring bij het opnieuw aansluiten te voorkomen.
Verwijder de aandrijfriem. Om de riem te verwijderen, moet je eerst de veren van de spanrol losmaken.
Verwijder de kabelboombedrading en connectoren
Verwijder de bouten op de beschadigde alternator
Installeer de nieuwe alternator door deze goed in de boutgaten te plaatsen
Monteer de aandrijfriem en zorg ervoor dat de spanrol is aangedraaid
Sluit de accupolen weer aan.
Dingen om te weten en te onthouden bij het vervangen van de alternator
Een alternator vervangen als doe-het-zelf-project is een eenvoudige taak; een simpele fout kan echter zeer duur blijken te zijn. Daarom moet je voor een naadloze vervanging van de alternator alert zijn en aandacht besteden aan elke volgende stap.
Allereerst moet je rekening houden met alle kabels. De alternator is gekoppeld aan veel kabels en stekkers, waardoor het gemakkelijk is om sommige over het hoofd te zien. Daarom moet je de draden markeren die naar de achterkant en de voorkant van de alternator gaan. Het is ook van fundamenteel belang om een secundaire visuele inspectie uit te voeren na het vervangen van de unit om er zeker van te zijn dat alles op de juiste plaats zit.
Ten tweede is het noodzakelijk om de riemspanning te controleren na succesvolle vervanging. De kans is groot dat de riem niet dezelfde spanning heeft als voor het openen van het apparaat. Daarom moet je de riem na voltooiing strak om de poelie lussen.
Zorg er ten slotte voor dat je de accupolen loskoppelt. Door de afstand tussen de alternator en de batterij is het gemakkelijk om te vergeten de polen te verwijderen. Dit stelt je bloot aan schokken wanneer je per ongeluk een stroomdraad aardt.
Verschillende types/generatie/modellen van het onderdeel
Auto-alternators worden gecategoriseerd op basis van hun ontwerp. Wat de ontwerpbasis betreft, worden ze grofweg onderverdeeld in het meest opvallende pooltype en het gladde cilindrische type. Het meest opvallende pooltype heeft uitstekende polen die op de magnetische polen zijn gemonteerd. Aan de andere kant is de rotor van het gladde cilindrische type gemaakt met massieve gesmede cilinders met sleuven die zijn gefreesd voor het monteren van magnetische spoelen.
Verschillende subonderdelen van de alternator
De alternatoren zijn voorzien van subonderdelen om een optimale werking te garanderen. Hieronder staan enkele van de standaardcomponenten van de alternator en hun bijbehorende functies;
Stator. Een stator is een ijzeren ring gevuld met magnetische spoelen die een elektrische stroom opwekken wanneer het magnetische veld wordt geïnduceerd. Hij doet ook dienst als vervanging van de alternator.
Rotator. Trouw aan zijn naam, draait hij in de alternator en draait hij de poelie, die het poeliesysteem aandrijft om een magnetisch veld te creëren.
Diodegelijkrichter. Deze wordt gebruikt om de wisselstroom om te zetten in gelijkstroom die wordt gebruikt voor het opladen.
Spanningsregelaar. Deze regelt de hoeveelheid stroomtoevoer van de alternator naar de batterij.
Poelie. Deze verbindt de aandrijfas en het aandrijfriemsysteem dat de rotatie veroorzaakt.
Slipring. Dit is een elektrochemisch apparaat dat een spoel draait om de rotor van stroom te voorzien.
Sleepringlager. Zijn lagers die worden gebruikt om de rotatie van de rotoras te ondersteunen.
Aandrijfzijde lager. Dit zijn lagers die de werking van het sleepringlager aanvullen.
Problemen of symptomen van storingen/problemen identificeren
Net als andere auto-onderdelen is de alternator niet immuun voor schade/storingen. Het mooie is dat je snel tekenen van storing kunt opmerken en deze direct kunt verhelpen. Het eerste dat opvalt is het flikkeren van het waarschuwingslampje op het instrumentenpaneel van de auto. De indicatie op het instrumentenpaneel is een batterij of ALT of GEN, die respectievelijk de alternator en generator vertegenwoordigt.
De andere tekenen van problemen met de auto-altenator zijn onder meer;
Lege batterij
Problemen bij het starten van de motor of regelmatig afslaan
Gedimd of te fel licht
Langzame elektronische accessoires
Vreemde geluiden
De geur van brandend rubber.
Veel voorkomende problemen met de alternator
In de meeste gevallen is ouderdom of overmatig gebruik van de alternator de oorzaak van de storing. Dit is echter niet altijd het geval, omdat ze voortijdig storingen kunnen vertonen. Voortijdig defect raken van de alternator wordt voornamelijk veroorzaakt door andere onderliggende factoren, zoals versleten lagers, verkeerd uitgelijnde poelies, defecte interne componenten en motorolielekkage naar de alternator.
Normale levensduur
Ofwel het aantal kilometers van het voertuig of de leeftijd ervan bepaalt de levensduur van een alternator. Wat betreft kilometers kan hij optimaal werken tot 80.000 tot zelfs 150.000 mijlen. Als alternatief kan de levensduur worden geraamd op 7 tot 10 jaar.
Andere te repareren onderdelen bij het vervangen van de alternator
Schade aan een alternator kan een rimpeleffect hebben op andere auto-onderdelen. Daarom is het essentieel om ook andere auto-onderdelen te bevestigen, zoals de aandrijfriem, de spanrol, de spanrol en de alternator. De perfecte plaats om dit onderdeel te krijgen is op autoparts-24.com.
Hoe je ervoor zorgt dat je het juiste onderdeel koopt voor je auto
De juiste keuze van de alternator is afhankelijk van je voertuigmodel, merk en bouwjaar. Bij het zoeken naar de juiste hoef je daarom alleen maar naar het Original Equipment Manufacturer (OEM)-nummer te zoeken. Ook is het raadzaam om een gebruikte OEM-alternator te kopen om de vervangingskosten te verlagen. Het beste is dat je je geen zorgen hoeft te maken waar je er een kunt vinden; ze zijn allemaal verkrijgbaar bij autoparts24.nl.
Conclusie
Soms is het onvermijdelijk om schade aan de alternator te voorkomen. Als dit gebeurt, is het ideaal om een gebruikte OEM-alternator aan te schaffen. Je kunt deze verkrijgen via autoparts24.nl.
Dynamo / Alternator
Dynamo / Alternator (39.748 stk.)
We hebben 39.748 onderdelen te koop nu.De getoonde prijzen zijn inclusief BTW en verzendkosten naar Nederland.
-
L 200 (K7_T, K6_T) - Dynamo / Alternator
- Km: 61.000
- Jaar: 2005
- Item nummer: A_0020_Y53329
-
306 Break (7E, N3, N5) - Dynamo / Alternator
- Km: 250.000
- Jaar: 2001
- Item nummer: A_0074_FA06204
-
- Dynamo / Alternator
- Jaar: 2000
- Item nummer: A_0074_DI41476
-
S-MAX (WA6) - Dynamo / Alternator
- Km: 251.000
- Jaar: 2007
- Item nummer: A_0011_T06386
-
FIESTA VI (CB1, CCN) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: OE.NR.C1BQ-6A247-AC
- Km: 16.000
- Jaar: 2016
- Item nummer: A_0031_O79264
-
SIERRA (GBG, GB4) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 0120469870
- Km: 67.020
- Jaar: 1993
- Item nummer: D_0050_121721
-
- Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 0124325163,
13229984,
95519865
- Km: 240.260
- Jaar: 2011
- Item nummer: D_0176_345805
- Origineel nummer: 0124325163,
-
- Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 0120485036
- Km: 157.360
- Jaar: 1992
- Item nummer: D_0023_355943
-
MEGANE Scenic (JA0/1_) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 7700424582,
7701352302,
A13VI209
- Km: 159.120
- Jaar: 1999
- Item nummer: D_0204_674869
- Origineel nummer: 7700424582,
-
- Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: CA610IR
- Jaar: 1990
- Item nummer: A_0047_R1685
-
VENTO (1H2) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 028 903 025 PX
- Km: 165.600
- Jaar: 1997
- Item nummer: D_0035_518805
-
VECTRA B Estate (J96) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 0123505002,
90356897
- Km: 233.020
- Jaar: 2001
- Item nummer: D_0042_4073324
- Origineel nummer: 0123505002,
-
- Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 1758064013,
1012111291
- Km: 43.350
- Jaar: 2018
- Item nummer: D_0135_2516519
- Origineel nummer: 1758064013,
-
ACCORD Mk V (CC, CD) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 101211-0151
- Km: 315.880
- Jaar: 1995
- Item nummer: D_0128_518295
-
CIVIC VI Fastback (MA, MB) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 0123315020
- Jaar: 1997
- Item nummer: D_0050_119245
-
VENTO (1H2) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 037903023G
- Km: 253.610
- Jaar: 1996
- Item nummer: D_0035_365875
-
FORESTER (SF_) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 23700AA390
- Km: 189.740
- Jaar: 2001
- Item nummer: D_0128_561665
-
A3 Sportback (8PA) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 03F903023C,
06F 903 023 HX
- Km: 325.670
- Jaar: 2006
- Item nummer: D_0128_581542
- Origineel nummer: 03F903023C,
-
POLO (6N1) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 037903023G,
037 903 023 GX
- Km: 232.840
- Jaar: 1998
- Item nummer: D_0035_401386
- Origineel nummer: 037903023G,
-
- Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: KUN REMSKIVE 028903119F
- Jaar: 1998
- Item nummer: A_0029_F79056
-
- Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 28-1587
- Km: 67.000
- Jaar: 1992
- Item nummer: A_0029_G72280
-
CADDY III Estate (2KB, 2KJ, 2CB, 2CJ) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 535001210
- Km: 141.000
- Jaar: 2006
- Item nummer: A_0020_O36278
-
- Dynamo / Alternator
- Km: 500.000
- Jaar: 2005
- Item nummer: A_0020_R59409
-
ZX Estate (N2) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 2541457 70AMP
- Jaar: 1997
- Item nummer: A_0047_SI7575
-
SHUMA (FB) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: OK2A218300 70A
- Km: 223.000
- Jaar: 1998
- Item nummer: A_0047_L5497
-
ESCORT Mk V Turnier (ANL) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 70 AMP
- Km: 94.000
- Jaar: 1992
- Item nummer: A_0047_L3392
-
460 L (464) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 2541490 70AMP
- Km: 144.000
- Jaar: 1994
- Item nummer: A_0047_KJ1687
-
POLO (6N1) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 0123320001 90AMP
- Km: 273.000
- Jaar: 1998
- Item nummer: A_0047_KI1974
-
PARTNER (5_, G_) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 9623727280
- Km: 380.000
- Jaar: 1999
- Item nummer: A_0047_KJ1538
-
VECTRA B Hatchback (J96) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 90356897 100AMP
- Km: 237.000
- Jaar: 2000
- Item nummer: A_0047_KJ1225
-
MEGANE Scenic (JA0/1_) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: A13VI45 110AMP
- Jaar: 1997
- Item nummer: A_0047_KI8700
-
- Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 23100-77A00
- Km: 184.000
- Jaar: 1991
- Item nummer: A_0047_KI4087
-
CARISMA (DA_) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: MD343416 100AMP
- Jaar: 1999
- Item nummer: A_0047_KI199
-
ALMERA II Hatchback (N16) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 23100-BU010 80AMP
- Km: 316.000
- Jaar: 2000
- Item nummer: A_0047_SI16020
-
POLO (6N1) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 037903023Q 70AMP
- Km: 244.000
- Jaar: 1999
- Item nummer: A_0047_KH737
-
MONDEO Mk II Turnier (BNP) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 93BB-0300-AG 90AMP
- Km: 267.000
- Jaar: 1996
- Item nummer: A_0047_K67931
-
626 Mk V (GF) - Dynamo / Alternator
- Jaar: 1999
- Item nummer: A_0047_K65755
-
PRIMERA (P11) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 231002F010 80AMP
- Jaar: 1997
- Item nummer: A_0047_SI9194
-
POLO (6N1) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 028903025H 70AMP
- Km: 289.000
- Jaar: 1996
- Item nummer: A_0047_SI7921
-
TOLEDO (1L) - Dynamo / Alternator
- Origineel nummer: 0123310020 70AMP
- Jaar: 1995
- Item nummer: A_0047_SI17002