Menu toggle

Welkom

Motor

Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren

Dieselmotoren en benzinemotoren halen hun energie uit vloeibare brandstoffen, maar ze verschillen aanzienlijk. Ook de werking van de motoren verschilt aanzienlijk tussen benzine- en dieselmotoren. Terwijl de benzinemotor het door de zuiger samengeperste gas in de cilinders ontsteekt door middel van een bougie, werkt de diesel door zelfontbranding bij hoge compressie. Krijg nu een overzicht van de verschillende brandstoffen en de stand van zaken.

Verschillende brandstoffen – diesel en benzine in vergelijking

De brandstoffen diesel en benzine zijn beide afgeleid van ruwe olie, maar er zijn soms grote verschillen. Zo wordt diesel geproduceerd uit de zwaardere bestanddelen van de olie, terwijl benzine wordt geproduceerd uit de lichtere bestanddelen. Beide brandstoffen worden geproduceerd in een raffinaderij.

Verschillende samenstelling van benzine en diesel

Diesel bevat een hoger percentage koolwaterstoffen en is zwaarder en olieachtiger dan benzine. Benzine daarentegen is lichter en ook ontvlambaarder. In vergelijking met benzine verdampt diesel pas bij een veel hogere temperatuur, waardoor het moeilijker te ontsteken is. Een ander fundamenteel verschil is dat diesel meer energie bevat dan benzine.

Voordelen en nadelen van diesel of benzine

Afhankelijk van het soort brandstof zijn er voor- en nadelen. Lange tijd was de lage prijs van diesel ten opzichte van benzine een van de voordelen in Duitsland. De reden hiervoor is de verschillende belastingheffing op dit type brandstof. Dit prijsverschil aan de pomp is nu echter vrijwel verdwenen, zodat diesel slechts iets goedkoper is dan benzine.

Verschillen in brandstofverbruik en aankoop

Diesel biedt een groot voordeel op het gebied van brandstofverbruik. Door zijn hoge energie-inhoud kan de dieselmotor meer vermogen halen uit dezelfde hoeveelheid brandstof dan een benzinemotor. Daarom zijn diesels zuiniger dan benzinemotoren. Het lagere verbruik is echter meer merkbaar op lange trajecten; op korte trajecten kan de dieselmotor zijn voordeel niet altijd benutten.

Bij de aankoop van een nieuwe auto is brandstof soms van invloed op de kosten van de aankoop. Auto’s met een benzinemotor zijn over het algemeen goedkoper in aanschaf dan vergelijkbare dieselvoertuigen. Enerzijds is een dieselmotor complexer van ontwerp en anderzijds is de reiniging van de uitlaatgassen vaak ingewikkelder vanwege strenge voorschriften. Dit beïnvloedt de aankoopprijs van de voertuigen.

Belastingen en verzekeringen afhankelijk van de brandstof

Voordelen en nadelen zijn er ook op het gebied van belastingen en verzekeringen. De motorrijtuigenbelasting voor dieselvoertuigen is in Duitsland over het algemeen hoger dan voor voertuigen die benzine als brandstof gebruiken. Er wordt onder meer een verschil gemaakt in de berekening op basis van de cilinderinhoud en de uitstoot van schadelijke stoffen. Hierdoor worden dieselmotoren benadeeld. Ook bij autoverzekeringen zijn diesels in het nadeel ten opzichte van benzinemotoren, onder meer omdat dieselvoertuigen duurder zijn.

Voordelen van de benzinemotor

  • Aankoop is goedkoper
  • Motor wordt beschouwd als meer verfijnd
  • Verzekering en belasting zijn goedkoper

Voordelen van de dieselmotor

  • Het verbruik is lager
  • Het koppel is hoger
  • Belastingvoordelen op brandstof

Ontsteking voor diesel- en benzinemotoren

Op het gebied van ontsteking verschillen dieselmotoren en benzinemotoren aanzienlijk. Dieselmotoren zijn zogenaamde zelfontbrandingsmotoren die geen daadwerkelijke ontsteking nodig hebben. In plaats daarvan wordt de lucht in de cilinder via de zuiger sterk samengeperst, waardoor deze opwarmt. De in de cilinder geïnjecteerde diesel ontbrandt vervolgens zelf in de vorm van een zelfontsteking.

Om de koude motor te starten is handmatige voorverwarming door middel van een voorgloeisysteem nog steeds noodzakelijk, vooral bij oudere dieselmotoren, maar dieselmotoren hebben geen ontstekingssysteem. Bij de benzinemotor ligt dat heel anders. Voor de verbranding van het mengsel van lucht en benzine dat in de cilinder wordt gebracht, is een vonkontsteking nodig. Deze ontsteking vindt bij benzinemotoren plaats door middel van een ontstekingssysteem en bougies voor elke cilinder.

Compressieverhouding voor benzine en diesel

Dieselmotoren hebben een veel hogere compressieverhouding dan benzinemotoren. Een van de redenen hiervoor is dat diesel, in tegenstelling tot benzine, pas ontbrandt bij een veel hogere druk. Het mengsel in de cilinders wordt bij de dieselmotor veel meer samengeperst, wat onder andere leidt tot een hoger koppel in vergelijking met de benzinemotor. De hogere druk vereist echter een robuustere constructie, waardoor de dieselmotor zwaarder is.

Vermogen en koppel

Dieselmotoren staan bekend om hun hoge koppel. Dit is weer het gevolg van de hogere compressieverhouding en de hogere en smallere cilindervorm. Dit resulteert bijvoorbeeld in een betere acceleratie met diesel. En dit zelfs als de diesel een lager motorvermogen heeft dan de benzinemotor. Anderzijds werkt de dieselmotor met een lager toerental en loopt hij minder soepel dan een benzinemotor.

Reparatie en reserveonderdelen voor diesel- en benzinemotoren

Afhankelijk van de vraag of een motor is ontworpen voor diesel of benzine, kunnen er verschillen zijn op het gebied van onderhoud en reparatie. Zo hebben veel diesels een ingewikkelder uitlaatsysteem en is er ook een verschil in inspuiting ten opzichte van benzinemotoren. Bovendien hebben dieselmotoren een uitlaatgasnabehandelingssysteem dat gebruik maakt van ingespoten ureum om het niveau van schadelijke stikstofoxiden effectief te verlagen. Het is niet ongewoon dat voor dieselmotoren meer onderdelen moeten worden gedemonteerd of dat montage en demontage in het algemeen ingewikkelder zijn. Dit kan leiden tot hogere kosten voor de aankoop, reparatie en reserveonderdelen van dieselmotoren.

Onderhoudskosten – verschil benzine- en dieselmotoren

De kosten voor onderhoud kunnen voor auto’s met een benzinemotor heel anders zijn dan voor een auto met een dieselmotor. Vaak is het onderhoud van een benzinemotor goedkoper omdat er minder onderdelen in de motor en het uitlaatkanaal zitten dan bij een diesel. Bovendien hebben dieselmotoren vaak ureuminjectie in het uitlaatkanaal, wat ook onderhoud vereist. Sommige modellen met benzinemotor hebben echter kortere onderhoudsintervallen dan hetzelfde model met een dieselmotor. Daarom moeten onderhoudstermijnen en -kosten altijd worden vergeleken.

Kosten voor reserveonderdelen – diesel- versus benzinemotor

Door het verschillende ontwerp en de verschillende mengselvorming in de motor kunnen de kosten van reserveonderdelen verschillen tussen benzine- en dieselmotoren. Hoewel sommige reserveonderdelen, zoals de bougie, bij de diesel worden weggelaten, zijn andere onderdelen extra bij de benzinemotor. Dit geldt bijvoorbeeld voor talrijke onderdelen op het gebied van uitlaatgasrecirculatie en uitlaatgaszuivering. Ook componenten zoals injectoren voor diesel kosten vaak een aanzienlijk bedrag per eenheid. Reserveonderdelen voor de motor en de aandrijving zijn echter zowel voor benzine als voor diesel gemakkelijk tweedehands verkrijgbaar.

Onderdelen voor diesel- en benzinemotoren kopen

Voor diesels en benzinemotoren zijn afhankelijk van de brandstof speciale reserveonderdelen voor de auto nodig. Bij het kopen van onderdelen moet u altijd opletten of het betreffende onderdeel voor de betreffende dieselmotor of benzinemotor is ontworpen. De luchttoevoer kan verschillen, evenals onderdelen van de voertuigelektronica. Cilinders en zuigers zijn heel anders ontworpen voor dieselmotoren dan voor benzinemotoren. Ook wat betreft de afvoer van uitlaatgassen zijn er verschillen tussen een auto voor benzine en een model voor diesel.