Honda versnellingsbakken: Interessante feiten over Honda voertuig versnellingsbakken
De Japanse autofabrikant Honda biedt zijn voertuigen aan met handgeschakelde of automatische transmissies, afhankelijk van het model. In het laatste geval heeft de fabrikant snel gekozen voor continu variabele CVT-transmissies, die bijzonder populair zijn in Japan en de VS. Hoewel de meeste Honda transmissies zonder problemen werken, zijn bepaalde types al door terugroepacties getroffen. Volgens informatie van Honda waren softwarefouten en een probleem met de hulpas van bepaalde automatische transmissies de oorzaak van de terugroepactie.
Honda handgeschakelde versnellingsbak
In het verleden behoorden handgeschakelde versnellingsbakken tot Honda’s goede manieren. Vooral in Duitsland werd een voertuig van het merk vaak besteld met een handgeschakelde versnellingsbak. Lange tijd vertrouwde Honda op handgeschakelde transmissies met vijf versnellingen; later werden handgeschakelde transmissies met zes versnellingen gebruikt.
Vanaf 2022 zullen op de Europese markt alleen nog de Honda Civic en de Honda Civic Type R worden aangeboden met een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. Het prestatiemodel van de Honda Civic Type R heeft een handgeschakelde zesversnellingsbak met automatische tussengasfunctie, waarmee bijzonder snel kan worden geschakeld.
Honda automatische versnellingsbak
- Honda CVT: Automatische transmissies met de aanduiding CVT zijn continu variabele transmissies die altijd in de optimale snelheidsband werken. Het resultaat is een laag brandstofverbruik en een optimaal rijcomfort, geheel zonder onderbreking van de tractie. Afhankelijk van het model, hebben Honda’s automatische versnellingsbakken een schakelsimulatie. In de Honda HR-V simuleert dit bijvoorbeeld zeven versnellingen, zodat de CVT-transmissie voor de bestuurder meer aanvoelt als een normale automatische transmissie. Dit type automaat is te vinden in veel Honda-modellen, zoals de Honda Civic of in oudere Honda HR-V’s.
- Honda e-CVT: Aandrijvingen met de aanduiding e-CVT worden door Honda in moderne hybride voertuigen ingebouwd. Hier zorgen zij voor de juiste verbinding tussen de verbrandingsmotor en de elektrische aandrijving. Afhankelijk van de rijomstandigheden wordt de Honda puur elektrisch aangedreven of met ondersteuning van de benzinemotor. De elektrische aandrijving maakt deel uit van de transmissie, en de recuperatie gebeurt ook via onderdelen binnenin. De verbrandingsmotor laadt de accu op via een in het transmissieblok geïntegreerde generator; pas boven een bepaalde rijsnelheid is hij via een vaste overbrengingsverhouding rechtstreeks aan de aandrijving gekoppeld. Technisch gezien is de e-CVT geen automatische transmissie in de ware zin van het woord, maar Honda heeft niettemin de term CVT overgenomen. De module is onder meer ingebouwd in de Honda CR-V, de Honda HR-V en de Honda Jazz.
- Honda i-Shift: Onder de benaming i-Shift installeerde Honda geautomatiseerde transmissies waarvan het schakelen wordt uitgevoerd door een transmissiecontrole-eenheid. De koppeling wordt hydraulisch bediend en tevens door een regeleenheid bediend. Naast de automatische schakelfunctie kan de i-Shift ook in een manuele modus worden gezet, zodat de bestuurder zelf de versnelling kan bepalen. Honda i-Shift automatische transmissies werden voornamelijk geïnstalleerd in de Honda Jazz en Honda Civic modellen vanaf 2005.
Transmissie voor elektrische voertuigen van Honda
Met het Honda e-model presenteerde het Japanse merk in 2019 voor het eerst een puur elektrisch aangedreven auto. De elektrische aandrijving van de Honda is gecombineerd met de transmissie tot één aandrijfeenheid, die zich in de buurt van de achteras bevindt. Honda gebruikt een vaste overbrengingsverhouding als transmissie. Dit zorgt ervoor dat het uitgangstoerental van de geïnstalleerde elektromotor wordt omgezet in een geschikt toerental om het voertuig aan te drijven.
Een tweedehands Honda versnellingsbak kopen en installeren
Als een Honda versnellingsbak defect is, loont het de moeite deze te vervangen door een gebruikt onderdeel in goede staat en tegen een goede prijs. Om de juiste Honda versnellingsbak te kunnen kopen, moet u de versnellingsbakcode bij de hand hebben. Terwijl de motorcode rechtstreeks op het motorblok is gestempeld, is de versnellingsbakcode te vinden op het koppelingshuis of het versnellingsbakhuis. Bij Autoparts24 vindt u geschikte Honda versnellingsbakken en reserveonderdelen.
Selecteer het jaar/model om het juiste tweedehands auto-onderdeel voor uw te vinden Honda
1994 - 2001
Civic VI Fastback (MA, MB)
1995 - 2001
Civic VI Hatchback (EJ, EK)
1995 - 2001
Civic VI Saloon (EJ, EK)
1979 - 1983
Accord Hatchback (SJ, SY)
1999 - 2006
Civic VII Hatchback (EU, EP, EV)
2000 - 2006
Civic VII Saloon (ES, ET)
2005 - Now
Civic Viii Hatchback (FN, FK)
2005 - Now
Civic Viii Saloon (FD, FA)
1983 - 1985
Accord Mk II Hatchback (AC, AD)
2016 - 2022
Civic X Hatchback (FC_, Fk_)
1985 - 1989
Accord Mk III Aerodeck (CA)
2015 - 2022
Civic X Saloon (FC_)
1985 - 1989
Accord Mk III (CA)
1989 - 1994
Accord Mk IV Aerodeck (CB)
1989 - 1993
Accord Mk IV (CB)
1989 - 1993
Accord Mk IV Coupe (CB, CC)
1989 - 1996
Concerto (HW, MA)
1993 - 1998
Accord Mk V Aerodeck (CE)
1992 - 1997
Accord Mk V (CC, CD)
1995 - 1998
Accord Mk V (CE, Cf_, CD)
1993 - 1998
Accord Mk V Coupe (CD)
2001 - 2007
Cr-v Mk II (RD_)
1999 - 2002
Accord Mk VII Hatchback (CH, CL)
2006 - Now
Cr-v Mk III (RE_)
2016 - Now
Cr-v V (RW_, Rt_)
1997 - 2003
Accord VI (CK, CG, CH, CF)
2003 - 2012
Accord VII (CL, CN)
2003 - 2008
Accord VII Tourer (CM, CN)
2008 - 2015
Accord Viii (CU)
2008 - Now
Accord Viii Estate (CW)
1978 - 1987
Acty Platform/chassis (TN)
1995 - 2002
Orthia / Partner (EL_, Ey_)
1986 - 1996
Prelude Mk III (BA)
1983 - 1987
Ballade MK III Saloon (AM, AK, AU)
1991 - 1997
Prelude Mk IV (BB_)
2005 - 2014
Ridgeline (YK)
2013 - Now
City VI Saloon (GM4, Gm5, Gm6, Gm9, Gm7)
1992 - 1998
Civic del Sol Mk III (EH, EG)
2012 - 2017
Civic IX (FK)
2014 - 2017
Civic IX Tourer (FK)
1978 - 1983
Civic MK II Hatchback (SS, SL)
1983 - 1987
Civic MK III (AL, AJ, AG, AH)
1989 - 1993
INTEGRA Saloon (DA5, Da6, Da7, Da8, Da9, Db1, Db2)
1987 - 1993
Civic MK IV Hatchback (EC, ED, EE)
1993 - 2001
INTEGRA Saloon (DB6, Db7, Db8, Db9)
1998 - 2001
Civic Mk V Aerodeck (MB, MC)
2001 - 2008
Jazz II (GD_, Ge3, Ge2)
1991 - 1995
Civic MK V Hatchback (EG)
2007 - Now
Jazz III (GE_, Gg_, Gp_, Za_)
1991 - 1996
Civic MK V Saloon (EG, EH)