Menu toggle

Welkom

Motor

Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie

De motorbesturingseenheid is een van de belangrijkste onderdelen van moderne voertuigen met een verbrandingsmotor. Als deze regeleenheid van de motor defect is, treden er snel storingen op. In onze gids leest u welke symptomen gepaard gaan met defecte motorstuureenheden en waar u op moet letten bij het repareren en vervangen van de motorstuureenheid.

Wat zijn de functies van de motorbesturingseenheid?

Een motorregeleenheid bewaakt alle motoronderdelen en regelt het verbrandingsproces. Op die manier zorgt de motorregeleenheid voor een schone en zuinige verbranding met lage uitlaatemissies. Qua structuur lijkt de eenheid op een kleine computer die alle gegevens van het voertuig registreert en verwerkt. Daartoe is de motorregeleenheid verbonden met talrijke sensoren in het gebied van de motor en het uitlaatsysteem. Als het apparaat foutieve processen detecteert, kan het overeenkomstige foutmeldingen geven.

Oorzaken van defecte motorbesturingseenheden

Volgens de Allgemeiner Deutscher Automobilclub ADAC (Duitse automobielclub) zijn defecten aan de motor en de motorbesturing de tweede meest voorkomende oorzaak van door de club geregistreerde autopech. Maar waarom gaat zo’n belangrijk onderdeel als de in het voertuig geïnstalleerde motorsturing zo vaak stuk? Er zijn vele redenen voor een defecte motorbesturingseenheid.

  • Vocht in de besturingseenheid
  • Verouderingsproces van de geïnstalleerde onderdelen
  • Kortsluiting op de motorbesturingseenheid
  • Corrosie op de connectoren
  • Trillingen in het voertuig

Een veel voorkomende oorzaak van defecte besturingseenheden is het binnendringen van vocht. In dat geval dringt vocht door in de behuizing van de besturingseenheid en beschadigt de elektronica. Het binnendringen van vocht kan verband houden met een specifieke gebeurtenis of gewoon in de loop der tijd gebeuren. Vervolgens corroderen de componenten binnenin of ontstaat er kortsluiting.

Slijtage of corrosie aan de besturingseenheid

De printplaten en elektronische componenten in de motorbesturingseenheid zijn onderhevig aan een zeker verouderingsproces. Wanneer de auto in bedrijf is, kunnen de onderdelen binnenin slijten en daardoor de neiging vertonen te falen en slecht te functioneren. Trillingen tijdens het rijden kunnen ook leiden tot slijtage, omdat soldeerverbindingen en componenten na verloop van tijd los kunnen raken.

De oorzaak van een slecht functionerende motorbesturingseenheid kan ook buiten de eenheid liggen. Zo kunnen gecorrodeerde stekkercontacten verantwoordelijk zijn voor storingen, of kan de regeleenheid getroffen zijn door kortsluiting in de aangesloten kabels. Daarom is een uitgebreide diagnose bijzonder belangrijk wanneer een defecte regeleenheid wordt vermoed.

Symptomen van een defecte motorbesturingseenheid

Als de motorbesturing defect is, kunnen symptomen van verschillende aard op het defect wijzen. Omdat de motorstuureenheid niet meer functioneert zoals bedoeld, treden meestal diverse problemen op rond de motor. Alleen in het ergste geval betekent een defecte motorstuureenheid echter dat de auto helemaal niet meer gestart kan worden.

Schade aan de motorregeleenheid uit zich vaak in symptomen zoals een onregelmatige motorloop of ontstekingsfouten tijdens het rijden. Door de storing in de regeleenheid kan de regeling van de ontsteking en het ontstekingstijdstip niet meer correct worden uitgevoerd. Daardoor kan de motor onregelmatig lopen, plotseling stotteren of sporadisch stoppen.

Als de motorregeleenheid defect is, kan naast een onregelmatige motorloop ook een merkbaar verlies van motorvermogen optreden. Als de regeleenheid defect is, zal de auto soms langzamer optrekken en zal de motor slecht vermogen hebben. Dit kan het gevolg zijn van het feit dat de defecte regeleenheid de brandstofinspuiting niet meer correct regelt.

Motorcontrolelampjes branden en slechte uitlaatwaarden

Een defecte motorregeleenheid kan ook leiden tot symptomen zoals het oplichten van het motorcontrolelampje of een verhoogd brandstofverbruik. Als sensorgegevens niet meer correct kunnen worden geëvalueerd, vermoedt de regeleenheid soms een storing in de motorstuureenheid. Als gevolg daarvan gaat het motorcontrolelampje branden of loopt de motor alleen in de noodloop.

Als de motorbesturing door een defect slecht functioneert, wordt er soms te veel brandstof in de verbrandingskamers van de motor gespoten. De auto verbruikt dan meer brandstof dan normaal. Als bijvoorbeeld de gegevens van de sensoren in het uitlaattraject ontbreken, is het ook niet meer mogelijk een diagnose te stellen van het uitlaatgedrag. Zowel een slechte verbranding als een gebrekkige uitlaatgasreiniging leiden tot een verhoogde uitlaatgasemissie.

Reparatie of vervanging van de besturingseenheid

Als de motorbesturingseenheid defect is, moet deze worden vervangen of gerepareerd. De kosten van beide opties kunnen verschillen, afhankelijk van het type regeleenheid. Reparatie van de motorbesturingseenheid wordt alleen aangeboden door gespecialiseerde bedrijven. De specialisten voeren een uitgebreide diagnose uit op de motorbesturingseenheid en gaan over tot probleemoplossing.

Voor de reparatie wordt de motorbesturing gedemonteerd, zodat alle elektronische componenten kunnen worden geïnspecteerd. Speciale meetapparatuur helpt ook bij de diagnose van defecte onderdelen. Vervolgens worden alle defecte onderdelen vervangen. Vanwege de grote inspanning die hiermee gepaard gaat, kan een reparatie van de motorbesturingseenheid gepaard gaan met hoge kosten.

Vervanging van defecte besturingseenheden in de auto

Het is bijzonder handig en eenvoudig om de in de auto geïnstalleerde motorbesturingseenheid gewoon door een andere te vervangen. In tegenstelling tot de reparatie van de regeleenheid kan het voertuig onmiddellijk weer worden gebruikt. Of de kosten van een vervangend onderdeel hoger zijn dan de kosten van de reparatie hangt af van het individuele geval.

De procedure voor het vervangen van de motorbesturingseenheid kan enigszins verschillen afhankelijk van het type eenheid. In de regel is de motorregeleenheid gemakkelijk toegankelijk in de motorruimte. Sommige fabrikanten installeren de regeleenheid echter elders, of het apparaat is verborgen achter een deksel.

Besturingseenheid vervangen en kopen als reserveonderdeel

Zodra de motorbesturingseenheid is gelokaliseerd, is de vervanging door het reserveonderdeel meestal snel gebeurd. Daartoe wordt de regeleenheid verwijderd en losgekoppeld van de connectoren. Het intacte motorbesturingsonderdeel moet dan alleen nog worden geïnstalleerd en op de connectoren worden aangesloten. Na de vervanging moet de motorbesturingseenheid vaak opnieuw worden afgesteld.

Aangezien de aankoop van nieuwe regeleenheden vaak gepaard gaat met aanzienlijke kosten, kan de aankoop van een gebruikte motorregeleenheid de moeite waard zijn. Ook zijn nieuwe regeleenheden niet meer voor elk voertuig verkrijgbaar. Bij de aanschaf van een gebruikte motorbesturingseenheid moet u er zeker van zijn dat de aangeboden eenheid precies past op de betreffende motor. Het vergelijken van de onderdeelnummers op de regeleenheden helpt hierbij vaak.