Airco
Onderdelen te koop: 192.415
inhoud
1. Functie van de EGR-klep in de auto
2. Dit is wat de EGR klep doet in de verbrandingsmotor
De uitlaatgasrecirculatieklep is een onopvallend onderdeel in het inlaattraject van veel dieselmotoren en sommige benzinemotoren. Het zorgt ervoor dat een bepaalde hoeveelheid uitlaatgassen wordt teruggevoerd in de verbrandingskamer. Een defecte EGR-klep kan de uitlaatgaswaarden verslechteren en de werking van de motor beperken. Als er symptomen van een defect optreden, moet u actie ondernemen. Vaak is het reinigen van de EGR-klep voldoende om motorproblemen te voorkomen.
De EGR-klep is een belangrijk onderdeel van de externe uitlaatgasrecirculatie van moderne verbrandingsmotoren. Met behulp daarvan worden de uitlaatgassen van de motor terug naar het inlaatkanaal geleid. Dit verbetert in de eerste plaats de uitlaatgaswaarden van het voertuig.
Daartoe leidt de EGR-klep slechts een deel van de bij de verbranding ontstane uitlaatgassen stroomopwaarts naar het uitlaatsysteem af. De hoeveelheid wordt bepaald door het motorbesturingssysteem van de auto. Afhankelijk van de behoefte wordt de klep dan verder geopend of gesloten.
De meeste EGR-kleppen in personenauto’s worden pneumatisch of door middel van elektromechanica en een servomotor bediend. De kleppen hebben een klepkamer waar het uitlaatgas doorheen wordt geleid. Een schuif- of schotelklep binnenin regelt de stroom van uitlaatgassen.
De uitlaatgasrecirculatieklep bevindt zich in de motorruimte, dicht bij de motor. Afhankelijk van het model kan hij rechtstreeks op het uitlaatspruitstuk worden gemonteerd, of dichter bij het inlaattraject worden geplaatst. Vaak wordt de EGR-klep gecombineerd met een EGR-koeler, die de uitlaatgassen afkoelt alvorens ze opnieuw te circuleren.
EGR-kleppen worden vooral in moderne diesels ingebouwd, maar kunnen ook in benzineauto’s worden aangetroffen. In auto’s met dieselmotoren verlaagt deze vorm van uitlaatgasrecirculatie de verbrandingstemperatuur in de cilinders met enkele honderden graden Celsius.
De lagere temperatuur van diesel vermindert de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden. Deze ontstaan in de verbrandingskamer vooral bij hoge temperatuur en druk. De uitstoot van roet wordt ook verminderd in de motor met compressieontsteking. Bij benzinemotoren daarentegen leidt uitlaatgasrecirculatie in de eerste plaats tot een lager brandstofverbruik.
De verschillende benamingen van de uitlaatgasrecirculatieklep zorgen soms voor verwarring. Meestal gaat het echter om één en dezelfde component. De tweede term is gewoon de afkorting van de Engelse term Exhaust Gas Recirculation (uitlaatgasrecirculatie). AGR daarentegen is de Duitse afkorting voor exhaust gas recirculation (uitlaatgasrecirculatie).
Als de EGR-klep defect is, kunnen de motor en het systeem voor de reiniging van uitlaatgassen niet meer optimaal werken. Dit is onder meer te wijten aan het feit dat de uitlaatgassen alleen in het deellastbereik naar de motor worden gevoerd. Defecten aan de EGR-klep, zoals een defect of vastzitten, kunnen tot de volgende symptomen leiden:
Als er een defect is aan de EGR-klep, kan deze vast komen te zitten in de open of gesloten stand. Dit betekent dat soms uitlaatgas naar de motor wordt gevoerd, ook al is dat niet de bedoeling van het motormanagementsysteem. De uitlaatgasstroom kan ook verkeerd geblokkeerd zijn.
Als de EGR-klep defect is en permanent open staat, wordt er te veel uitlaatgas in de motor gevoerd, bijvoorbeeld bij volle belasting. Dit betekent dat de motor te weinig verse lucht krijgt, waardoor een optimale verbranding niet meer mogelijk is. Het resultaat is een verlies van vermogen.
Indien de klep daarentegen in gesloten toestand vastloopt, zullen onder meer de uitlaatgasemissiewaarden verslechteren. In dat geval kan de auto de emissietest niet doorstaan. Een defecte EGR-klep kan ook symptomen veroorzaken zoals piepende motor, schommelende motortoerentallen of een hoger brandstofverbruik. Het motorcontrolelampje kan ook gaan branden als de EGR-klep defect is.
Een storing in de uitlaatgasrecirculatieklep kan verschillende oorzaken hebben. De eerste symptomen treden vaak op wanneer de klep vastloopt door vuil. Soms wordt de verstopping in eerste instantie verholpen, pas later is de EGR-klep volledig defect of permanent geblokkeerd.
Een veel voorkomende oorzaak van problemen met de uitlaatgasrecirculatieklep is vervuiling van het onderdeel. De bedieningsmechanismen in de klepkamers bevinden zich direct in de uitlaatgasstroom en zijn dus blootgesteld aan talrijke spanningen. Vooral roet- en olieresten in de uitlaatgassen kunnen de EGR-klep vervuilen en blokkeren.
De EGR-klep zelf is niet altijd de oorzaak van problemen op het gebied van uitlaatgasrecirculatie. Een defecte aansluiting op de elektrische EGR-klep kan ook verantwoordelijk zijn voor de storing. Hetzelfde geldt voor defecten in de pneumatiek van pneumatisch gestuurde EGR-kleppen. Ook is de software van sommige dieselvoertuigen zodanig gewijzigd dat meer uitlaatgassen worden gerecirculeerd. Hierdoor slijt de EGR-klep en raakt hij sneller vervuild.
Als er duidelijke symptomen van een defect in de EGR-klep zijn, moet het onderdeel worden gecontroleerd. In veel gevallen is het reinigen van de uitlaatgasrecirculatieklep voldoende om de functie te herstellen. Het is niet altijd nodig de EGR-klep te vervangen.
Voor een grondige reiniging verwijderen professionals gewoonlijk de EGR-klep. Hoewel sommige fabrikanten sprays aanbieden die verondersteld worden de EGR-klep te reinigen, zelfs wanneer hij geïnstalleerd is, is het reinigen wanneer hij verwijderd is meestal grondiger.
Als de EGR-klep defect is en ook na reiniging niet werkt, is vervanging door een reserveonderdeel onvermijdelijk. Reparaties aan het onderdeel zelf zijn meestal niet mogelijk. De uitlaatgasrecirculatieklep wordt vervangen in een soortgelijke volgorde als bij de reiniging.
Als een nieuw onderdeel rechtstreeks van de fabrikant, kan een EGR klep enkele honderden euro kosten. Soms is het goedkoper om een goed gebruikt reserveonderdeel te monteren. Bij Autoparts24 vindt u uitlaatgasrecirculatiekleppen en EGR-koelers voor vele voertuigmodellen. Verzending is altijd gratis.
Airco
Onderdelen te koop: 192.415
Brandstof
Onderdelen te koop: 45.836
Carrosserie-onderdelen / glas
Onderdelen te koop: 329.586
Chassis
Onderdelen te koop: 248.760
Elektronische onderdelen
Onderdelen te koop: 448.296
Interieur
Onderdelen te koop: 382.233
Koeling
Onderdelen te koop: 81.417
Lampen
Onderdelen te koop: 121.191
Motor / onderdelen
Onderdelen te koop: 333.656
Outils/dispositifs
Onderdelen te koop: 11.901
Radio / audio / infodivertissement
Onderdelen te koop: 70.866
Schakelaars
Onderdelen te koop: 249.681
Spiegels
Onderdelen te koop: 67.441
Stuurinrichting
Onderdelen te koop: 145.365
Système de verrouillage
Onderdelen te koop: 158.864
Transmissie / versnellingsbak
Onderdelen te koop: 239.637
Uitlaatinrichting
Onderdelen te koop: 94.557
Wielen / remonderdelen
Onderdelen te koop: 277.927
Wissers
Onderdelen te koop: 222.762